1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Accu advies gevraagd.

Discussie in 'Electronica' gestart door Jefferson, 8 feb 2021.

  1. Mijn Ford c-max 1.8 16v benzine uit 2010 heeft een aantal weken stil gestaan met als gevolg een lege accu. ANWB is geweest en heeft de accu opgeladen en doorgemeten. Volgens de Anwb was de accu nog in orde. Op hun advies een uur gereden met de auto om hem bij te laden. Auto heeft nu weer 2 weken stilgestaan en helaas weer een lege accu. Omdat ik in verband met de kou het risico niet wil lopen op een kapotte accu heb ik deze verwijderd en nu een dag aan een druppellader. De oplader blijft op dit moment nog steeds charging aangeven. Hoe lang kan dit maximaal duren voordat hij vol is? Zojuist online gekeken naar een nieuwe accu naar ik zie door de bomen het bos niet meer. Waar kan ik het beste op letten voor aankoop van een accu? Of is het hoe duurder hoe beter? Alvast bedankt voor jullie reactie.

    Verstuurd vanaf mijn KB2003 met Tapatalk
     
  2. En druppellader is bedoeld om jouw accu te onderhouden. Dus een werkende accu zal steeds doeleinde worden bijgeladen door middel van een kleine laadstroom en zo de accu minder zwaar te belasten dan met een gewone lader. Dus als jij een lege accu volledig wil opladen dan kan dat inderdaad wel een hele tijd duren.
    Een accu heeft bij deze temperaturen veel minder capaciteit dan bijvoorbeeld in de zomer. Dus als een auto te weken stilstaat kan ik me voorstellen dat een accu ver leeg is. Kwestie van even het stroomverbruik te meten in rust, dus als de auto al een uur of langer stilstaat. Dat zal waarschijnlijk al meer duidelijkheid geven.
    Accu mag trouwens gewoon in de auto blijven zitten als je hem aan de druppellader hangt.
     
  3. Accu zou ik persoonlijk vervangen. Als ie na 2 weken leeg is dan is denk ik z'n leven wel aan het einde.

    Er staat een code op de accu voor de afmeting. Als je deze op Google zoekt vind je het type wat je nu hebt en kun je de afmetingen achterhalen. Dit is wel belangrijk omdat ie anders simpelweg niet past als je een te grote koopt [emoji6].

    Ik heb onlangs ook een andere accu gekocht bij Accudeal.nl, een Varta D59 voor €64. Ze nemen zelfs de oude retour en recyclen deze. Was in mijn geval niet haalbaar omdat ik m nog uit moest bouwen en het al dagen slecht weer was... Zeker met dit weer zou ik de keuze snel maken en hem vervangen, eenmaal leeg geweest en niet op spanning kan blijven is vaak einde oefening.

    Groeten, Nick
    Focus C-Max 1.6 Trend 2004
     
  4. Natuurlijk nemen ze de accu retour is geld waard bij de oudijzerboer 50 cent de kilo
     
  5. Dat de accu leeg is na een korte tijd kan ook komen dat deze niet goed opgeladen wordt door de auto.
    Nu je de accu uit de auto heb even de polen en de aansluitdraden ontvetten en even goed schoon maken met wat fijn schuurpapier, en het nog eens proberen omdat de accu volgens de ANWB nog goed is, je kan de accu nog altijd vervangen mocht dit niet helpen.
    Dit euvel heb ik bij de Volvo 340 van de vrouw ook gehad, de auto werd heel weinig gebruikt en was zelfs na een dag of 3 - 4 zonder hulp van een tweede accu niet te starten, nadat ik alle aansluitingen had schoon gemaakt, starte de auto ook na een week of 4 te hebben stilgestaan.
     
  6. Ik gun ze die paar euro graag, scheelt mij weer een ritje naar de milieustraat en dat ding staat niet nog jaren in de weg in de garage. Daarnaast compenseert dat de bezorgkosten voor ze een beetje, zit namelijk ook in de prijs en, wellicht nog belangrijker, s morgens besteld, s avonds geleverd. Zie dat vandaag de dag maar eens te regelen met de leveranciers... Onlangs nieuwe remmerij besteld voor de Prius, 12 dagen op moeten wachten voordat ik alles binnen had. Met een slechte accu zit je daar neem ik aan niet op te wachten als je ergens heen moet en hij start slecht.

    Tip van de polen opschuren ga ik onthouden, dat kan nooit kwaad.

    Groeten, Nick
    Focus C-Max 1.6 Trend 2004
     
  7. Yes ik was waarschijnlijk te ongeduldig met het laden. Zojuist sprong hij over naar een status vol. Ik ga het even in de gaten houden en anders een nieuwe accu. Bedankt allemaal voor jullie input. [​IMG]

    Verstuurd vanaf mijn KB2003 met Tapatalk
     
  8. Als je de auto langere tijd niet gebruikt, gewoon aan de druppellader hangen, kan met dit weer helemaal geen kwaad. Ik zit sowieso wel even op lekstroom testen als ik jou was.
     
  9. Lekstroom meten is ook een vak apart:
    Ik zie dit vaak met een Ampere tang gebeuren, hebben wij ook liggen, maar die zijn niet nauwkeurig genoeg
    om die kleine amperage precies te kunnen meten.
    Wij doen dat met een multi-meter, die moet er natuurlijk wel geschikt voor zijn, die zetten wij tussen de massakabel,
    multimeter in het zicht leggen, deuren op slot en pas na een goede 5 minuten kijken wat het resultaat is, want dan pas
    is alles in rust (canbus rust).
    Dan zal de waarde tussen de 0.03 - 0.07A liggen, dat is nog acceptabel, alles hoger is lekstroom
     

Deel Deze Pagina