1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Trekhaak bij 1.5 Ecoboost Automaat / Oliekoeler

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door meeder, 21 jul 2017.

  1. Maar als jij vindt dat er een extra koeler op moet, dan laat je die toch gewoon monteren, ongeacht wat de dealer er van vindt.
     
  2. Het gaat er mijn om of het nodig is of niet. Geen zin om achteraf problemen te krijgen. alleen het feit dat er zoveel onduidelijk. Wie heeft het aan het rechte eind
     
  3. Ik denk dat geen enkele dealer, ook die waar wij onze C-Max gekocht hebben (Ford Zutphen) zal zeggen dat het nodig is tenzij er een TSB voor is.
    Er is tot nu toe echter geen enkele dealer geweest en ook Ford Nederland niet die een zinnig antwoord kunnen geven waarom iets af fabriek wel gemonteerd zou worden en achteraf niet. Een fabrikant gaat geen onderdelen ontwikkellen die niet noodzakelijk zijn en deze vervolgens wel monteren.

    De vraag voor de dealer is dus wat mij betreft heel simpel, leg eens uit waarom er bij een af fabriek trekhaak of trekhaakvoorbereiding er wel een oliekoeler voor de versnellingsbak gemonteerd wordt en dat dit achteraf niet nodig zou zijn. Laat ze daar maar antwoord op geven.
     
  4. Geen idee hoe het in de TSB staat. Mogelijk dat alleen op warme plekken zoals california het moet hebben. Dat in europa niet warm genoeg is om het nu van de oliekoeler(warmtewisselaar) echt nut heeft.
    Kan ook zomaar zijn dat het ontworpen is met koeler en dat later is gebleken dat het niet nodig is voor gebruik met de focus. totale trekgewicht blijf de olie netje nog onder max temperatuur.
    Je moet dan eens narekenen hoeveel het schild om iets niet erop te hebben. boutje van 0.50cent als die niet nodig is, schild dat al 60.000euro op jaar basis.

    Als in de inbouw instructie van de trekhaak die door ford europa zelf is gemaakt en vertaald in het nederlands. Er niks staat over het plaatsen van extra koeler.
    Dan is in nederland geen extra koeler nodig.
    Boekje houden dat als je geen garantie krijgt op de bak dat je kan zeggen in inbouw instructie staat er niks over. kunnen ze niks meer doen (als je trekhaak door dealer onder hebt gezet ook niet). Het is hun verantwoording deels ook.

    bijvoorbeeld in geval bij peugeot 508 stond letterlijk in de inbouw instructie dat je gril bij de voorbumper weg moest halen.
    als bij 1.0ecoboost in de inbouwinstructie staat dat extra fan voor de interkoeler geplaatst dient te worden en over de automaat en oliekoeler staat er niks over.
    zou ik zeggen is niet nodig.
     
  5. Dat kan inderdaad goed zo zijn maar dan is het nog steeds raar dat als je hem met trekhaakvoorbereiding in de fabriek besteld je die oliekoeler wel krijgt. Als deze voor Europa niet nodig is dan zouden ze hem er in de fabriek ook niet op hoeven te monteren. Scheelt allemaal extra handelingen en heel veel geld. Trekhaak voorbereiding was maar iets van €100 bij een nieuwe auto.
    Ook snap ik dan niet dat na één mailtje naar Ford Duitsland het wel ineens geregeld wordt, die hadden ook gewoon met een antwoord kunnen komen dat het voor Europa met 1500kg trekgewicht niet nodig is. Maar niemand kon uitleggen waarom het niet nodig zou zijn.

    Mijn vraag aan Ford Duitsland heb ik als volgt geformuleerd (de afbeeldingen komen niet mee, maar het betrefffende afbeeldingen van 7zap met de informatie over het koelsysteem van de bak):
     
  6. Bedankt voor je duidelijke uitleg.
    Kan ik ergens die afbeeldingen vandaan halen? De link in de eerste post (2017) werkt niet meer.
    De onderdeel nummers die in het begin van deze Posts gebruikt worden, als ik die op Google zoek kom ik uit bij 2.0 ecoboost en een 3l of Ier dergelijks.

    ik zou graag langs de dealer gaan met wat afbeeldingen zodat ik in ieder geval ze een prijs opgave kan aanvragen voor het monteren van de extra koeler.
     
  7. #27 meeder, 7 feb 2021
    Laatst bewerkt: 7 feb 2021
    In de rode ovaal staat de warmtewisselaar. Het is overigens maar een klein ding. De normale oliekoeler is al een redelijk formaat, deze hangt voor de koelwater radiator aan de onderkant. De extra kleine radiator die bovenaan hangt is voor het koelwater dat door de intercooler stroomt (en ook de koeling van de turbo verzorgt).

    Afbeelding 1:
    [​IMG]

    Afbeelding 2:
    [​IMG]

    Het lijkt er op dat 7zap niet goed meer werkt momenteel.

    Zo zit hij bovenop de bak bevestigd.
    [​IMG]
     
  8. Mijn dank is groot. Ik ga eens even kijken wat we hiermee kunnen.

    fijne zondag
     

Deel Deze Pagina