1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Airco opvangbak plaats

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door pluis34, 10 jan 2021.

  1. Hallo allemaal.
    Van onze C-max is met heel veel regelmaat vooral het voorraam drijf nat. Ik heb alle ramen al heel goed schoon gemaakt en ook ingesmeerd met pure allesreiniger. Dit helpt redelijk goed bij de zijramen, maar me voorraam is hopeloos. Ik haal er een raam trekker over, dan een zemenlap en dan nog moet ik op de blower wachten. Ook heb ik al een vochtvreterin de auto staan. Mijn man denkt dat de aircobak vol zit, maar we weten niet waar deze zit. Wie weet het wel.

    En klopt het dat de blower van een C-max niet zo hard blaast? Ala je hem op 4 zet duurt het zolang voordat je wat ziet gebeuren op het raam. Als ik het knopje indruk van de lucht binnen circuleren blaast hij harder en en gaat het wat sneller op het raam.

    Ik hoop dat jullie me kunnen helpen.
    Groetjes Bianca

    Verstuurd vanaf mijn SM-G973F met Tapatalk
     
  2. Het klinkt alsof je een lekkage hebt waardoor er veel vocht binnen blijft komen. Een trekker langs de ramen is niet gebruikelijk. Zeker nu met het koude weer zie je veel auto's met beslagen ruiten staan. Met de knop intern circuleren gaat de blower inderdaad een stuk harder. Bij automatische airco schakelt de auto vaak zelf even naar intern circuleren als je aangeeft dat je alles op de voorruit wilt. Dat doet mijn Toyota Prius in ieder geval.

    Wat betreft het vocht, ik denk dat je een lekkage hebt waar veel Fords helaas mee te maken hebben. Bij de C-MAX zijn dat helaas meer plekken waar het door kan komen en ik denk dat ik je in deze de hand kan schudden... Ik ben al weken op zoek naar de potentiële lek en denk hem nu gevonden te hebben. Ik had er zelfs 3...

    Eerste plek waren de achterlichten, de pakkingen drogen uit en de 2 gaten waar de kunststof moeren de units mee vast schroeven kun je het beste voorzien van een nieuwe pakking of kit.
    Tweede plek was de spoiler achterop, daar zat bij mijn auto een doorvoering er maar half in en de 3 bevestigingspunten waren de pakkingen helemaal droog en ingedrukt. Ook deze voorzien van een bitumen kit en weer terug geplaatst nadat alles grondig was schoongemaakt.
    Derde plek, die verwacht je niet snel, maar dat zijn de naden waar de plaatdelen tegen elkaar zijn gelast. Er zit een kitlaag overheen die na verloop van tijd krimpt en scheurtjes gaat vertonen... De boosdoener zat m bij mijn Focus onder de zwarte sierlijsten op het dak in de gootjes waar je de dakdragers ook kunt monteren. Hier komt door een capillaire (zuigende) werking opmerkelijk veel water door naar binnen. Vervolgens loopt het water langs gootjes naar het laagste punt en dat kan overal zijn... Ook op plekken waar je het niet voelt maar het water verdampt wel en zorgt voor een hoop gedoe in je auto.

    Heb je nergens schimmel kunnen ontdekken? Staat er bij het reservewiel niet een laagje water? Til de matten eens op en voel eens of het tapijt er onder nat is? Gordels niet beschimmeld als ie ze er helemaal uit haalt?

    Normaal gesproken zou de auto niet zó nat mogen zijn op de ruiten dat je vaker dan 1x een trekker nodig hebt. Dat moet haast wel een lekkage zijn.

    Groeten, Nick
    Focus C-Max 1.6 Trend 2004
     
  3. Dank je wel Nick voor je antwoord. Ik ga morgen eens alle punten langs die je aan geeft. En ik hoop eigenlijk dat ik ergens water vind. Dat zou dan een antwoord geven voor de ellende van me voorraam.
    Ik kom hier nog op terug.

    Groetjes Bianca

    Verstuurd vanaf mijn SM-G973F met Tapatalk
     
  4. Er mag normaal geen heel groot verschil zijn tussen buitenlucht of recirculatie. Als je blower veel harder gaat als je hem op recirculatie zet dan zit sowieso je Interieurfilter of de aanzuigopening al dicht.
    Motorkap even open doen en onder de voorruit kijken of daar niet een hoop bladeren zitten die de boel verstoppen.
    Ten eerste blokkeren ze dan het aanzuigen van verse lucht, en bij sommige auto's kunnen ze de afvoer van water blokkeren waardoor dit de auto kan binnenlopen.
    Geen idee of dat bij de c-Max zo is, maar je kunt maar eens kijken.
     
  5. Uiteraard kan het ook nog dat de waterafvoer van de airco verstopt zit en het water daardoor een andere weg zoekt. Waar die loopt weet ik niet
    Heb je een dakraam ? Ook daar zitten afwateringskanaalen op die kunnen verstoppen
     
  6. Ik heb alle punten bekeken. Auto ziet en voelt kruk droog binnen. Dus geen lekkage ga ik van uit.
    Dakraam zit er niet in.
    Dan alleen het slangetje van de airco nog controleren. Weet iemand waar ik die kan vinden?

    Verstuurd vanaf mijn SM-G973F met Tapatalk
     
  7. De afwateringslang van de airco zit onder de auto ter plaatse van het kachelhuis.

    Echter wanneer deze slang verstopt raakt blijft er water in het kachelhuis staan dat vervolgens in het interieur lekt (nat tapijt). Indien het tapijt naast het kachelhuis droog is kan je een verstopte afwatering uitsluiten.
     
  8. Hoeveel km rijd je per rit. je moet minimaal 10-15km rijden voordat motor echt warm is met dit weer. Met mijn eigen auto heb ik nu deze winter het 2 of 3x gehad dat voorruit nat was van condens/vocht.
    Het was wel elke keer na periode van regen. Dan is buiten de luchtvochtigheid het hoogst en zal door de kou dan de condens aan de binnenkant van de raam komen. Na een x maximaal blower op de ruit is het na 20km rijden ook weg en komt het niet direct terug.

    @Hollender
    blower op recirculatie zal altijd harder blazen dan als je op buitenlucht hebt staan. rede is dat recirculatie klep open gaat hij rechtstreeks achter je dashboard kastje lucht aanzuigt. hierdoor krijgt de blower makkelijker lucht en dus draait hij harder.
    zit minder weerstand met lucht aanzuigen voor de blower, gevolg dat hij sneller draait.
     
  9. Ik rij momenteel niet erg lange ritten, maar het maakt niet uit of de auto een lange of korte rit heeft gemaakt. En het weer maakt ook niet echt uit. Als het droog weer is, is het soms erger dan bij regen. Nu was het een kleine week goed geen last van vocht of beslaan. Vanmiddag stapte ik in en het raam besloeg meteen weer. Maar dat trok ook makkelijk weg met de blower.
    Ook nog onder de motorkap gekeken voor bladeren (stond toch open voor de accu te vervangen) maar dat is ook brandschoon.

    Ik denk dat ik het maar opgeef en dat het gewoon bij deze auto hoort, helaas.

    In ieder geval iedereen bedankt voor het meedenken.

    Verstuurd vanaf mijn SM-G973F met Tapatalk
     
  10. En staan ook alle roosters open? zie vaak genoeg dat men die dicht heeft.
     
  11. Ja alle roosters staan open.

    Verstuurd vanaf mijn SM-G973F met Tapatalk
     
  12. Bewaar je veel nat spul in je voertuig? Natte of vochtige kleding? Rij je er in direct na het sporten als je flink bezweet bent?
     
  13. Ik kan er ondertussen een boek over schrijven waar potentiële lekken door kunnen ontstaan naar vermoedelijk heb ik ze nu goed aangepakt en heb ik, ondanks de best pittige buien van de afgelopen dagen geen enkel last van condens in de auto. Terwijl ik daarvoor echt voor elke rit wel aan het wissen was... Ook de geur van vocht is vrijwel helemaal weg en zie ook geen nieuwe schimmel meer op de plekken waar dit eerst wel was.

    Water is echt een pain-in-the-je-weet-wel en komt op plekken waar je het niet verwacht. Voordeel is wel dat je het vaak vanaf boven kunt uitsluiten naar beneden. De naden zijn echt een puntje van zorg, niet alleen bij Ford maar hoor er meer mensen over met auto's van een gemiddelde leeftijd. Kit heeft niet het eeuwige leven helaas. Maar als je geen sporen van water tegen komt is het zoeken naar de speld in de hooiberg. Zou er een vochtvreter in zetten en hopen dat het vanzelf minder wordt. Koop een fijn wissertje en een goede doel die veel vocht op kan nemen (daarna wel uit de auto halen en ergens anders drogen).

    Groeten, Nick
    Focus C-Max 1.6 Trend 2004
     
  14. Nee, de natte doek na het schoon maken gaat mee naar binnen. En ik rij ook elke rit met de voorramen een stukje open om de vocht eruit te krijgen. En de kachel hoger.
    En natte kleding af en toe als je net door een bui moet lopen om in de auto te komen. Maar dan ook in de regen de ramen een stukje open, maar we wel zorgen dat het niet in regent.

    Verstuurd vanaf mijn SM-G973F met Tapatalk
     
  15. Dat is dus het frustrerende, sinds ik de vraag hier heb neer gezet is de auto niet zo nat meer geweest[emoji85][emoji85]. Beslaan ja, maar op een normale manier. Blower aan en weg is het. En ik heb ook geen natte plek of schimmel kunnen vinden in de auto. Ik heb er een vochtvreter in staan, maar ook daar geen water in. Dus ik sta echt voor een raadsel.

    Verstuurd vanaf mijn SM-G973F met Tapatalk
     
  16. Ja snap het!! Dan zou ik proberen om de kachel lekker warm te stoken en een stuk met het raam een stukje open te rijden, dan kan het lekker uitdampen en raak je wat vochtige lucht uit de auto kwijt.

    Groeten, Nick
    Focus C-Max 1.6 Trend 2004
     
    pluis34 vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina