1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Zwiers: Leds change: instrument lights

Discussie in 'Mijn Ford' gestart door R.Zwiers, 3 okt 2019.

  1. De oudere IB5 bakken hebben inderdaad geen aftapplug.

    Desondanks is aftappen wel gewoon mogelijk. Indien de versnellingsbak olie er uit moet schrijft Ford voor om een aandrijfas te verwijderen en de bak op deze manier af te tappen.

    Een andere optie is om de oude olie er uit te zuigen met een hiervoor geschikte vacuum pomp.
     
  2. Je woont een stukje uit de buurt anders mag je best hier komen. Doen we t samen.
     
  3. Dank, ik doe het met een ervaren monteur samen (hij heeft zo'n 55 jaar aan sleutel-ervaring). Het aftappen is ook niet zo'n issue, dat ging vanzelf toen we de as er uit hadden. Alleen zaten we even te zoeken naar de vul-plug, dan vul je 'm toch het beste bij. Nog maar eens kijken dus, dank!
     
    R.Zwiers vindt dit leuk.
  4. Gister/vandaag bezig geweest met het verwijderen van de versnellingsbak.
    [​IMG]
    [​IMG]
    Het ging opzich best makkelijk. Geen gekke dingen gezien in de olie. Even met een magneet er door heen gegaan en heb geen slijpsel gevonden.
    Daarna de druk groep er afgehaald.
    [​IMG] [​IMG]

    Betreft een Helix sport koppeling, volgens de oude vacatures maar 40k km oud. Zijn die dingen zo snel op of is hier gewoon verkeerd mee gereden.
    Zou dit kunnen veroorzaken van het moeilijke schakelen als die warm was?
    Hoe dan ook, ik zet er een originele pro set van LUK op.
    [​IMG] [​IMG]
    Druklager voelt ook niet heel gek aan, er lagen wat lager balletjes in het huis, maar waar die vandaan komen. Lager in uitgaande as is nog in takt. Ook kan ik geen speling voelen op de uitgaande as. Axiaal en transvers voel ik geen speling.

    Ook het vliegwiel er afgehaald, daar wil ik morgen even over bellen om die af te laten draaien en dan met de nieuwe koppeling te laten balanceren.
    Origineel vliegwiel is 8.16 kg, Dus max-25% is dat 6.12 kg. Ben benieuwd of dat leuk is. Dan ook dat bedrijf eens vragen of zij iets kunnen zeggen over dat schakelen. Laatste tijd met de kou eigenlijk helemaal niet meer gehad.

    Wel erg vervelend dat de UK nu uit de EU is, want veel tuning onderdelen vond ik daar altijd. Maar dan zie je nu invoer kosten... Iemand een site waar je dat in nederland of EU kan bestellen? Mebu heeft ook niet zoveel.
     
  5. Ja minder voering dus zal dan ook harder slijten. Aan drukgroep te zien heeft hij al een tijdje staan slippen, lijkt een beetje blauw
    Gewoon normale koppeling eronder zetten zou ik haast zeggen. Als je motor verder origineel is en geen gekke pk's heeft dan zal dat zeker met normale koppeling perfect moeten gaan.
    Als je wat losse kogels vind zou ik haast zeggen van de druklager, maar dan zou deze ook niet meer geweldig zijn.
    Met afdraaien vliegwiel moet je denk niet aan willen beginnen. probleem is dat de dikte niet minder mag worden anders zal je druklager dit ook moeten overbruggen/opvangen, dan zul je mogelijk ook problemen krijgen met de koppeling.
    de rest waar je gewicht af zou kunnen halen zijn wat extra verzwaarde randen, dit is puur om de motor soepeler te laten draaien. echter je kan dan juist weer onbalans in vliegwiel brengen, wat juist nadelig wordt voor de motor.
    Advies om dit origineel te houden. Neem aan dat je geen dubbel massa vliegwiel hebt, maar een massieve vliegwiel.
    Wat je wel kan doen als er geen hittescheuren in vliegwiel zitten. Met korrel 80 keer vliegwiel licht opschuren zodat het blauwe eraf is. Hoeft niet perfect alles weg te scheuren. Gewoon lichtjes erover heen

    Dat je geen metaal deeltjes in olie vindt is normaal. In de bak zit namelijk een magneet, deze vangt het allemaal op. Bij de meeste bakken met aftapplug. is de aftapplug vaak ook de magneet. Bij andere bakken wil dan een losse magneet erin zitten.
     
    R.Zwiers vindt dit leuk.
  6. Lux is idd gewoon een originele koppeling. Dat soort koppeling was leuk maar ga d'r geen 500.- voor neer leggen. Ze heel fijn reed t niet haha.

    Is een complete set inclusief druklager. Dan alles maar nieuw.
    https://www.mijnautoonderdelen.nl/auto-onderdelen/luk-622311333-koppelingskit.htm?typeCode=25218

    Bedankt over de info over het vliegwiel. Ga eens bellen en kijken wat zij er van zeggen. Ook even vragen over dat schakelen.

    Olie aftap plug zat ook geen slijpsel aan.
    Wil eigenlijk ook niet zelf beginnen aan dat ding open maken haha.
     
  7. Ja, uiteraard alles nieuw. Waarom zou iemand toch willen besparen op een druklager van 15 euro, als heel de bak er af is...

    Straks schakelt het weer fijn, met nieuwe spullen!
     
    R.Zwiers vindt dit leuk.
  8. Schijnt m'n nieuwe koppeling een SAC koppeling te zijn. Self adjusting clutch. Schijnt dat je dat hoort t monteren met speciaal gereedschap. Dacht stuur deze we terug en bestel een ouderwetse, maar die worden dus zo goed als niet meer aangeboden voor de st150.

    Verscheidene filmpjes gezien die zeggen gewoon kruislings gelijkmatig vast zetten stukje bij beetje.

    Iemand ervaring met die type koppeling?
     
  9. Niet zelf maar mijn schoonvader wel. De beste man is in de 70 en sleutelt nog iedere dag. De eerste keer dat die zo'n type koppeling monteerde heeft die hem ook zo erop gezet. Hele auto dicht gebouwd om erachter te komen dat de koppeling slipt. Eigenwijs het nogmaals geprobeerd zelfde resultaat. Uiteindelijk maar een montage kit gekocht en toen was alles goed.
     
  10. Het montage tool stelt niet veel voor.
    Je drukt met de tool drukgriep helemaal in. Dan pas draai je 3 bouten vast van de drukgroep.
    Dan verwijder je de tool en monteer je de overige 3 bouten van de drukgroep. In die gaten zaten tapeinden om de montage tool te monteren op vliegwiel.

    Met tool vaak zat gemonteerd.
     
  11. Ja dat snap ik. Maar die tool heb ik niet.
     
  12. Bel de brezan of iedere andere onderdelen leverancier eens. Vaak verhuren ze ook speciaal gereedschap.
     
  13. Ik ga het eens proberen of ik zo'n tool ergens weg kan halen. Anders heb ik wel een normale drukplaat /set gevonden van Valeo. Wel wat duurder maar maar eens zien wat lukt
     
  14. Wat ben ik blij dat ik in de garage bezig kan aan de Fiesta. Sleutelt toch een stuk relaxter.
    Aangezien ik bij de aankoop van de auto een Cat vervanger kreeg. Die maar eens gemonteerd. Mocht t bevallen dan nog even een Lambda fopper er tussen. Maar eerst maar kijken wat t doet.
    [​IMG] [​IMG]
    Zou die vast nog wel wat meer gaan sputteren.
    [​IMG] [​IMG]
    Daarnaast eens geprobeerd of ik ook plastic kon 'lassen' bij een van de bekleding kappen van de Focus. Ging best aardig, en t zit stevig vast lijkt het.

    Hier nog een paar plaatjes van hoe die SAC koppeling er uit ziet. Even bij mijn adres geweest waar ik de autos laat keuren normaal. Die hebben dat gereedschap ook niet voor handen. Dus ja, wat dan, nou bleek mijn HBM koppeing uitlijn setje uberhaupt niet goed te passen op de onderdelen die ik heb.. Dus ja, de keuze was, of deze SAC koppeling terug sturen, een andere "normale" duurdere te kopen en dan als nog een andere uitlijn tool er bij te bestellen. Of zon SAC koppeling gereedschapkoffer te nemen, die je dan ook weer voor altijd hebt. Nouja keuze was niet heel moeilijk, gereedschap heb je nooit genoeg. Dus die is ook onderweg. https://www.toolmania.nl/nl/sac-ger...tVVNIKffkNTpgZShKSv4R7K28stO3B6saAubOEALw_wcB

    Hier gebruiken ze de zelfde set, dus dat zou wel goed komen.


    [​IMG] [​IMG]
    [​IMG]
    Even beetje roest weg gewerkt onder de accu bak.
    [​IMG]
    Ook mijn rubber bus van mn schakelkabel was aan t vergaan.
    [​IMG]
    Deze bussen zijn via Ali wel te bestellen, dat maar gedaan. Maar de vraag wanneer en of dat aan komt. Ik had nog ABS plastic busjes over van de splitter van de Focus. Die met wat hand gereedschap naar maat gebracht die als vervangend gebruikt kan worden.
    Wie weet doet dat ook nog wel baat bij het strakke schakel gevoel.
    [​IMG] [​IMG]
    Hij mag nog iets korter, maar dat komt wel als de boel er weer onder zit.
     
    Duje, gerardTDCI en VinRS vinden dit leuk.
  15. Nice!! Hoe heb je dat kunststof lassen gedaan?
     
  16. Koppelingsset kun je ook prima zonder gereedschap monteren als je zorg dat de koppelingsplaat netjes gecentreerd zit ten opzichte van de drukgroep en daarna de drukgroep boutjes gelijkmatig aandraai gaat het altijd goed :)
     
  17. Gewoon met de soldeerbout. beetje het plastic in de rand drukken zodat het weer een geheel wordt.

    [​IMG]
    Heb uit toch maar gewoon zon setje gekocht. Prijs viel uit eindelijk mee. Wat wel weer stom is, dat op deze bak dus t gat van de krukas groter is dan t gat van de koppelingsplaat. Dus kan je de centreer pennen niet gebruiken. Zou je weer zon andere moeten hebben.https://www.2cheap.nl/koppeling-cen...xGYbJutHnUJDGrd1SfW7VTH-NFoC81ZhoCc3wQAvD_BwE
    Tis ook niet te geloven, maar heb hem uit eindelijk maar gewoon met de schuifmaat de afstanden gemeten. Daarmee lukte het ook. Versnellingsbak schoof zo op zn plek.

    Gister test gedraaid/ gereden en t lijkt mij allemaal te kloppen. Nog even gedoe met t ABS systeem omdat ik eerst test draaide met de voorwielen van de grond. Na een stukje rijden ging het zo goed als direct weg. Rijd toch wel een stuk relaxter dan zon moker strakke sport koppeling.

    [​IMG] [​IMG]
    Vanmiddag eens even de diffusor vinnen monteren, dan kan de achter bumper ook weer terug.
     
    Henry-ST vindt dit leuk.
  18. Vandaag tijd gehad de diffusor vinnen te monteren.
    Staat wel leuk en voor wat t kost geeft t toch weer wat meer pit aan t autootje.
    [​IMG]
    [​IMG] [​IMG] [​IMG]
    Direct de bumper even gewassen met dreft, afgespoeld en in de wax gezet. Nu nog een keer de rest van de splitters voor, zij en achter.
     
    Tetzip, Duje, Henry-ST en 2 anderen vinden dit leuk.
  19. En zo wordt het een strakke bak Richard.....:thumbup:
     
    R.Zwiers vindt dit leuk.
  20. dat ziet er wel gaaf uit :thumbs:
     
    R.Zwiers vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina