1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Display tellerunit blijft soms hangen in "rust"

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door yep123, 30 sep 2020.

  1. Heb je orginele navigatie ? Deze geven ook nog wel eens onverwacht stroom afname,s Stroom afname gemeten na +/- 30 min ? Pas na die tijd gaat het can bus sijsteem in rust
     
  2. Ik heb geen navigatie, ik heb 2 jaar geleden wel de standaard radio vervangen en er de Sony radio ingedaan.
    De ANWB ontdekte dat de auto stroom lekte, dit was nadat de auto weer was opgestart. Had 2 min gelopen en toen is hij gaan meten en ontdekte de lekstroom van 1.2A. Binnen de zekeringen gemeten en hij kwam er al snel achter dat het bij de zekering van de binnenverlichting vandaan kwam. Zekering eruit gehaald en toen weer gaan meten nu 0.49A stroomverlies, een stuk minder dus. Ik vraag mij dan wel af of de auto in volledige rust is geweest toen de meneer aan het testen is geweest, de auto had namelijk wel 2 min stationair gelopen?
     
  3. Zolang de deur open staat gaat de auto niet volledig in rust. Eigenlijk moet je de auto uitzetten en de deuren op slot doen en dan 15 tot 20 minuten wachten voor je gaat meten.
    Een trucje is om de deur open te zetten en de deur schakelaar met tape vast te zetten zodat de auto denkt dat de deur dicht zit.
     
  4. De deurschakelaar vastplakken gaat niet werken. Bij de Focus 2 is de deurschakelaar een microswitch welke volledig in het slotmechanisme is geïntegreerd.

    De enige manier om deze te manipuleren door het slot te sluiten door hier een voorwerp met dezelfde diameter als de slotvanger in te drukken en vervolgens de auto te vergrendelen.


    Zolang het CANbus systeem niet in rust is heeft het geen enkel zin om lekstroom te meten. Of het CANbus systeem in rust is of niet is eenvoudig te zien aan het display van de teller. Dit display is verlicht zolang het CANbus systeem actief is.
     
    meeder vindt dit leuk.
  5. Een eenvoudige schroevendraaier is voldoende om het slot dicht te krijgen zonder de deur dicht te doen, wel doordrukken zodat de haak volledig vergrendeld is alders gaat de auto ook niet op slot..
     
    meeder vindt dit leuk.
  6. Ik breng de auto morgen weg, hopen dat het probleem wordt gevonden, wel een "klote" probleem . Dit is nu al de 3e keer in korte tijd. Met de nieuwe accu dachten we dat het probleem was opgelost
     
  7. Na een tijd bij de monteur te hebben gestaan blijkt het dus niet de binnenverlichting te zijn, de meting vd ANWB had achteraf geen zin omdat idd het CANbus systeem nog actief was. Het is een lastig te vinden probleem, zal even het verhaal vd monteur benoemen:

    Zondag hem aan de meter gezet en een lekstroom gemeten. Diverse dingen afgekoppeld en weer gewacht en de lekstroom was er nog.
    Gisteravond wat andere dingen afgekoppeld en wat denk je lekstroom weg. 0.01 ampere beter kan niet. Vanochtend voor dat ik na mn werk ging even snel alles weer aangesloten en vanavond weer gekeken en de lekstroom is niet terug gekomen . Accu aangesloten en een blokje om gereden en net weer gekeken en weer geen lekstroom.
    Op het moment dat de lekstroom er is (0.5ampere) blijft de display van het instrumenten paneel aan.
    Dat betekent dat de canbus niet inslaapt. Dit kunnen meerdere dingen veroorzaken maar omdat alles eraf was op het moment van de lekstroom denk ik dat het instrumentenpaneel zelf de oorzaak is maar durf het niet met zekerheid te zeggen omdat de lekstroom niet terug komt.
    Keyfree, dynamo, radio, bluetooth zijn ieder geval al uitgesloten. Om er zeker van te zijn moet ik nu af en toe kijken of het displaytje aanblijft. Als dat het geval is gaat hij het weer loshalen en dan flink rammelen kijken of dan de storing weg is.

    Idee is nu om toch een geheel andere untit te plaatsen, weet iemand toevallig het gehele onderdeel nr de tellerunit? Ik weet ieder geval dat het eerste nr 3m5f-10841B moet zijn, 2e nr is niet meer te lezen? begint met FPM: 4M5T-???

    Er moet dus een lekstroom van 0.5A opgespoord worden, klopt denk ik wel dat de auto zaterdag niet meer startte, we hebben meer dan 2 weken alleen maar kleine afstanden gereden, de nieuwe accu kon zich dus niet goed opladen. Zolang de auto niet gerepareerd is rij ik elke week uit voorzorg maar even wat meer kilometers op de snelweg.

    Iemand anders nog een idee waar he probleem zich zou kunnen bevinden??
     
  8. Letterlijk elke in de auto aanwezige CANbus module kan de oorzaak zijn van het niet in rust gaan van het CANbus systeem.

    Over het algemeen worden er wel foutcodes opgeslagen. Deze zijn echter veelal alleen uit te lezen met een Ford specifiek diagnosesysteem dat elke CANbus module afzonderlijk uitleest op fouten. Een universeel diagnosesysteem zal alleen de wettelijk vereiste in het EOBD protocol vastgelegde foutcodes uitlezen uit de PCM, ABS en RCM modules. Overige modules en fabrikantspecifieke foutcodes worden over het algemeen niet uitgelezen.

    Belangrijk is dus dat de auto is/wordt uitgelezen met een Ford specifiek diagnosesysteem en of er uberhaupt foutcodes zijn opgeslagen. Indien er foutcodes zijn opgeslagen is van belang welke codes dit zijn (inclusief de subcode) en in welke module de codes zijn opgeslagen.
     
  9. Dat is gedaan door de monteur, hij kan alles uitlezen, niets gevonden
     
  10. Had je originele radio bluetooth?
    Want dan zit er een bluetooth module ergens boven de binnenverlichting voorzijde,
    ik weet dat die nog wel eens in het verleden problemen gaf, dan bleef het display daarom
    aan, dan misschien de module verwijderen??
     
  11. Ik heb geen bluetooth op mijn radio. Ik heb 2 jaar geleden wel de standaard 6000CD vervangen voor de Sony radio
     
  12. Dit lijkt er wel wat op alhoewel ik er niet alles van begrijp, ben niet echt technisch onderlegd. Ziet er niet veelbelovend uit. Als ik het goed begrijp komen er heel wat kosten aan.

    Bedankt iedergeval
     
  13. Hoi

    Even een update. Monteur is erachter gekomen dat wanneer de auto niet op het stuurslot staat het scherm binnen een uur dooft. De link die Mansie stuurde (Ford Focus: Display blijft regelmatig branden en t... | Problemcar.nl) komt overeen met het probleem van mijn Ford.
    Heel af en toe blijft het schermpje nog branden, auto opnieuw starten, stuur weer rechtzetten en wat aan het contact rammelen dan dooft ie vaak wel weer. Het blijft echter wel vermoeiend dat je altijd na een rit moet checken of het schermpje uit is.

    Binnenkort wordt het hele keyless systeem vervangen door een ander contactslot met sleutel (van de sloop). Het keyless systeem gaat hij omzeilen of uitschakelen, dat weet ik niet precies. de monteur is er zeker van dat het probleem in het stuurslot ligt i.c.m. het keyless systeem.
     

Deel Deze Pagina