1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Uwbuurman met z'n BMW's, Kopzorgen op 148!!

Discussie in 'Mijn auto' gestart door uwbuurman, 12 jan 2010.

  1. Omdat de uitlaat van de auto was, en ik toch onder die auto lag te spartelen met gereedschapjes, was het een mooi moment om de tank te verwijderen. Hoewel de auto niet meer heeft gereden sinds ergens begin van deze eeuw, 2000 of 2001 ofzo, zat de tank nog redelijk vol benzine. De tank zelf is uiteraard rot bij de 3 buisjes voor de ontluchting. Dat is de plek waar rommel, vocht en straatvuil zich ophoopt. Alle tanks zijn daar rot. Die gaatjes had ik nog wel dicht kunnen lassen, om de tank te behouden, maar helaas was de rand bij de rotte steun zo slecht, dat er geen beginnen aan was…

    [​IMG]

    De steun van de kofferbakvloer, waar de tank aan hangt, hangt niet meer. Was met tank en al naar beneden gekomen…

    [​IMG]
     
  2. Dus tank geleegd en klaar voor de oud ijzerbak.

    [​IMG]

    De benzine was nog redelijk helder. Grotere vuil onderin, komt van de buitenkant van de tank, niet eruit. Van binnen was er geen roest te bekennen aan de tank. Doodzonde, maar zo gaat het.

    [​IMG]
     
  3. Lekker bezig weer! :thumbup:
     
  4. Alweer een tijdje niets gepost over het wel en wee van de 323i. Dat komt vooral omdat er niet veel gebeurt. Het wachten is op de kop, ter terug moet komen. Ondertussen een paar klusjes aan het onderblok gedaan, zoals de krukasdeksels teruggezet.

    Eigenlijk vanaf de vorige keer dat ik het blok in de auto had, had ik een licht vettige carterpan. Ik heb na de losgelopen vliegwielpartij in de Eifel zelfs de boel nog opengemaakt bij het distributiedeksel, maar kon niks vinden. Nu echter, had ik betere mogelijkheden, alles was nu uitelkaar.

    Dit was het deksel, zoals het van het blok kwam. Lichte olievervuiling buiten de keerring. Niet de bedoeling. Keerring was echter nieuw en van Elring, dus moet goed zijn. Onbeschadigd ook… Dus hoe dan?

    [​IMG]

    Nou, zo dan. De krukas heeft inmiddels al zo ongeveer 500.000 kilometers rondgedraaid. En dat laat letterlijk zijn spoor na. Op de keerring is hij aan beide kanten ingesleten. Dan past een keerring nooit meer, natuurlijk. Of nou ja, afdichten is dan een probleem.

    [​IMG]

    Dus de schoongemaakte en vers gespoten deksels weer voorzien van nieuwe keerringen. Maar in plaats van vlak met de rand, zoals ze standaard zitten, heb ik de slijtplek ingemeten en de keerring verplaatst zodat deze wel afdicht op een onbeschadigd deel van de kruk.
     
  5. Dit is de keerring voorzijde motor, krukas

    [​IMG]

    De keerring in hetzelfde voorste deksel van de hulpas kan wel vlak, geen schade aan die as.

    [​IMG]

    En de grote keerring op de kruk, bakzijde. Deze zit ook 2,5mm dieper dan standaard

    [​IMG]

    [​IMG]

    En gemonteerd

    [​IMG]

    Bakzijde is lastiger te zien, zit tegen de bok.

    [​IMG]
     
    R@ymond en McGyver vinden dit leuk.
  6. Euliepompe d’r weer op.

    [​IMG]

    En de carterpan ook.

    [​IMG]

    [​IMG]
     
    Duje en McGyver vinden dit leuk.
  7. En tot slot, gewoon omdat het kan, andere B8 Bilsteins achter. Ik heb de originele 12mm B8 Bilsteins van vroegâh laten reviseren in 2017. Maar ik ben niet tevreden over het weggedrag, want snelle, korte hobbels en drempels geven klappen op een aanslag, dus einde bereik schokdemper, lijkt het. Ook het verhogen van de veerspanning van de onderste naar de bovenste ring, hielp niks. Dus twee nieuwe achterbillies gehaald. Deze zijn nieuw en hebben 14mm zuigers. Dus deze maar weer een ring naar beneden, nog conservatief, maar dat hele lage is toch niet voor mij.

    Oud en nieuw zijn prima te onderscheiden lijkt me.

    [​IMG]

    [​IMG]

    En het verschil in zuigerdiameter.

    [​IMG]

    Ze zitten inmiddels onder de auto, maar een eindbeeld is pas te zien als de auto weer buiten staat op de Alpina’s.
     
    McGyver vindt dit leuk.
  8. Prachtig werk, mooie verslagen. Maar ehm, geen nieuwe krukas? Want nu ontwijk je eigenlijk een slijtageplek in plaats van het te vervangen?
     
  9. Nieuwe krukas?? Die is prima. En NLA. Vanwege dat inlopen van de oude keerringen?? Deze kruk heeft 500.000km gelopen, de slijtplekken zijn nog geen 0,3mm diep. Minimaal. Maar voldoende voor minimale lekkage. Dus dit is een prima oplossing. Sterker nog, affabriek is de oplossing voor dit probleem een vulplaatje, waardoor je hetzelfde effect hebt.
     
  10. Is idd een bekende en prima manier om dit op te lossen.
     
  11. E30: Plaatjes bij de winterklussen. Eerst de lekkage. Op de vloer vond ik druppen. Dat is ATF van de stuurbekrachtiging. Overlegd met Rini van Hydroline Trade die mijn stuurhuizen reviseert. Hij gaf aan dat valse lucht in het systeem zorgt voor overdruk en dus lekkage. De enige plek waar die lekkage kan zitten is in de lagedruk slangen of het reservoir met filter. Dus die beide vervangen.

    Lekkage.

    [​IMG]

    Vettig reservoir, ronde potje met ZF op de dop.

    [​IMG]

    Nieuw reservoir en nieuwe slangen.

    [​IMG]

    Daarna ook paar nieuwe ruitenwissers erop.

    [​IMG]
     
  12. Daarna project koplampringen aangepakt.

    [​IMG]

    Ik had in 2011 de koplampringen opgeknapt, bij het terugplaatsen van de SWRA. Het zijn de gespoten ringen, die zijn van blik en dus, steenslag is gelijk roesten. De chroomringen van de e12 en e21 zijn onder de chroomlaag van messing, die roesten dus niet. Nou blijkt dat de eerste series e30 ook chroomringen had, die van messing zijn. Echter, er zijn ook lichte, blikken varianten… Ik kwam daar achter omdat ik een setje van die ringen kocht. Kan ik niks mee. Het zijn dezelfde als die op de e34. Er mist een sleufje aan de zijkant dat op de vfl e30 koplampen nodig is voor de juiste passing.

    [​IMG]

    Chroom is ook geler. Zit een klein randje onderaan. Bovenaan de oude ring.

    [​IMG]

    Oud met sleufje

    [​IMG]

    Oud en nieuw, met sleufje

    [​IMG]
     
  13. Links dikke messing ring, rechts dunne blikring met randje.

    [​IMG]

    [​IMG]

    De juiste ringen opgescharreld, aanslagjes voor de koplampwissers erop gemaakt en de boel gemonteerd.
    Oude roestige ring

    [​IMG]

    En chroom

    [​IMG]
     
  14. Volgende ding was de voorstoel links. Die had ik in de zomer de verkeerde tint gegeven, door foute producten van Colourlock. Ik kreeg later de goede, maar had er geen zin meer in om die hele stoel weer uit elkaar te halen. Niet in de laatste plaats omdat ik dat al 2x had gedaan en omdat er nog een ander e30 cabriointerieur moet worden gedaan. Dus de bestuurderstoel moest nog bij de rest van de auto gematcht worden.
     
  15. Stoel uitelkaar

    [​IMG]

    Op de keukentafel

    [​IMG]

    Lastig te zien, maar in het middel de overgang van tint. Irl is dat sterker.

    [​IMG]
     
    David85 vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina