1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Focus MK4 chiptuning

Discussie in 'Performance tuning' gestart door HenkdeVries, 11 apr 2019.

  1. Zou ik de link mogen waar je die max torque levels hebt gevonden? Wil graag weten wat mijn MK4 1.0 92kW (manueel) aankan.
     
  2. De link gaat alleen over automaten .
    Jouw type handbak is de 6mx65 .
    Zie ook mijn post op de vorige pagina
     
  3. Had ik gezien, maar had gekund dat in de link ook iets te vinden is over handbakken. Ik zoek even verder
     
  4. Even gezocht en bij de fabrikant van de handbak uitgekomen. De 6MX65 is eigenlijk de 6MTT215 van Magna (voorheen Gertrag). De 215 staat voor het koppel wat hij aan kan. Dus de 240Nm die je bij alle tuners krijgt op je 1.0 Ecoboost, is eigenlijk 25 Nm teveel voor de handbak. Ik ben er nog niet uit of ik dit risico ga lopen.
     
  5. De cilinderuitschakeling hebben ze nog steeds niet onder controle, gisteren contact gehad met UL.
    Zoals in mijn vorige post gemeld, is de 6MX65 gemaakt tot 215Nm. Dat ga je met 240Nm zo’n 11,5% overschrijden. Ik weet zo niet wat dit met de duurzaamheid van de bak doet. De motor zelf kan ‘t vast wel aan, vermoed dat het koppel van de 1.0 Ecoboost vooral begrenst wordt door deze lichte versnellingsbak van Magna.
     
  6. Hallo forumleden,

    Begin januari 2021 krijg ik mijn Focus Titanium met 1.0 125pk automaat en zit er over te denken om de auto te laten chippen. Zijn er al leden die hun auto hebben laten chiptunen? Ik heb wel voors en tegens gelezen, maar weinig ervaringen. Ben eigenlijk wel benieuwd.
     
  7. #207 ing_BRW, 11 nov 2020
    Laatst bewerkt: 12 nov 2020
    Ik vind het ook lastig. Structureel de waarde overschrijden is wat het merendeel niet zou willen. Het is ook een raadsel hoe de Tuner zou reageren op een garantieclaim als het fout uitpakt.
    Als je een paar Tuners erop naslaat dan kom je op het volgende lijstje van gegeven na tuning:
    • AutoSport Mebu : 145 pk / 240 Nm
    • Unlimited Tuning : 145 pk / 240 Nm
    • Ziptuning : 147 pk / 242 Nm & 141 pk / 236 Nm (mhev motor)
    • ATM : 145 pk / 240 Nm
    • Tunex : 145 pk / 240 Nm (als standaardwaarde geven zij alleen de mhev motor op)
    • VTune : 145 pk / 240 Nm (ook voor mhev motor)
    Niemand die dus de genoemde grens van 215Nm in ere houdt.

    Ik weet niet wat voor versnellingsbak de Fiësta MK7 heeft. Maar Mountune heeft daarvoor de MP135 upgrade die 125 pk / 200 Nm naar 135 pk / 214 Nm gaat. Dat zou perfect matchen bij de 6MX65 versnellingsbak van de Focus MK4. Maar misschien dat dit appels met peren vergelijken is.

    Ook valt mij op dat de Focus MK3.5 een 1.0 EcoBoost heeft met 140 pk / 210 Nm. Die zou ook perfect matchen met de 6MX65 versnellingsbak. Stel dat de hardware van het motorblok van de MK3.5 1:1 gelijk is aan die van een MK4, wat ik niet verwacht, dan zou een tuner er goed aan doen om die software geschikt te maken voor een MK4.

    ---

    Edit: Wat ik ook heb ontdekt is dat de 1.0 Ecoboost volgens Ford een zogenaamde Overboost heeft. Het standaard koppel is 170 Nm, en gedurende 20 à 30 seconden (de Overboost) kan het koppel verhoogt worden naar 200 Nm.
    Dus als 215 Nm het absolute maximum is van de versnellingsbak (zonder veiligheidsmarge) dan is er tijdens Overboost nog een marge van 15 Nm.
     
  8. Plotwending:

    [​IMG]

    Dit betreffen de technische specificaties voor de 5MTT152 en 6MTT215 versnellingsbakken.
    Daaruit blijkt dat de 5MTT152 maximaal 150 Nm koppel aan kan en de 6MTT215 kan 240 Nm hebben.

    Het is niet duidelijk of dit inclusief of exclusief veiligheidsmarges is. Maat de Tuners zouden dan wel op het randje zitten van de specificaties.

    Je vind hem op www.getrag-ford.com
     
  9. excuses voor late reactie maar is dit nou die chiptuner die in Nootdorp zat?
     
  10. Het is meer ook het risico mocht het fout gaat. En je laat je auto niet chippen als je niet van plan bent om structureel gas te geven lijkt mij. Als er maximaal 240nm geleverd kan worden of niet. Met een beetje pech is je auto gewoon kapot en ben je een paar duizend armer.


    Maar na alles gelezen te hebben in dit topic ben ik er nog steeds niet uit of ik het aandurf omdat er zoveel tegenstrijdige informatie is. Misschien moet je eerst een jaar wachten voor er meer bekend is over de nieuwe MK4 en of het veilig is deze te chippen?
     
  11. Ik heb er ook wel eens over na zitten denken. Maar durf het niet aan, helemaal met de diverse mankementen die de Mk4 nog heeft (wat ik op het forum lees. Heb ook nog fabrieksgarantie. Denk niet dat ik het ga doen. Verschil in koppel is best veel, natuurlijk super maar wat gaat het doen met diverse onderdelen? geen idee.....
     
  12. Tja, keuze is aan jezelf, maar ik zou het voorlopig ook ff niet doen. Lekker origineel laten. Vooral gezien de kinderziektes die de MK4 op dit moment nog heeft. Werk zelf bij een middelgrote truckdealer van een gerenommeerd merk en weet uit ervaring dat een dealer, maar zeker de fabrikant veel kan uitlezen en achterhalen. Het remappen en/of chiptunen is dus gewoon te achterhalen ook al wordt de standaard software weer “teruggezet”. Veel ergernis en gezeik tot gevolg bij alle aandrijflijn gerelateerde zaken.
     
    Gitzo vindt dit leuk.
  13. Gaat ook niet gebeuren Frank, twijfel soms als ik naar YouTube filmpjes zit te kijken van de Nordschleife [emoji848][emoji23].
    Houd de boel lekker origineel.

    Verstuurd vanaf mijn WAS-LX1A met Tapatalk
     
    FrankyFH750 vindt dit leuk.
  14. Ja, https://mebu.nl/
     
  15. Klopt wat je schrijft. Ik heb bij Tunex Automotive (waar ik vaker ben geweest voor tuning) gevraagd wat hun oordeel is n.a.v. het maximum koppel van de 6MX65, wat zij ook met 35Nm overschrijden. Ik heb hier geen reactie op ontvangen.

    Bij ATM-Chiptuning kreeg ik de volgende reactie bij mijn offerte-aanvraag: ‘Er wordt een koppel opbouw gehanteerd die de bak beschermd’. Daaruit maak ik op dat ATM het maximum koppel niet te snel vrijgeeft, iets wat je eigenlijk wel wilt om schakellui te kunnen rijden.

    Op zich lijkt mij 35Nm extra niet schokkend qua belasting. Maar ik las op andere fora dat deze bak van de MK4 weer een stuk lichter is gemaakt dan in de MK3.5. Dan maak ik me wel zorgen om de extra wrijving en slijtage door de zwaardere belasting.
     
  16. Nu wordt het wel interessant, maar ook verwarrend:shrug:

    Op de site van Magna is het volgende te vinden:
    ‘The 6MTT215 transmission is a member of the MX65 family and has the highest power density in its class. The manual transmission is particularly weight optimized and is ideal for smaller and compact vehicles of the A and B segment, as well as for entry markets.
    The modular manual transmission is a highly variable system with start-stop technology and is also scalable from 150 Nm and five gears up to 215 Nm and six gears’.

    Op de link die jij toegevoegd hebt, staat inderdaad 240Nm, maar de bak is hetzelfde type en sluit af met ‘215’, wat in mijn optiek refereert aan het maximum koppel. En in je link staat dat de bak bedoeld is voor het B en C segment, terwijl Magna praat over A en B segment.

    Mogelijk is het dan toch een aangepaste 6MTT215 die in de MK4 ligt.
     
  17. Ik heb de contactpersoon van dit artikel gemaild en kreeg de volgende reactie:

    Hi ...,

    I hope you have a lot of fun with your Focus and enjoy our best in class shiftability transmission
    The MX65 is used in Fiesta, Focus and the new Puma. Here you find the currently strongest application, the 155PS Ecoboost mild Hybrid. It has in fact 240 Nm. For this application we strengthened the differential and have a special treatment on 2nd gear for durability improvement. The torque in lower gears 1 and 2 is always limited in MX65 and not the nominal torque, e.g. 175 Nm in 1st gear and 210 Nm in 2nd. This depends on the specific vehicle, because of the weight and tires.

    I tell you all this because legally I can not give you the permission to tune your car and enjoy full warranty.

    Privately, I would give you the tip not to overload lower gears, avoid snap-start situations with good tires on dry road.

    Have fun with your Focus and happy holidays

    Zoals ik het lees zou de bak in de 1.0 Ecoboost MK4 dus 240Nm moeten kunnen hebben, als de trekkracht in de 1e en 2e versnelling beperkt wordt ivm de duurzaamheid. Dit vraag ik na bij ATM, of ze dit bedoelen met beschermen van de bak.
     
  18. Goed bezig , een hoop nuttige info voor leden op dit forum !
    Ik bewonder je doortastendheid , keep on going the good work
     
  19. Hoppa, gewoon bij de bron raadplegen. Goed bezig :clap:

    Maar zoals ik het lees begrijp ik dat de 'sterkste' bak wordt toegepast bij de 155pk Ecoboost mHEV, die kan dus 240Nm hebben (uitgezonderd 1e en 2e versnelling). Er wordt aangegeven dat voor die toepassing wat onderdelen zijn versterkt. Dat impliceert dat voor een andere motor de bak minder dan 240Nm kan verdragen. Dan klinkt de eerdere onderbouwing dat de 215 in de type aanduiding (6MTT215) duid op een max van 215 Nm logisch.

    Mijn conclusie is dat een 1.0 Ecoboost 125 pk prima te chippen is naar 145pk en 240 Nm als:
    • Het differentieel gelijk is aan - of wordt vervangen wordt door - die van 1.0 Ecoboost 155 pk mHEV;
    • De 2e versnelling de speciale behandeling heeft ondergaan zoals bij een 1.0 Ecoboost 155 pk mHEV het geval is;
    • Het koppel in de 1e versnelling wordt beperkt tot 170 Nm; en
    • Het koppel in de 2e versnelling wordt beperkt tot 210 Nm.
    De 1.0 Ecoboost wordt door de beperking in de 1e en 2e versnelling geen drag-monster. Maar dat is volgens mij ook niemands intentie. Het gemak van inhalen wordt uiteraard wel bevordert, en dat is volgens mij de wens van velen die willen chippen.

    Ik ben vooral nieuwsgierig naar de reactie van ATM. Maar ik snap ook wel dat niet elke chef zijn geheime ingrediënt prijsgeeft.
     
  20. #220 Gitzo, 29 dec 2020
    Laatst bewerkt: 29 dec 2020
    Hoe lees je nu eigenlijk de grafieken van een tuning en waar moet je op letten? Zag hier wel eens de melding voorbij komen dat een bepaalde grafiek niet goed loopt etc. Liep te snel af ofzo. Kan mij iemand hier wat meer over vertellen?
    Bijgaand een grafiek van een handgeschakelde 182pk Mk4 na tuning bij BR Performance.
    Links de Pk's, rechts het koppel en onderin de toeren. De witte lijn is neem ik aan de 0 meting en blauw na de stage 1.
    Onderstaand voorbeeld had qua pk's maar iets van 168pk en wordt iets van 192pk. Koppel was 272 en wordt 302.
    Dus waar moet je op letten, op een mooie geleidelijke curve?

    ford-focus-15t-ecoboost-182pk-courbe-website.jpg

    Onderstaand voorbeeld is van dezelfde motor volgens BR maar dan een automaat met koppel beperking.
    Ziet er weer heel anders uit.

    23121-Focus_black.jpg
     

Deel Deze Pagina