1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

focus MK2 1.6 houdt wat in / bokt

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door wtrzwrs, 30 nov 2020.

  1. Ha Boekenplank,

    Zo te zien ben je er al dieper ingedoken dan ik, dus ik heb niet een twee drie verdere suggesties. Je zou natuurlijk ook langs een garage kunnen indien je er verder niet uit komt, maar het lijkt er op dat je zelf ook het nodige kunde hebt. Wellicht hebben anderen op het forum die dit motorblok beter kennen nog meer concrete tips.
     
  2. Overigens, bij mij is het verbruik echt significant gedaald sinds ik de bougies heb vervangen. Van gemiddeld tussen 7.5 en 8 L/100km naar onder de 7L/ 100km. Interessant wel omdat ik niet aan het vermogen oid heb gemerkt dat ie niet netjes liep. Ook voor ik de klachten van het bokken van de motor kreeg was het verbruik al hoger dan het nu is. Nu gelukkig dus iets meer richting officiƫle verbruikscijfers.
     
  3. Zal ik eens doen, zie dat die bobines ook niet de wereld kosten. Eventueel nog suggesties? Ik kies meestal niet voor het goedkoopste, ben de laatste keer voor NGK bougies en kabels gegaan. Daar hoorde ik goede dingen over in het algemeen. Wat heb jij er uiteindelijk in gezet?

    Bedankt voor de moeite in ieder geval, je stipte sws een paar dingen aan waar ik nog niet naar heb gekeken dus dat is zeker de moeite nog waard. Wat ik wel een keer heb gemerkt is dat toen ik de TMAP sensor los haalde (en toen heb ik ook de accu los gehad) en daarna volgens instructie van een filmpje op youtube (focus2 specefiek) de motor even 10 minuten stationair heb laten lopen en daarna een stukje gereden (dat schijnt de ECU op nieuw in te leren?). Dat het daarna een stuk beter was. Dus het lijkt wel een soort ECU dingentje te zijn. Uiteindelijk is het nu een week later weer ruk, wegrijden in z'n een kan gewoon bijna niet comfortabel. Heel naar. En met 100 in de 5e versnelling het gas 2mm omhoog laten komen is ook naar, dan merk je 1,5 seconde nadat ik m omhoog heb laten komen (anticiperen op verkeer) dat dan opeens het gas een heel stuk dicht gaat, alsof je het pedaal helemaal los hebt gelaten.

    Wat jij zegt, moet maar gewoon eens langs de garage, het vervelende is dat de ECU ook geen foutcodes geeft of enorm schommelt op bijvoorbeeld de TMAP sensor waarde oid.

    Dat blijft apart dat ik datzelfde niet heb, verbruik is volgens de tripcomputer bij mij altijd wel vergelijkbaar geweest met wat er wordt geadverteerd.
     
  4. Ik heb bobine + kabels van Bosch gekocht via de Duitse Ebay.
     
  5. Dag allen,

    Nog een kleine update voor wie ook met dit soort problemen kampt of kampte (enigszins haperende motor bij optrekken in lage toeren). Na het vervangen van de bougies ging het +- 2000 km goed maar toen kwamen de problemen terug. Ik vond al dat 1 van de bougieskabels niet helemaal mooi over de bougies viel dus een nieuwe set van Bosch besteld (BOSCH Bougiekabelset 0 986 357 208) en na installatie waren de problemen volledig opgelost.

    Bij inspectie van de oude kabels bleek er bovendien op 1 kabel een kleine witte plek te zitten, die zou kunnen duiden op een kabelbreuk. Goed om dit dus te controleren indien je dezelfde problemen ervaart.

    Focus rijdt nu weer voortreffelijk op een klein geluidje achter dashboard aan bestuurderszijde na (of uit motorruimte) dat ik nog niet heb weten te herleiden. Daarnaast vind ik het aangrijpmoment van de koppeling vrij direct - als je rustig koppelt kun je het vermijden maar zou nog netter mogen. Zou vanuit fabriek natuurlijk kunnen zijn (want gebouwd met enkelmassa vliegwiel?) en koppeling zelf zit verder niet te hoog, maar mocht iemand nog reflectie hierop willen geven, altijd welkom.
     
  6. Voor onderdelen kun je over het algemeen prima op winparts bestellen, of nog wat goedkoper via Autodoc (maar wat langere levertijd). Van die laatste is via de app bestellen goedkoper dan via de website over het algemeen (iets hoger kortingspercentage). Niet bedoelt dit als reclame (ik heb geen belangen bij deze bedrijven) maar via Ebay bestellen lijkt me toch wat omslachtig..
     
  7. De originele (en van gerenommeerde merken zoals Bosch) onderdelen zijn echt een stuk goedkoper via de Duitse Ebay. De prijs scheelt soms wel een factor 3. En bestellen via Ebay is niet omslachtiger dan bestellen via een webshop. Op de Duitse Ebay staat bij ieder onderdeel het originele fabrieksnummer en op welke automodellen het past.
     
  8. Ah zo zie je maar weer dat er verschillende ervaringen zijn. Ik vind Ebay nooit zo overzichtelijk, maar dan wellicht toch de moeite waard om daar (en naar ik begrijp dan dus de duitse versie) ook te kijken.
     

Deel Deze Pagina