1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

focus MK2 1.6 houdt wat in / bokt

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door wtrzwrs, 30 nov 2020.

  1. Beste forummers,

    Ik ben nieuw op het forum en sinds enkele maanden in het bezit van een Focus Mk2 uit 2005 met het 1.6 blok (benzine)

    Mijn focus bokt sinds 2 weken wat bij het optrekken, voornamelijk tussen 1500 en 2000 touren en in zijn 3e en 4e versnelling. Na het doorlezen van een aantal topics op dit forum wil ik eerst even kijken of het probleem met het vervangen van de bougies verholpen is. Dit is immers toch een onderhoudsonderdeel en ik kan niet terugvinden wanneer ze voor het laatst zijn vervangen (motor heeft 142K gelopen).

    Mocht dat niet helpen, dan begrijp ik dat bougieskabels, bobine ook het probleem kunnen veroorzaken, maar ook dingen als defecte lambdasonde etc. Ik heb de motor echter even uitgelezen met een generiek apparaat en die geeft geen codes voor motorstoring, waardoor ik niet direct aan dat laatste denk.

    Ik zit met enkele concrete vragen:

    1: Ik blijf in de war over het type blok in mijn wagen. Er bestaat zoals ik het begrijp een Zetec en een Duratec, en de Duratec is stiekem ook een zetec? Mijn blok ziet er als in de afbeelding hieronder. Wanneer ik mijn VIN nummer invul bij de FORD Etis website staat er dat ik het 1'.6L Zetec-S PFI (100PS)' blok heb. Is het blok hieronder inderdaad de Zetec-S PFI? of is het de 'Duratec 16V Sigma'?

    2: Volgens het onderhoudsboekje staat de motorcode achterop het blok rechts. Ik kan daar echter niets vinden. Wat zou de precieze plaats moeten zijn? Uit productiejaar e.d. meen ik op te maken dat de code HWDA zou moeten zijn maar ik wil dat graag precies weten om te zorgen dat ik nu en in de toekomst de goede onderdelen bestel.

    3: Ik lees verschillende ervaringen met bougies. Er vanuit gaande dat HWDA de juiste motorcode is mee ik de HR8MCV+ van Bosch te kunnen nemen, met elektrodenafstand 1.3. Bosch zou ook betrouwbaarder moeten zijn dan NGK volgens sommige internetgebruikers. Is dat ook jullie ervaring?

    Alvast veel dank voor de reacties. Mocht ik per ongeluk eeuwige vragen herhalen, dan mijn excuses. Zoals gezegd heb ik enkele draadjes doorgelezen maar die gaven mij geen gehele duidelijkheid

    Vriendelijke groet,

    Wouter


    [​IMG]
     
  2. In de Focus 2 is de 1.6 Duratec toegepast. Dit is een doorontwikkeling van de oudere 1.6 Zetec S(E) welke in de focus 1 werd toegepast. Zowel de 1.6 Duratec als de 1.6 Zetec S(E) behoren tot de Sigma motorenfamilie.

    Desondanks zijn er door de jaren heen behoorlijk wat (ingrijpende) technische wijzigingen doorgevoerd. Zo heeft het onderblok van de 1.6 Zetec S(E) en de vroege 1.6 Duratec motoren een closed deck design en is dit vanaf circa half 2005 gewijzigd naar een open deck design.

    Overigens zou de motorcode gewoon op je kentekenbewijs en aan de hand van je kenteken op de website van de RDW vermeld moeten staan.


    De door Ford voorgeschreven elektrodeafstand voor de bougies van de 1.6 Duratec motor is al jaren 1,2 mm.
     
  3. Beste JW,

    Veel dank voor de snelle reactie en het verhelderen van motortype en code. Die laatste idd gewoon te vinden op de kentekencard - dat had ik eerder moeten bedenken. Motorcode is zoals ik vermoedde HWDA.

    Bij Winparts zie ik dat er bougies met zowel 1.3 als 1.2 elektrodenafstand voor motorcode HWDA toepasbaar worden geacht. Ik zal dan die met 1.2 bestellen (en kom dan uit op de Bosch HR7MEV.

    Ik ga verder zoeken indien het het probleem van het bokken daarmee niet opgelost is en laat dan ook wel weer even wat van me horen.
     
  4. Gisteren heb ik de bougies vervangen voor nieuwe (BOSCH Hr7MEV) en probleem van het bokken van de motor was daarna direct verdwenen... We gaan eens kijken of dat de komende tijd zo blijft:)
     
  5. Interessant dat blok uit 2005 en de mijne uit 2007 zijn al verschillend . Dacht die hetzelfde waren. [​IMG]

    Verstuurd vanaf mijn LM-Q630 met Tapatalk
     
  6. Ha Bow, is dat ook de 1.6? Dan begrijp ik beter waarom ik hier zo verward over was. Ik zocht online op het duratec 1.6 blok en kwam dan zowel afbeeldingen van jouw blok als van de mijne. Beiden zijn dus blijkbaar de duratec, waarbij die van jou dan een doorontwikkeling is neem ik aan(?). Ik vind jouw blok er ook wel logischer uitzien, met die luchtaanvoerbuis naast het inlaatspruitstuk in plaats van er tussendoor...
     
  7. Heb net een Volvo motorplaat besteld. Krijg je geen water bij de bougies. Misschien ook wat voor jouw

    Verstuurd vanaf mijn LM-Q630 met Tapatalk
     

  8. Jouw motor is een 115 PK 1.6 Duratec TI-VCT terwijl de topicstarter een 100 PK Duratec heeft. Dat is ook de reden van de uiterlijke verschillen tussen beide motoren.

    Overigens past de Volvo afdekkap alleen op de normale 1.6 Duratec en niet op de TI-VCT.
     
  9. Oke dus dan kan ik hem beter weer door verkopen. Beter eerst informatie inwinnen

    Verstuurd vanaf mijn LM-Q630 met Tapatalk
     
  10. Ik heb de 1.6 HWDA zoals jij ook hebt wtrzwrs. Zelfde constructie met de luchtinlaat er zo tussendoor. Ik heb ook een topic gestart met een grotendeels vergelijkbaar probleem. Ik heb ook bougies vervangen en motorsteunen rondom gedaan (deze waren wel echt op bij mij). Heeft een hoop geholpen maar t kwam na verloop van tijd toch weer terug in mindere mate. Gasklephuis is al eens schoongemaakt ook.

    Vooral merkbaar bij het harder zetten of lager zetten van cruise control of door een tunnel met cruise control aan. Dan voel je de motor nogal stuiteren. Alsof ie niet weet of ie nou moet stoppen of gas geven. Ik sluit me dan ook graag aan bij dit topic om eens in de gaten te houden.

    Misschien sensoren schoonmaken of vervangen, ben benieuwd. Zou d'r ook graag van af zijn
     
  11. Ik wil 'm wel van je overnemen, ben je er gelijk van af.. Wat wil je er voor hebben?
     
  12. Ha Boekenplank,

    Vervelend om te horen dat je ook met dit soort problemen kampt. Bij mij was het wel alleen met het optrekken vanuit 1000 tot 2000 toeren, waarbij ik het idee had dat het blok dan af en toe een 'misfire' had. Bij cruise control uit/aan vind ik de auto soms ook enigszins hokkerig reageren, maar ik vond dat gezien leeftijd / km-stand niet erg schrikbarend. Ik begrijp dat het probleem bij jou dan erger is? Heb je de motor als eens uitgelezen / laten uitlezen?

    Er kunnen natuurlijk een hoop oorzaken zijn maar van wat ik online heb gelezen zijn dit de meest voorkomende:
    • Ontsteking: Bougies, bougiekabels en/of bobine. Vonk kan overslaan naar het blok ipv bougies bij slechte kabels of bougies kunnen simpelweg versleten zijn. Je zou dit kunnen merken aan het bokken, iets hoger verbruik, in slechtste geval ook stinkende katalysator
    • Benzinetoevoer: Brandstoffilter verstopt
    • Mengsel te arm/rijk: Lambdasondes niet goed werkend?
    • Gasklep functioneert niet goed
    • Motorsteunen (hoewel dit natuurlijk niet overslaan van cilinders zou veroorzaken)
    Dit is wat er zo 1 2 3 in me op komt maar wellicht kunnen naderen nog verder aanscherpen / toevoegen..
     
    Boekenplank vindt dit leuk.
  13. Je hebt pb

    Verstuurd vanaf mijn LM-Q630 met Tapatalk
     
  14. Dank voor je bericht,

    Het lijkt er bij mij op dat wanneer ik op de - druk van de cruise control dat er gewoon helemaal gestopt wordt met brandstof inspuiten, ik voel de motor dan echt de hele auto een stuk afremmen en de kantelsteun is dan lekker heen en weer aan het bonken. Dat was vroeger bijna niet het geval, het was niet heel vloeiend afremmen maar veel beter dan nu. Er is dus iets verandert, ik dacht de motorsteunen zijn oud en pakken het niet meer goed op (dat was ook wel zo, droogtescheurtjes) maar na vervangen is het gebleven.

    Ik heb van het lijstje al een paar dingen gecontroleerd, en geprobeerd.
    • Bougies en bougiekabels heb ik onlangs vervangen, de bobine unit niet. Hij loopt stationair overigens prima en loopt over het algemeen zuiniger of net zo zuinig als hoe hij bij het RDW bekend staat
    • Benzinefilter heb ik nog niet bekeken, dat kan nog wel de moeite zijn
    • Lambdasonde ook nog niet gedaan, zal ik wel even nakijken. Heb wel met mijn OBD logger naar Fuel/Air verhouding gekeken en die zegt vrij consistent 14.7nogwat. Maar goed als de sensor niet lekker werkt kan dat natuurlijk fout uitlezen
    • Gasklephuis heb ik een keer schoongemaakt, dat maakte het wel een stuk beter, heb ook de TMAP sensor die daar op zit even los gehad en die was brandschoon. Zou hem nog even kunnen doormeten eventueel.
    • Motorsteunen rondom heb ik allemaal vervangen, hielp veel, maar t blijft merkbaar.
    Heb nog wel tips gekregen om naar rubbers en homokineten te kijken, maar dat heb ik nagelopen en daar was niks schokkends aan. Ik vermoed dat het inderdaad wat motortechnisch is. Wanneer ik het gaspedaal een klein stukje indruk en dan de cruise control een paar tikken lager zet gaat het vlekkenloos. Misschien ergens een lekke vaccum slang oid?
     
  15. Heb je motorafdekplaat opgehaald

    Verstuurd vanaf mijn LM-Q630 met Tapatalk
     
  16. Is er afdek kap voor de TI VCT te krijgen

    Verstuurd vanaf mijn LM-Q630 met Tapatalk
     
  17. Bij mijn weten is er voor de 1.6 TI-VCT in de Focus 2 geen kunststof afdekkap beschikbaar.


    Voor de nieuwere 1.6 TI-VCT in de Focus 3 zijn er wel (aftermarket) kunststof afdekkappen verkrijgbaar:

    [​IMG]
    [​IMG]

    Ik weet echter niet of deze afdekkap (eventueel met wat aanpassingen) ook toe te passen is op de oudere 1.6 TI-VCT in de Focus 2.
     
  18. Dan gaan we die eens proberen . Dankjewel

    Verstuurd vanaf mijn LM-Q630 met Tapatalk
     
  19. Bobine vervangen kan ook geen kwaad. En welk merk bougiekabels heb je gebruikt? Ik heb bougiekabels en bobine van Bosch en die blijven het heel lang goed doen (meer dan een ton mee gereden). Hikken tussen 1500 en 2000 toeren bij versnellen zat bij mij iedere keer in de ontsteking. Goedkope onderdelen werken niet lekker.
     

Deel Deze Pagina