1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Xenon verlichting Focus 3

Discussie in 'Exterieur' gestart door Bambieeee, 22 nov 2020.

  1. Ik zie de laatste tijd aardig wat berichten over verschillende xenon lampen, OSRAM, Philips, Autobeam etc.

    Nu vroeg ik mij af wat iedereen er zoal in heeft zitten wat betreft dimlichten en of het bevalt/ goed verlicht?
     
  2. Gisteren heb ik die van Autobeam gemonteerd, zie mijn topic
     
  3. Philips X-treme vison's bevallen tot nu toe zeer goed.
     
  4. Ik heb er (weer) Osram in gezet. In mijn vorige auto had ik slechte ervaringen met het mixen van merken ballasten en merken lampen.
    Ik heb nu de Xenarc 66340 er in zitten en dat is de originele vervanger van de originele lampen.
     
  5. Met wat voor "slechte" resultaten als ik vragen mag?

    Hierbij mijn X-treme visions

    2x Dimlicht/Groot licht:

    [​IMG]
    [​IMG]


    [​IMG][​IMG]
     
  6. Lampen en ballasten die snel kapot gaan.
     
  7. Beste Leden,

    Ik heb een vraag aan jullie en dit leek mij beste topic om het te plaatsen. Ik heb ook problemen met het licht beeld van de xenon lampen van mijn Ford focus mk3 uit 2011.
    Ik heb 2 jaar geleden de lampen vervangen met osram night breaker laser aangezien mijn ballast ook van osram is. Nou vind ik op zwart wegdek en regen en sneeuw het licht beeld op de weg zeer slecht. De koplampen staan goed afgesteld alleen denken we dat de binnen lens van het dimlicht dof geworden is. Mijn vraag is kan dat bij een auto uit 2011 de lens al dof is geworden? of kan ik dit beter bij een Ford garage laten na meten of de lens van het dimlicht nog goed is.
    tiepe koplamp is: ford bm51-13d154-ae
     
  8. Als ik het goed zie, zijn die Osrams witter dan standaard xenon.

    Bedenk ook, dat hoe mooi wit licht ook is, het uiteindelijk minder goed zicht geeft in je genoemde weersomstandigheden.
    Geler licht heb je meer duidelijkere reflectie van, op die oppervlaktes.

    Ik ben zelf van halogeen naar 6000k LED gegaan (projector ombouw in reflector, dus gloednieuw). Hoewel het in droog, goed donker weer perfect licht geeft, ben ik dat effect kwijt bij het minste omgevingslicht (straat verlichting, tegenliggers), regen en dergelijke. Dan zie ik alleen dicht voor de auto nog licht reflecteren van het wegdek. In regen al helemaal niets.

    Wellicht is dat het probleem en niet zozeer je lenzen.
     
  9. #10 trucker0werner, 28 jan 2021
    Laatst bewerkt: 28 jan 2021
    Echt nameten is er niet. Ja er zit een flux meter op sommige apparaten echter wat is goed en wat niet.
    Op werk heb ik 70-90lux net hoe perfect je de apparaat er voor staat.
    voor afstellen maakt het niks uit gaat digitaal en werkt dan altijd.

    gloeilamp is 3800k qua kleur. en xenon lamp zakt meestal in sterkte en temperatuur wordt er gezegd. Dat is de rede als 1 defect is je alle 2de xenon lampen moet vervangen zodat de kleur hetzelfde blijft.

    Heb dezelfde koplamp en ook ik ken het probleem dat snachts wat minder lijkt. Dit komt vooral doordat lantaarnpalen op de grond meer stralen.
    Echt als ik zie wat me inhaalt is zelde op dat moment beter beeld dan mij op de weg.
    Als er niks staat dan zie je dat sommige nieuwe auto's beter zijn. Dus ja kan zijn dat wat dof wordt in de koplamp en dus licht tegen wordt gehouden.
    alleen om beide koplampen gaan vervangen ivm ik meer licht wil is me te duur.

    enige wat ik wel keer wil doen is beide koplampen iets meer naar binnen richten. voor mij schijnen ze allebei teveel naar de zijkant
     
  10. ? Flux, je bedoeld Lux denk ik, of je rijdt een speciaal model DeLorean;

    [​IMG]

    Met een Flux-capacitor voor de niet kenners...
     
    henk 68 en gerardTDCI vinden dit leuk.
  11. tuurlijk idd lux. het staat er altijd maar kijk daar nooit meer ernaar.
    xenon lamp zit dacht ik rond de 1500-2000lumen licht. echter over afstand wordt gemeten licht in lux gemeld. Dat is hoeveelheid licht per vierkante cm bijvoorbeeld.
    blauw 5500K is ongeveer meesten lumen per watt dat je krijgt. Voor geel wordt meer licht weg gefilterd waardoor lumen en dus ook lux omlaag zou gaan bij hetzelfde wattage.
    hieronder een voorbeeld wel is waar led lamp maar voor lumen idee.
    H7 1500lumen
    h7 led midden 2400lumen
    h7 onder 4800lumen.
    Dit is wel beide lampen bij elkaar opgeteld
    [​IMG]
    xenon zou gelijk ongeveer liggen qua lichtbeeld op de weg en zijkant met de onderste. Dat heb ik zeker.
    halogeen zie je goed dat je aan zijkant want minder hebt
     
  12. Ik zie het ja, ik was in de marketing van xenonlamp.nl getrapt, die meldde geen Kelvins, alleen wit licht :)

    4400K is inderdaad niet echt wit te noemen, dus dat zal het probleem niet zijn.
     
    pd3jcw vindt dit leuk.
  13. Na 9 jaar zou die wel eens aan vervanging toe kunnen zijn idd.
    Is je lichtbeeld nog wel scherp @Fordj ? Als die wazig is, dan zijn de projectors misschien "versleten".
     
  14. #15 trucker0werner, 29 jan 2021
    Laatst bewerkt: 29 jan 2021
    Wit is ruim begrip. je hebt warmwit en koudwit.
    Koudwit geeft over het algemeen meeste lumen per watt (vooral bij led)
    [​IMG]
    Op deze foto kun je mooi zien dat 4100k tot 5000k niet heel veel van elkaar verschillen.
    de vraag is welke kleur levert nu het beste lichtbeeld op de weg.

    @M.Blaak
    projector lamp geeft nooit vertekend lichbeeld. Is altijd scherp.
    Wat wel kan is dat reflector die achter de lamp zit wat verweerd door de jaren en zo dat licht niet meer naar voren straalt maar achter blijft. xenon straalt namelijk 360graden uit.

    LED lamp straalt recht naar voren met hoek van 120-150graden.
    jammer dat we dit nog te weinig zien. projector met erachter led verlichting.
     
  15. Als je projector helemaal verweerd of geoxideerd is van binnen krijg je echt wel een wazig beeld uit je lens. Kijk maar naar de gemiddelde Mondeo MK4. die kennen dat probleem maar al te goed.

    Ik heb overigens LED achter een projector in mijn focus.
     
  16. Denk dat we beide iets anders bedoelen met lichtbeeld.
    [​IMG]
    Met lichtbeeld bedoel ik contrast tussen wit en geel. Komt ivm apk over lichtbeeld heeft en hoe het gele deel er ook uitziet, gaat er om dat de contrast tussen wit en geel er is als lichtbeeld zijnde
    Je bedoelde geel deel ( wat betreft mondeo mk4 is makkelijk te fixen replace projector )
    Waarom geoxideerd/verweerd binnenkant geen invloed heeft op het lichtbeeld (contrast tussen wit en geel). Is omdat in de projector een metalen plaat zit. Deze plaat houdt het licht tegen om zo een strakke lijn te krijgen en dus geen licht in het witte deel komt.
    Ja je kan wat gebroken licht krijgen op die lijn. Dat is omdat glas het licht als een prisma uit elkaar trekt.

    Je hebt H1 led lamp achter je projector. deze staat 90graden gedraaid en schijnt 2kanten op.
    Bedoelde meer ledlamp die recht naar voren stralen en geen enkel naar achter. zoals een led bouwlamp
    Voorbeeld is de peugeot 308 T9 full led headlamp
    2x4 leds voor grootlicht en 10x led voor dimlicht. dimlicht zit achter projector.
    Of model 3 2021 koplamp, 2020 gebruikt reflector en bij 2021 zit het achter een projector.
     
  17. Dank jullie wel allemaal :) ben heel blij met de reacties en ga daarmee aan de slag :) , ik zal dit weekend eens de koplamp van binnen eens goed bekijken. Het lichtbeeld op een droge avond met droogwegdek is goed, de boarden en paaltjes lichten ook goed op.
     
  18. Ik heb de koplamp van binnen zover ik kon zien nagekeken, er zitten na mijn idee veel haarscheurtjes direct boven (denk het reflectie gedeelte) de lamp. de lens is nog over mat glans en zie nergens verschil dus die lijkt me nog goed. is het eerste gedeelte waar de lamphouder zit te vervangen? alleen vroeg ik mij af waarvoor er een alu kapje direct voor de lamp zit? ik kon deze naar voor duwen en hij veerde terug.
     
  19. #20 trucker0werner, 30 jan 2021
    Laatst bewerkt: 30 jan 2021
    Dat kapje zorgt voor de horizontale lijn/lichbeeld. In me laatste post is de gele vlak je lichtbeeld. witte vlak mag geen licht komen. Dat is precies de plek waar dat metaal plaatje zit.
    Als je grootlicht gebruikt, klapt deze metalen plaat weg (vandaar de naam bi-xenon). Hierdoor schijnt de xenon lamp recht naar voren als grootlicht.
    De extra grootlicht halogeenlamp die er zit. is voor het seinen. Bij seinen blijft dimlicht uit en hierdoor zal wel de metalen kapje op en neer springen (hoorbaar buiten de auto als je met groot licht seint). Waarom xenon uitblijft is omdat deze lamp opstart tijd heeft.
    Seinen moet direct gaan.
    Voor je de vraag stelt waarom deze aan de onderzijde zit van de lamp. Is omdat de projector glas alles spiegeld . boven wordt onder en links wordt rechts.
    [​IMG]
    Rechts onderdeel kan idd verweert zijn waardoor licht dat naar achteren straalt, minder efficiƫnt naar voren worden gestraald.
    Heb je haarscheurtjes kan komen ivm de temperatuur die deze lampen uitstralen dat is hoger en intenser wit dan halogeenlamp.
    Vandaar de rede dat deze lampen ook niet in een reflector koplamp mogen. alles verweerd waardoor slecht lichtbeeld.
    Projector houdt door metalen plaatje dat tegen, wat je ook goed ziet op de afbeelding.

    Mooie zou zijn als dit los vervangbaar is, alleen je komt het niet tegen. Alleen bij een enkele.
    Dan zou je complete koplamp moeten vervangen a 1000euro per stuk. After-market vind je tegenwoordig niet heel veel
     

Deel Deze Pagina