1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Focus 4 niet corona proof? Accu problemen!

Discussie in 'Electronica' gestart door Cuprani, 12 nov 2020.

  1. Ik snap je helemaal Nils. Is er misschien in de instellingen niet wat te wijzigen, dat zodra de motor uit is bepaalde componenten ook niet meer 'aan' blijven staan die nu wel aan staan?

    Na het lezen van je reactie over die zonnepanelen lader denk ik ineens aan mijn eerste autotijd (10 jaar geleden).. ik was toen bezig met audio enzo.
    Er werden/worden toen condensatoren ingebouwd om ook genoeg vermogen te hebben als de motor uit staat.
    Is zoiets niet in te bouwen? hoeft natuurlijk niet groot te zijn. 50% capaciteit van je accu zou al ruim voldoende moeten zijn lijkt me om het lang genoeg vol te houden.
    [​IMG]
     
  2. Ford had gewoon met alle nieuwe opties, een 2e accu moeten inbouwen voor deze accessoires. Dan waren deze problemen niet (snel) voorgekomen.

    Greetz Emiel
     
  3. #23 trucker0werner, 13 nov 2020
    Laatst bewerkt: 13 nov 2020
    @M.Blaak
    condensator is niks, vooral die in de audio wereld.
    condensator trek je in paar miliseconden leeg.
    je gebruikt condensator om de voedingkabel van voor naar achter te ontlasten. als stabilisator werkt het dan.
    Doordat achter de voedingspanning stabiel is, dus niet naar 10volt of dergelijks zakt, zal de versterker makkelijker hogere wattage halen.

    Naast volt,amperage,weerstand heb je joule (energie) loodaccu heeft hogere joule dan condensator.
    je moet het zo zien. je hebt aaculader van 5A, condensator van 16volt , die is dan in minder dan halve sec op 14volt. echter loodaccu duurt al snel 12uur of langer, voordat hij van leeg (11volt) vol is 12.8v

    @Cuprani
    die zonnecel is ook niet bedoelt voor accu op te laden. 12volt uitgang, dat is te weinig om accu op te laden. moet minimaal 13 volt zijn beter 13.5 a14volt.
    138mA is ook wel in volle zon. met nl weer mag je blij zijn als je de helft haalt.
    Denk dat je gemiddeld amperage dat je per dag trekt hoger zal liggen dan dat.

    zoals gezegd staat me iets van 5mA(of was50mA) bij als max grens voor stroom dat je mag meten in rust. vraag me stiekem wel af hoeveel deze auto heeft als hij in rust is.
    met 60AH zou je heel globaal 120mA trekken als je na 3weken leeg is.
     
  4. Bepaalde condensatoren kunnen ook als buffer gebruikt worden, maar dan voor hele korte tijd.
    Wat de focus nodig heeft is gewoon meer capaciteit (meer Ah) en dat bereik je inderdaad niet met een condensator.

    Ik denk dat mijn auto wil in het wifi bereik van mijn huis staat ja. Ik zal eerst eens kijken of ik die verbinding er uit kan gooien.
    Ik vraag me dan wel gelijk af of hij dan niet gewoon dezelfde updates via de simkaart gaat binnen halen.

    Ik heb inderdaad geen lampjes die blijven branden in de auto, en het is gewoon mijn prive auto.
    Ik denk dat ik ergens deze winter wel de derde accu ga laten monteren door Ford, nu dit nog in de garantie kan.

    Er zal helaas geen wetgeving bestaan over hoe lang een auto stil mag staan zonder dat de accu leeg raakt.
    Ik denk dus dat het dan om "redelijkheid en billikheid" gaat. Maar wat is redelijk voor een moderne auto?
    Ik zou het redelijk vinden dat een auto toch zeker 2 maanden stil moet kunnen staan zonder dat de accu direct leeg is.
    Ik ben echter bang dat ik bij Ford aan het kortste eind trek en zelf een oplossing moet gaan zoeken (nadat straks de derde accu gemonteerd is).
     
  5. Een accu moet een bepaalde waarde / slecht zijn, anders wordt deze niet vergoed door Ford Nederland en gaat de dealer hem voor jouw niet vervangen, kunnen ze hem zelf gaan betalen. Ongeveer 330 euro.
     
  6. Als ik er nu naartoe rij met 12,6V spanning over de accu en voldoende restvermogen om te starten zullen ze inderdaad niks doen. De accu tester zal aangeven dat de accu goed is.
    Als ik volgende week weer met een lege accu sta dan laat ik de Ford Assistance komen en laat ik de monteur van Ford Assistance even op papier bevestigen dat de accu weer dood is voordat ik naar de Ford dealer rij.
    Daarmee is het vorige keer ook gelukt..
     
  7. Ford Assistance schakelt de ANWB in, zij bemiddelen volgens mij alleen maar goed, detail haha.
    Bij de 2e x dat ik panne had, heb ik ook om een print gevraagd van de accu test en deze overhandigd bij de dealer.
    En deze kwam toen met het verhaal dat een accu zoveel % goed moet zijn etc....., lastig allemaal..... Nog steeds een klein start/ accu syndroom hier :roll: :cool:.
     
  8. Buiten het feit dat ik het belachelijk vind dat je auto geen 3 weken kan stilstaan zonder in de problemen te komen, zou ik in jouw geval gewoon permanent een druppellader installeren. Als je de auto thuis laat staan prik je het stekkertje even in dat je ergens subtiel hebt verstopt, en laadt de accu mooi bij. Zo blijft hij altijd in topconditie. Wat betreft het vakantieverhaal, blijft er maar 1 ding over en dat is de accu loskoppelen, of eventueel een tweede accu installeren.
     
  9. #29 Gitzo, 15 nov 2020
    Laatst bewerkt: 15 nov 2020
    Ben benieuwd hoe andere leden het doen als ze op vakantie gaan, zonder auto en de auto (Mk4) bv 2 weken stil staat? Moet toch geen probleem zijn. Of heeft topic starter "pech".

    Verstuurd vanaf mijn WAS-LX1A met Tapatalk
     
  10. Je zou zeker in nieuwere auto's verwachten dat ereen soort accu bescherm modus in zit, spanning te laag > alles uit.
    Dan merk je dat natuurlijk dat de keyless e.d. niet meer werken maar je zou dan tenminste nog moeten kunnen starten en dus weer bijladen.
     
    Gitzo vindt dit leuk.
  11. Zou je wel denken inderdaad. Als de spanning in rust rond de 12,0V uitkomt alles uit zodat je nog kan starten.
     
  12. Een druppellader zou een oplossing kunnen zijn. Misschien zoiets als je geen ‘laadpaal’ bij huis hebt staan.
    https://www.druppellader.com/tecmate-optimate-solar-20w.html
    Paneeltje op het dashboard leggen, ergens aansluiten op een permanente plus en klaar!
    Werkt ook als je op lang parkeren staat op Schiphol, behalve als je in een parkeergarage staat natuurlijk [emoji3]

    EDIT: Oh wacht, de solar druppellader is al genoemd [emoji2357]
     

Deel Deze Pagina