1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Vraag afremmen met adaptieve cruisecontrol aan(Focus MK4 automaat)

Discussie in 'Electronica' gestart door Eddepet71, 22 okt 2020.

  1. #1 Eddepet71, 22 okt 2020
    Laatst bewerkt: 23 okt 2020
    Voor ons gevoel remt de auto wat laat af als de adaptieve cruisecontrol aan staat en de voorganger stopt bij bijvoorbeeld voor een stoplicht.

    In de instellingen van het noodstop systeem kun je aangeven of je vroeg/normaal/laat een melding wilt krijgen. Het zou misschien handig zijn als je voor de adaptieve cruisecontrol ook een instelling heeft voor vroeg/normaal/laag remmen.

    Remt de auto inderdaad laat af of is dit slechts ons gevoel? Gebruiken we het systeem misschien niet zoals het bedoeld is en is het eigenlijk de bedoeling dat je gewoon zelf afremt ipv de adaptieve cruisecontrol hiervoor te gebruiken in gevallen waarbij je op de adaptieve cruise control afremt naar stilstand?
    Edit:het is dus wel de bedoeling dat je je voorganger tot stilstand kan volgen(zie mijn post verderop)

    (Het is natuurlijk leuk om al adaptieve cruisecontrol te gebruiken om al het werk voor je te laten doen, maar ik besef ook dat het slechts een assistent is en geen vervangende bestuurder)
     
  2. Bij de focus 3.1 kun je de reactie afstand aanpassen in een aantal stappen maar dat is meer de regeling voor de afstand tussen jouw en de voorgaande auto tijdens rijden op cc

    het lijkt me dat de acc niet bedoelt is om het voertuig helemaal tot stilstand te brengen cc werkt meestal niet onder de 20 km/h dan gaat de actieve citystop het overnemen en hang je met je neus tegen de voorruit (denk ik)
     
  3. Bedankt voor je antwoord. Dit met die 'stappen' is hetzelfde bij de MK4, maar is niet wat ik bedoel.

    De adaptieve cruisecontrol kan wel zelf afremmen naar stilstand en daarna weer accelereren, zolang je niet langer dan 3 seconden stilstaat. Als je wel langer stilstaat, dan kun je weer accelereren door op RES te klikken.
    Het kan dus allemaal wel, maar mij gaat het er dus om dat de auto laat afremt.
     
  4. Het is volgens mij niet gebruikelijk om de ACC te gebruiken om tot stoppen te komen bij het stoplicht. Het is echt bedoeld voor het afstand houden tijdens het cruisen.
     
    OmeJoyo vindt dit leuk.
  5. Voor file rijden zou het wel een optie kunnen zijn, tenminste in combinatie met een automaat.
     
  6. Hier geeft Ford aan dat wat ik in mijn startpost zeg dus wel mogelijk is. (Voorganger volgen tot stilstand)

    Available adaptive cruise control with stop-and-go* can help drivers maintain a constant, preset distance behind the vehicle in front of them. Sensors and a forward-facing camera allow drivers to follow the vehicles ahead, even to a complete stop. If traffic clears, the system automatically returns to cruise set speed.** *Driver-assist features are supplemental and do not replace the driver’s attention, judgment and need to control the vehicle. **If stopped longer than 3 seconds, driver must tap accelerator pedal or push resume button to confirm they want the vehicle to start moving again.



    In in de handleiding van de Focus geeft Ford ook aan dat je de auto inderdaad tot stilstand kan laten afremmen.
    https://www.fordservicecontent.com/...d=7234&vFilteringEnabled=False&userMarket=NLD

    Hiermee is de eventuele onduidelijkheid of het wel of niet de bedoeling is om de ACC te gebruiken om een voorganger tot stilstand te volgen beantwoord, maar dan vind ik de auto nog wel laat afremmen.
     
  7. Nu heb ik sinds kort een Toyota en die is ook voorzien van ACC in combinatie met automaat.
    Die stopt ook als de voorganger stil gaat staan bijvoorbeeld voor een stoplicht.
    Dat zal met een Focus idd niet anders zijn verwacht ik.
    Voor mijn gevoel remt de auto ook laat maar dat zal (zeer waarschijnlijk) aan de radar liggen. Die 'ziet' alleen de auto die voor je rijdt en kan niet anticiperen op bijvoorbeeld een rood stoplicht terwijl jij dit als bestuurder allang gezien hebt.

    Ik moest daar ook aan wennen maar het werkt wel goed, vooral bij file rijden is t ideaal:mrgreen:
     
    Eddepet71 vindt dit leuk.
  8. Het systeem is niet gemaakt voor die situaties. Ja het werkt wel, maar het zal laat remmen. Het is gemaakt om zelfstandig file te rijden,niet om zelfstandig te rijden. :)
     
    M.Blaak vindt dit leuk.
  9. Mee eens dat het een hulpmiddel is, maar het systeem is dus wel degelijk gemaakt om een auto tot stilstand te volgens niet alleen in een file. Zie mijn vorige bericht met link naar de Ford handleiding.

    Ik denk dat @Jackie D gelijk heeft en het late remmen een beperking (eigenschap) van de radar is. Dat systeem voelt natuurlijk geen verkeerssituaties aan, waarmee weer kunnen concluderen dat je het systeem alleen als hulpmiddel moet zien.

    Voor het filerijden(langzaam volgen) staat specifiek in de handleiding dat je tijdens stilstand met volledig ingetrapte rem de knop van de cc in moet drukken. De snelheid wordt dan op 30kmh gezet en de auto zal de voorganger volgen. Het werkt uiteraard ook als je al harder reed op de acc en je in een file terecht komt.
     

Deel Deze Pagina