1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Aankoopadvies Duitsland

Discussie in 'Algemeen' gestart door Dave89, 6 okt 2020.

  1. Beste Focus-rijders,

    Onlangs ben ik verhuisd naar Duitsland. Ik sta nu voor de keuze: mijn huidige Focus meenemen of deze in Nederland verkopen en dan in Duitsland een andere kopen. Uiteraard heb ik al veel rondgekeken en vergeleken, maar ik ben nog steeds niet zeker van mijn keuze. Daarom zou ik graag jullie mening horen.

    Huidige auto:
    Op dit moment rijd ik een Focus mk3.5 Titanium 1.0 125pk uit 2016. Op de teller staat ongeveer 75.000 km. Opties: o.a. bi-xenon koplampen, led-achterlichten, geblindeerde ramen achter, winter-pakket.
    Huidige waarde? Ik schat rond de € 14.000 ?

    Potentiële nieuwe auto:
    Als ik een nieuwe (tweedehands) auto zou kopen dan zou het ook weer een Focus worden maar dan mk4 (titanium of st-line). Zowel een hatchback als een wagon zijn mogelijk. Liefst zou ik dan weer een 1.0 125pk of meer hebben. Als opties moeten in ieder geval getinte achterramen en winter pack erop. Uit mijn zoektocht blijkt dat ik op ongeveer € 18.500,- moet rekenen voor een dergelijke auto in Duitsland. (zie bijv: link, link).

    Overwegingen wel/niet:
    1. Ik rij nu ongeveer 20.000-25.000 km per jaar. Met nog 2 jaar erbij, is mijn huidige Focus 6 jaar oud en heeft hij meer dan 105.000 km gelopen. De restwaarde wordt een stuk lager bij een dergelijke kilometerstand.
    2. In Duitsland kan ik een recentere auto kopen met een lagere kilometerstand. Diesel kan, maar loont zich volgens mij niet of nauwelijks.
    3. Bij export krijg ik nog circa € 450,- BPM terug.
    3. Gelet op de waarde van mijn huidige Focus en de prijs voor een wens-auto in Duitsland, zal ik zeker € 4.000- €5.000,- extra moeten neertellen.

    Wat zouden jullie doen?

    Nieuwe tweedehands kopen in Duitsland? Zo ja, wat? Benzine of diesel? Wat denken jullie dat een reële waarde is van mijn huidige auto?

    Alvast bedankt voor het meedenken!
     
  2. ik denk dat het niet makkelijk wordt om je huidige auto hier in NL particulier te verkopen.
    van je huidige auto staan er hier bij de dealers en autobedrijven 13 in een dozijn te koop.
    ik zou toch ook eens informeren naar de mogelijkheden als je je huidige auto inruilt in DLD, wat je er dan nog voor terug zou krijgen + de rest BPM
     
  3. Als je huidige Focus je bevalt, zou ik hem lekker meenemen naar Duitsland ;)
     
  4. In Duitsland koop je voor de waarde van jouw huidige auto een echte ST terug met een 2.0 EcoBoost voor de Autobahn. Ik zou het wel weten:rock:
     
    Steef30, gerardTDCI en Malinois vinden dit leuk.
  5. Een Ford Mustang erbij en de huidige focus houden?
     
  6. voor dat geld koop je er geen Mustang bij hoor Thijs :schater:

    maar wat Vincent zegt is natuurlijk ook een optie.
     
  7. Bedankt voor jullie reacties! Ik neig nu toch naar het behouden van mijn huidige focus :)

    Haha, dat kan natuurlijk ook. Maar om nu zoveel km's in een ST te gaan maken, is niet echt kostenvriendelijk ;)

    Ik zat zelf iets hoger, maar met 12 tot 13k is de keuze vrij snel gemaakt denk ik. Nog 6k extra uitgeven voor een mk4 vind ik wat veel van het goede.

    Ik denk dat de inruilwaarde in Duitsland nog lager ligt. Een soortgelijke auto vind je in Duitsland voor 12-13k bij een dealer. Weet ook niet of een Duitse garage een auto op NL-kenteken wil hebben..
     
  8. Qua kosten is het blijven rijden van je huidige auto altijd het voordeligst in dit geval. Je krijgt zelfs wat geld terug van de belastingdienst ;)
    Al heb ik geen idee wat de kosten zijn voor een duits kenteken op je auto, maar dat zal een stuk goedkoper zijn dan hier omdat er geen BPM bij komt kijken.
     
  9. Ik denk ook dat inruilen in Duitsland je niks bied. De prijzen liggen daar al lager dan in Nederland want dat is juist het mooie van importeren vanuit Duitsland. Je zou je auto dan in Nederland particulier moeten verkopen om er het meeste uit te halen en dan in Duitsland wat anders weer kopen. Maar als je het bedrag dat je erbij moet leggen nu al teveel vind, dan zou ik gewoon je huidige focus meenemen de grens over. Wegenbelasting bespaar je daar in Dld sowieso al flink op! Daarbij krijg je, zoals hierboven al beschreven staat, voor je huidige Focus ook nog Nederlandse bpm terug omdat je hem 'exporteert'.
     
  10. Ik zou 'm zeker houden, je weet nu wat je hebt en lijkt te bevallen.
    Weet niet hoelang je in duitsland denkt te wonen maar voorlopig kun je prima vooruit.
     
  11. De planning is om de komende jaren nog in Duitsland te blijven wonen. Dus ik ga zeker nog wel een keer een andere auto kopen hier. Maar voor nu zal ik deze inderdaad behouden. Bedankt voor het meedenken allemaal!
     
    M.Blaak vindt dit leuk.
  12. Ik heb ook 10 jaar in Duitsland gewoont, inmiddels al weer 10 jaar terug in Nederland maar altijd met nederlands kenteken gereden. Auto verzekerd via mijn vader die wel in Nederland woont. Probleem met Nederlandse auto's naar Duitsland meenemen is het feit dat je in Duitsland overal papieren bij moet hebben en alle veranderde onderdelen moeten TUV goedgekeurd zijn. In Nederland hoeven we nergens papieren bij te hebben en dat had ik dus ook niet. Geld om een andere auto te kopen evenmin destijds.
    Wel heeft men mij ooit wijs gemaakt dat het goedkoopst auto rijden in Duitsland is om een nieuwe auto zonder kenteken in Nederland te kopen en die in Duitsland op naam te laten zetten. Ik weet niet of dit waar is. Als een ander liegt, lieg ik ook.
    Je moet het ook maar net willen en kunnen, een spiksplinternieuwe auto kopen.
     
  13. Dat klopt, het klinkt gek, maar de auto's in Nederland zijn de goedkoopste auto's in Europa. Dat is echter alleen zo voordat die gekke BPM eroverheen komt. Bij export naar een ander land kan je de BPM terugkrijgen. Dus auto kopen (nieuw of jong gebruikt), exporteren en (rest)bpm terugvragen. Daarom worden er ook relatief veel jonge (dure) occassions naar het buitenland geëxporteerd.
     
    gerardTDCI vindt dit leuk.
  14. In Duitsland gaan wonen en mijn auto niet op Duits kenteken laten zetten, lijkt mij toch een beetje link. Enerzijds omdat je van de Duitse autoriteiten de auto daar moet aanmelden (meen uiterlijk binnen 4 maanden na verhuizing) en anderzijds omdat mijn Nederlandse verzekeraar mij niet meer wil verzekeren als ik niet meer in NL woon. En om de auto dan op iemand anders zijn naam te zetten...
     

Deel Deze Pagina