1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Focus 1.5 ecoboost motorschade..

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door krabappel2548, 21 sep 2020.

  1. We hebben de auto gisteren afgehaald bij de dealer. Alles mooi gemaakt onder garantie voor de 2de keer.

    Ze hebben ook updates gedaan aan de versnellingsbak en motorsoftware. Ik heb de indruk dat hij wat vinniger rijdt en minder snel opschakelt nu :D
    Ofwel is dit maar een gedacht omdat ik 3 weken met een 1.0 B-max heb rondgereden :mrgreen:
     
  2. Dat alles anders aanvoelt kan komen doordat hij opnieuw ingleerd is. Dit samen met nieuwe motor die nul vervuiling heeft. Voelt het idiaal aan.
    Als automaat merkt dat je veel weinig gas geeft zal hij zich mogelijk aanpassen en toekomst weer sneller opschakelen.
    Zelfde als bij elke andere motor keer goed doortrekken is eerder beter dan slechter.

    @gerardTDCI @Hollender @Henry Ford Jr.
    Eigenlijk klopt alles wat jullie allemaal zeggen.
    Elke motor heeft kinderziektes.
    1.6tdci was begin erg. De nieuwe 1.6tdci hebben nauwlijks problemen.
    Het nieuwe rijden zorgt ervoor dat de turbo aangedreven motor technische te zwaar belast worden. Ja je kunt bij 2000rpm schakelen maar voor de motor is 3000rpm veel beter. Keer door trekken tot rood ook beter dan slechter.

    Wel is het zo dat laatste jaren veel problemen waren. Dit gevolg is dat ze niet lang konden testen. Ivm overheden steeds strengere eissen eiste.
    De nieuwe eis dat 50gr/km is met geen 1 motor te halen. Zitten nu op 80 voor de wat kleinere motor. Vandaar dat er geen rs komt. Alleen juist electrisch ivm die 0gram/km het gemiddelde helpt.
     
  3. Een motor doortrekken tot het rode gebied, mmm, ik ben van mening dat dat geen enkele nut of noodzaak heeft en ook niet direct ten goede hoeft te zijn voor de motor.
    Gewoon het normale toerengebied van begin tot eind gebruiken.

    rijdt zelf van 2000 tot 3500 toeren gemiddeld en er staat ondertussen al weer 140 k op de teller met een minimum aan onderhoud
     
  4. Het normale toerengebied is van stationair tot het rode gebied.
     
    Iodokus vindt dit leuk.
  5. @paul vingerhoets
    voor een diesel is dat idd normaal toeren gebied. keer wat hoger is dan ook geen probleem alleen is er geen vermogen meer.
    alle direct ingespoten benzine motoren hebben last van interne vervuiling. dit levert op den duur problemen op. inhouden stotteren met doortrekken. mogelijk ook storing
    uit ervaring weet ik als je stevig doortrekt, vaker tegen het rood aan. tuurlijk je schakelt al 500rpm eerder op. je minder vervuiling hebt dan iemand die niet boven de 3000rpm uitkomt.
    Heb namelijk zat motoren gereinigd. Degene die exact dezelfde motor heeft maar tegen het rode keer gaat dus goed doortrekt. Was er nauwlijks vervuiling.

    paar forumgebruikers hadden klachten met hun motor van niet lekker oppakken als ze inhalen op de snelweg.
    advies keer goed doortrekken. sinds dien probleem/klacht weg.
    persoonlijk deed me auto dat in begin ook. toen terug naar zijn 3 paar keer van 80 door getrokken. sindsdien rijdt hij als een zonnetje.

    voor de oudere atmosferische motor, daar schakel je eerder terug om meer koppel te hebben en vermogen. dat samen met de injectoren de kleppen ook nat spuiten en dus niet zo snel vervuild raken
     
  6. Ik zat er enigszins langs vandaag eens opgelet met rijden maar kom zelden boven de 3000 toeren uit zit meestal onder de 3000 toeren en kan niet zeggen dat de focus moeite heeft met rijden en inhalen rijdt dus inderdaad voornamelijk op het koppel en 100 km/h is nu eenmaal maar een 2200 toeren in de 6e versnelling.

    ver doortrekken richting het rode gebied heeft voor mij geen enkele functie als alleen maar hogere slijtage aan drijfstanglagers veroorzaakt door hoge zuigersnelheden en de daarbij komende krachten
     
  7. 2200 tpm bij 100 in 6? Dat is bij onze 1.5 Ecoboost een stuk lager. 90 in 5 is ongeveer 2250tpm.

    Hij heeft er ook totaal geen moeite mee dat klopt.
    Maar er blijkt toch wel her en der interne vervuiling te ontstaan waardoor bij een keer doortrekken de auto even in gaat houden en daarna weer normaal door trekt.

    Nou scheelt het bij ons wel dat de automaat wat later schakelt dan dat je misschien zelf zou doen en bij normaal acceleren vanuit stilstand naar 80km/h hij toch wel tot 3500tpm door trekt afhankelijk van de versnelling.

    Mijn manier van rijden is nu dat als de auto goed warm is ik één of twee keer tot 4500 à 5000tpm door trek. Dat lijkt het probleem grotendeels te voorkomen.

    Hogere toerentallen hoeven toch niet altijd zoveel extra slijtage op te leveren, anders zouden de atmosferische motoren ook niet lang mee gaan. Voor de C-Max hadden wij een Toyota Auris 1.6 en die moest je sowieso boven 3500tpm houden om überhaupt vlot mee te komen en met de caravan was het zaak om hem in de heuvels continu boven de 4000tpm te houden omdat het maximum koppel bij 4400tpm zat.

    Als we op vakantie gaan met de caravan heeft hij er sowieso geen last van omdat met de automaat in S hij dan toch vrij vaak tot 4000 à 4500tpm door trekt voor hij schakelt en bij 90km/h op de teller blijft hij in 5 rijden met +/- 2250 tpm. Zet je de bak in D dan wil hij bij 80 naar 6 met net 1500tpm en dat wil ik niet hebben en je hoort ook dat de motor daar niet veel trek in heeft.
     
  8. Denk dat je juist bij lagere toeren hogere slijtage hebt aan je drijfstanglagers ivm het hogere koppel.

    Uiteindelijk denk ik dat het zeer weinig verschil zal uitmaken.
     
  9. Bij lage toeren is de zuigersnelheid een stuk lager. En de krachten die vrij komen om elke keer ze zuiger tot stilstand te krijgen in odp.en bdp worden dan ook kleiner, gewicht van de zuiger is ook mede bepalend maar toerental dus ook.. hoge toeren geven ook een slechtere vulling dan bij lage toeren. Hoog koppel bij lage toeren geeft alleen drukkrachten op de drijfstang en leibaan bracht op de wand van de cilinder
     
  10. Die krachten gaan gaan diezelfde kant op als wanneer de zuigersnelheid vele malen hoger ligt...

    Grotere explosie met een hoger koppel en dus kracht tot gevolg of een hoger toerental met een hogere zuigersnelheid maar minder koppel zal volgens mij elkaar niet zo veel uitmaken. Maar als het rijden met af en toe hogere toeren en even doortrekken de motor intern schoner houdt zie ik dit als een plus punt.
     
  11. Als je weinig alleen maar weinig toeren draait wordt je motor lui, af ten toe totaan het rode gebied van de toerenteller kan echt geen kwaad. Daar is het voor gemaakt (mits op bedrijfstemperatuur en bij goed onderhouden motor).
    Sommigen van jullie hebben zeker nooit een turboloze auto gereden die tot 9.000 toeren kan draaien of een motorfiets die bij 16.000 pas z'n maximale vermogen heeft? :rock:
    Bij goede techniek en goed onderhoud gaat gaat gewoon dikke prima :kwijl:
     
  12. Ik heb er ook één in de soep gedraaid maar die was getuned.
    Of dat de oorzaak was is niet duidelijk maar ik doet het in ieder geval niet meer.


    Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
     
  13. Ja motor heeft bij lage toeren idd veel koppel. Echter rijden veel mensen puur op de koppel. Ja je kan 50 in zijn 6 doen en dan willen doortrekken naar 120. Beter schakel je terug naar zijn 3 trek je door en dan bij 120 naar zijn 6.
    Menige carvantrekkers die niet terugschakelde maar puur op koppel rede. Hebben nieuwe motor gekregen ivm dit niet lang goed ging.

    Op koppel rij je als je zelfde snelheid wil aanhouden. Wil je optrekken heb je vermogen nodig. Dit gaat altijd gepaard met meer toeren.
     
    mario75 en meeder vinden dit leuk.
  14. Dat is inderdaad de nette manier met respect voor techniek. Wat al die nieuwe rijders doen is opschakelen als de auto dat aangeeft (op het dashboard), maar "vergeten" terug te schakelen als dat nodig is terwijl de auto dat ook echt wel via het dashboard aangeeft via pijltje naar beneden + versnelling...
     
  15. Ik heb nog nooit op het dasboard een pijltje naar beneden + versnelling gezien. Ik trek me sowieso niks aan van de schakel indictor. Gewoon lekker rijden en niet te vroeg opschakelen.
     
  16. In mijn MK3.2 doet ie dat wel. Maar wel pas bij 1500 toeren ofzo en als je gas zou willen geven.
     
  17. Ik vergelijk het altijd maar met fietsen, steeds stampen en niet op tijd schakelen kost je je knieën,

    Ik reed met de fiets altijd zo rond de 40 50 omw, en had last van mijn knieën, tegenwoordig op advies van wat wielervrienden draai ik rond de 80 omw, ff wennen, maar geen last meer van mijn knieën.
    Zo werkt dat bij je auto ook. ik rijd boven de 100 pas in zijn 6, minimum is zo'n beetje 2200 tpm .
    en als ik de BC mag geloven maakt het voor het verbruik niet veel uit.
     
    meeder vindt dit leuk.
  18. Geweldig om te lezen hoe er een discusie kan ontstaan over het wel of niet laat of vroeg willen/kunnen schakkelen. Mijn idee zou echter zijn er geen discusie van te maken maar een automaat te kopen als je dat op en af schakelen maar een gedoe vindt, of ben ik nu een spelbreker :shrug:

    Maar goed dan gooi ik maar wat olie (beter gezegd benzine) op het vuur. De RS vindt het helemaal niet erg om regelmatig hoog in de toeren te hangen, kortom lekker terugschakelen en flink het gas erop. Komen de pops & bangs ook beter tot hun recht :mrgreen:
     
  19. D”r zit nu natuurlijk nog een grote middenweg tussen te laag in toeren rijden of heel hoog in toeren rijden. Op tijd terug schakelen houdt niet in dat er tot het rode gebied doorgetrokken moet worden daar zit gewoonweg niets meer aan koppel of vermogen voor de normale personenauto. En een Automotor vergelijken met een motorfietsmotor gaat scheef het idee is hetzelfde de techniek ook maar de uitvoering toch echt anders
     
  20. Dit hebben ze bij de 3-cilinder 1.5 EcoBoost (en wellicht ook wel de laatste 1.0 EcoBoost) deels ondervangen door ook een injector in het inlaattraject te plaatsen.
    Dus niet alleen een injector direct in de cilinders, maar ook nog een extra injector in de inlaat waardoor de brandstof langs de kleppen gaat.
    Goed warm rijden en de motor af en toe eens lekker doortrekken kan helemaal geen kwaad inderdaad.
    Een extra optie is om bijv. een catch can te plaatsen die de oliedampen opvangt
     

Deel Deze Pagina