1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Focus 1.5 ecoboost motorschade..

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door krabappel2548, 21 sep 2020.

  1. Ik mag toch echt hopen dat de Ford dealer alleen de juiste voorgeschreven olie gebruikt. Dat risico kunnen ze toch niet nemen denk ik, dat zullen ze ook niet willen.
     
  2. Misschien een domme vraag, maar gaat dit over de alleen over de 4 cilinder of ook over de huidige 1.5 3 cilinder ecoboost
     
  3. wat ik begrijp uit dit topic alleen de 4 cilinder en dan specifiek de automaat.
     
  4. Of het specifiek voor de automaat geldig is valt ook nog te bezien.
    In sommige landen worden veel meer automaten verkocht ten opzichte van in Nederland.

    De 1.5 Ecoboost is sowieso niet heel veel verkocht in Nederland in vergelijk met de 1.0 Ecoboost.

    Toen wij onze C-Max gekocht hebben kwamen de auto's die beschikbaar waren voor ongeveer 90% uit het buitenland.
     
  5. Ik zeg dat hun en mijn Castrol Magnatec Professional’s 5w30 niet dezelfde zijn. en niet een keer maar elke keer.
     
  6. Er zijn misschien verschillende versies van de Magnatec 5W30?
    De normale versie en de specifieke Ford versie, dat zou kunnen. Een lagere oliedruk kan betekenen dat op bedrijfstemperatuur de olie net iets minder visceus is.
    Het is ook niet zo dat een hogere oliedruk altijd beter is, zo lang de oliedruk de voorgeschreven waarde bereikt zal er wat dat betreft niet veel mis zijn.
     
  7. Zit dit met veel belangstelling te lezen. Oriënteren naar een Mk 3.1 als opvolger voor de diesel. Ik wilde al zeggen; puntje voor topic "zwakke punten....."

    Verstuurd vanaf mijn HD1903 met Tapatalk
     
  8. Mk3.1 is er niet in 1.5
     
  9. zijn er in het buitenland dan naar verhouding ook meer klachten :confused:

    kan me zomaar voordtellen dat de NL auto's anders geprogrammeerd zijn om 'het nieuwe rijden'
     
  10. Automaat zal in andere landen hetzelfde schakelen. Maken maar 1 software. Voor elk land apart software word te duur.
    @sot
    Zie dat je st3 uit 2013 met dus 2.0 ecoboost had.
    Daar mag zowel 5w30 en 5w20 in.
    Kans dat je 5w20 bij ford werd in gedaan en bij warme motor dus lager oliedruk.
     
  11. In welke modellen en jaren is de benzine Ecoboost 1.5 4 cilinder geleverd? Al dan niet met automaat.
     
  12. Van 2015 t/m 2018. Oftewel de MK3.2
     
  13. nope, ik vroeg altijd specfiek om de 5w30 en
     
  14. Ik zou door deze post niet zo in paniek raken. Ik heb navraag gedaan bij de ANWB. Ik heb gevraagd hoe vaak ze de afgelopen 5 jaar problemen met de deze motor (1.5 ecoboost) zijn tegen gekomen. Het antwoord was nul. Wanneer je zoekt op autoscout op ecoboost 1.0 en 1.5 dan zie je dat er op Europees niveau veel auto's worden aangeboden die ruim 2 ton hebben gelopen. Er zal best wel eens een maandagmorgen exemplaar tussen zitten, maar dat heb je bij elk merk. Wordt het probleem dat in deze topic vermeld wordt niet veroorzaakt door het gedoe met tunig? Waarom wil je bijna 200 pk uit een 1.5 blok persen? En dan flink gassen en klagen als het mis gaat.

    Een collega van mij heeft een focus met dezelfde motor, bouwjaar januari 2016, handgeschakeld. Hij heeft nog nooit problemen gehad. Altijd dealer onderhouden en inmiddels 160 000 op de teller.
     
  15. Voor de automaat hadden wij ook een 1.5 handgeschakeld zonder problemen, deze was zelfs getuned tot 205pk en 350nm. De automaat die we nu hebben stond gewoon op de 180pk map van ford.

    Maar het probleem lijkt zich vooral voor te komen bij de 2018 motoren met automaat, de reden hierachter vind ik best raar. In België, UK en Rusland weet ik van gelijkaardige problemen. Ook in de mondeo en kuga (fusion en explorer) in de USA hebben ze al een service actie uitgebracht omwille van problemen ket de 1.5 motoren.

    Ik denk wel dat het aantal problemen tov verkochte wagens misschien niet zo heel erg groot is misschien idd.
     
  16. #97 mario75, 30 sep 2020
    Laatst bewerkt: 15 feb 2021
    het is ook interessant om te weten waar deze probleem auto’s gebouwd zijn, Keulen, Saarlouis of ergens anders. Ik weet niet of alle 1.5l L4 motoren in Roemenië zijn gebouwd
     
  17. Nu in het vervolg van de klein opgepimpte diesel hebben ook eigenlijk alle auto fabrikanten problemen met de betrouwbaarheid van de motoren! Op het internet zijn diverse zaken daarover te vinden! De grens van het technisch mogelijk blijft in de praktijk niet betrouwbaar te zijn! Vroeger werden nieuwe type motoren jaren uitgetest niet alleen in het laboratorium, maar ook miljoenen km's in het dagelijks gebruik! Een vriend die een autohandel heeft is na al jaren geleden te zijn gestopt met de verkoop van diesel (i.v.m. de vele problemen en claims van de kleine dieselmotoren met turbo's) is nu sinds enige tijd ook helemaal gestopt met benzine auto's met deze kleine motoren met turbo's! Hij heeft zich volledig geconcentreerd op Hybride en Volledig elektrische auto's! En sinds dien zijn de problemen en claims met 90% gedaald, niet dat alles perfect is natuurlijk maar de elektrisch auto staat nog in de kinderschoenen, maar de ontwikkeling gaat zo snel dat het nauwelijks bij te houden is!

    O ja, om niet te veel af te dwalen, ik kijk altijd naar de verhouding van hoeveel defecte auto's / motoren van een bepaald type er op het internet worden aangeboden en hoeveel gebruikte goede motoren (en/of gedeeltelijk nieuwe) er worden aan geboden! Als dit getal hoog is (boven de 1, soms wel 6) zijn er echte problemen met die motor en als het getal laag is dan zijn er weinig problemen met die motor! Vroeger had je die 1,4i 16V in de Focus zitten die had een waarde van 6 d.w.z. veel auto's / motoren defect en weinig aanbod van goede motoren (en zo ja duur)! Dit is een index die door auto handelaren in de gaten wordt gehouden bij de aankoop en verkoop van auto's met die motoren!
     
  18. Sorry dat ik het zeggen moet, maar dit klinkt als een onzinverhaal.
    Er is niks mis met turbomotoren, al dan niet groot of klein, al dan niet benzine of diesel. Bepaalde technieken zullen waarschijnlijk nog wat verfijnd moeten worden maar dat is een kwestie van tijd.
    Vroeger was een auto die 100.000 km had gelopen ver afgeschreven. Tegenwoordig heeft een auto met 200.000 nog een heel leven voor zich.
     
    gerardTDCI vindt dit leuk.
  19. dit is jouw mening (die ik overigens ook deel) en daar hoef je echt geen sorry voor te zeggen hoor.
     

Deel Deze Pagina