1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Focus 1.5 ecoboost motorschade..

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door krabappel2548, 21 sep 2020.

  1. Lease bedrijven verplichten alleen nog maar elektrische auto’s te mogen voeren tot een Max van 45 duizend en dubbele bijtelling
    Dan worden de prijzen waarschijnlijk vlug lager en het wordt rustiger op de weg.
     
    McGyver en gerardTDCI vinden dit leuk.
  2. Nu moet er telkens weer pk's bij om nog wat vooruit te komen......
     
  3. Vind het al rete spannend als ik elke keer weer de motorkap open doe bij m'n Mk4. Gewoon geen wielkast meer te zien, maar een buizenframe :shock:

    Greetz Emiel
     
  4. #64 Dennis182, 25 sep 2020
    Laatst bewerkt: 25 sep 2020
    Idd vergeleken met bv de states hebben wij met E10 al premium benzine.
    Vreemd is het wel dat de TS 2x getroffen is door hetzelfde euvel. Zou het dan toch door het rijgedrag, de getankte (witte pomp?) brandstof komen of door een rotte ECU of elektronica (injector, bobine?) die tot 2x toe cilinder 2 op heeft geblazen?
    Volgens sommige bronnen zou E10 (E95 met 10% ethanol) een RON-octaan getal hebben van 108 :? Als je dan nog last van LSPI hebt zit het IMHO echt in het design van de motor
     
  5. Nou dat is een oplossing... Mag er eerst meer aanbod komen van auto’s met een fatsoenlijke range. Niet iedereen kan een laadpaal thuis, laat staan dat er genoeg openbaar beschikbaar is
     
  6. De gemiddelde E10 brandstof die als vervanging van E95 wordt aangeboden heeft een octaangetal van RON 95.

    Dit is dus geen RON 95 brandstof waar 10% Ethanol aan toegevoegd is maar brandstof met een lager octaangetal. Door 10% Ethanol (met een octaangetal van RON 108.6) aan deze brandstof toe te voegen wordt het octaangetal van de E10 brandstof uiteindelijk weer RON 95
     
  7. Andere bronnen spreken idd weer over RON89-91 met 10% ethanol waardoor je idd op RON95 uitkomt...
    http://www.kbchiptuning.nl/brandstof-e10
     
  8. Maar kan dat in de praktijk dan toch een lagere klopvastheid hebben? Gemeten en berekende waarden zijn niet altijd gelijk aan de praktijk.
     
  9. LSPI is geen pingelen maar wordt veroorzaak door olievervuiling en oliedeeltjes die mede ontsteken bij de hoge drukken en tijdens inspuiting bij een DI motor bij lage toeren, dat lekkere koppel bij 1850 tpm werkt daar aan mee.
    Gewoon rijden met niet te lage toeren in te hoge versnelling en een goede olie gebruiken.
     
  10. Ik verwacht idd dat hij correct onderhouden wordt door mijn dealer. De monteur heeft me wel een mooie uitleg gegeven en ik heb alles mogen bekijken in de werkplaats. Ik kan net als hem alleen maar vaststellen dat bizar genoeg enkel de zuiger beschadigd was. Het probleem heeft waarschijnlijk met slechte of onvoldoende warmteafvoer of teveel warmteopbouw in de motor te maken.
     
  11.  
  12. Zoals baasvandetoko is zijn bericht link melde klopt het idd.
    [​IMG]
    knock gebied is het pingelen. dat kun je met de klopsensor netjes op anticiperen door brandstof inspuiting en voorontstekking mee te spelen.
    echter met de LSPI, kun je niks tegen doen. Als hij eenmaal olie heeft is er een kans dat de olie detoneert/ontbrand of hoe je het wil noemen.
    gevolg dat de zuiger het zwakste materiaal is en met alle gevolgen van dien.
    Bij dieselmotor kan dit ook gebeuren, echter ivm er meer compressie is en hogere druk, kan de motor op hol slaan en puur alleen op de olie draaien.

    klant waar ik diverse keren overslaande ontstekking aanwezig was. door meerdere collega's weekend/avond meegenomen. toch bleef het probleem komen. uiteindelijk was cil3 ontploft. gat in onderblok, volledig onder garantie gemaakt.

    E10 wordt beweerd dat het de brandstof is. alleen het rijdt minder fijn als euro95 met 0% ethanol erin. nu ivm euro95 e5 is geworden, alleen euro98 gaat erin.
     
  13. Inmiddels 2 jaar geleden maar mijn motor in de Focus 1.5 4 cilinder automaat heeft het toen ook begeven. Zuiger defect na 27.000 km. Motor onder garantie vervangen. Weet niet hoe het verder gegaan is met de 2e motor want heb hem niet zolang erna ingeruild op een nieuwe met 1.5 3 cilinder.
     
  14. Ook de 2e cilinder bij jou?
    Het lijkt er wel op dat als ze kapot gaan ze dit bij lage kilometer toestanden doen.
     
  15. Afgaande van berichten op andere (internationale) forums zijn het over het algemeen 1.5 ECOBoost L4 motoren welke voorzien zijn van automatische transmissie waarbij motorschade optreed.
     
  16. Die combinatie hebben wij dus ook.
    De teller staat nu op 58000km waarvan zo'n 6000km met de caravan er achter.

    Als de garantie voorbij is maar wat anders zoeken. Weer terug naar wat Aziatisch denk ik.
     
  17. Geeft wel te denken, zou deze dan te vroeg willen schakelen waardoor er een grote kans op LSPI is?
     
  18. Zo vroeg schakelt hij geeneens. Als je normaal gas geeft schakelt hij tussen de 2500 en 3000tpm.
    Vraag je meer vermogen dan schakelt hij nog later.
    Met de caravan er achter rij ik altijd in S en dan schakelt hij ook nog later.
     
  19. Ik heb ook eens gereden met een automaat 1.5 maar die schakelde heel erg vroeg op. het neuwe rijden zit daar in geprogrammeerd .

    Maar als ik het diagram van Truckowner bekijk kan LSPI optreden tot 4000 tpm cbij verschillende drukken, dus eigenlijk altijd....
    Een goede olie erin zal ook veel schelen, de olie fabrikanten hebben niet voor niets hun olie aangepast aan LSPI.
    Nog een goede brandstof erin die de verbrandingsruimte zuiver houd, en nog een beetje geluk gebeurd er niets. ;-)
    Dus opletten wat ze erin gooien bij een beurtje, gewoon vragen en niet met een kluitje in het riet " hij voldoet aan ford specs. gewoon welke type en merk olie. kan je zelf nog beslissen wat erin gaat (wel bij afspreken van de beurt vragen )
    Mijn ST had altijd op bedrijfs temp een lagere olie druk met de olie van de dealer dan als ik zelf tussendoor ververste.
    Maar volgens de dealer toch echt een Castrol Magnatec Professional’s 5w30, de zelfde als ik ook gebruikte..
     
  20. Wil je hiermee nu zeggen dat de dealer niet aan zijn eigen (Ford) voorschriften voldoet?
     

Deel Deze Pagina