1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Focus 1.5 ecoboost motorschade..

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door krabappel2548, 21 sep 2020.

  1. Dat komt ook doordat de autofabrikanten zelf ontzettend hebben zitten slapen. Behalve Toyota dan; die zitten wel op het door de EU gestelde gemiddelde voor de CO2 uitstoot. Toyota heeft het slim bekeken door 100% op hybrides in te zetten in plaats van downsizing en halfslachtige electrische auto's.

    Ik heb zelf ook naar de 1.0 Ecoboost zitten kijken maar volgens websites met het werkelijke verbruik is die motor niet significant zuiniger dan m'n huidige 1.6. En de 1.0 Ecoboost lijkt (zoals iedere gedownsizede motor) diverse gevoelige punten te hebben.
     
  2. #42 Kees37, 23 sep 2020
    Laatst bewerkt: 23 sep 2020
    Ik vind het wel erg makkelijk om het op de overheid af te schuiven. Oké zij leggen bepaalde regels op, maar dat kan natuurlijk niet inhouden dat jij als fabrikant een ondeugdelijk levert/gaat leveren. Je hebt als fabrikant te dealen met deze regels en zorgen dat je een product levert die daaraan voldoet.
    Dat geldt natuurlijk niet alleen voor de auto-industrie.
    En om hoeveel aantallen praten we eigen over? Toevallig 2x bij dezelfde persoon en dat is balen. Er zijn er hier op het forum ook leden die met een 5 cilinder problemen hebben gehad. Dus tja, zeg het maar............


    Het antwoord is er nu pas omdat er vandaag gewerkt moest worden en dat liep een beetje uit de hand
     
  3. #43 pd3jcw, 23 sep 2020
    Laatst bewerkt: 23 sep 2020
    3200 posts, 33 gesneuvelde motoren en allemaal op cilinder 2 in het Russische topic ?!
    Een koelslang van de 1.0 ecoboost die uit elkaar valt ?!
    De 3 cilinder met actieve cilinder uitschakeling waardoor de vullingen uit je mond rammelen.

    Het zijn wel allemaal de motoren die bedoeld zijn om de uitstoot normen te halen...

    De 5 cilinder heeft ook een vervelend probleem met het olie-membraan wat kan scheuren, zijn ook behoorlijk wat gevallen van bekend, dus zeg het maar....
     
    gerardTDCI en meeder vinden dit leuk.
  4. Ik begin toch serieus na te denken om als volgend jaar de auto 5 jaar oud is en de garantie voorbij is om naar wat anders uit te kijken...
     
  5. Het motorblok is nu ook aangepast.
    In plaats van een gleuf tussen de cilinderbussen:
    [​IMG]
    Gebruiken ze nu een schuin geboord gat:
    [​IMG]

    In Amerika is ook een serviceactie (19B37) geweest om voor langere koeling te zorgen, na het uitzetten van de motor. Om trekspanningen in het motorblok te verminderen. Inlaatspruitstuk en carterventilatie is ook aangepast.
     
  6. Wanneer is dat veranderd eigenlijk?
     
  7. 3200 posts, maar veel daarvan zijn wel van dezelfde users uiteindelijk dus dat valt te relativeren. Maar ik denk dat je altijd wel wat geluk moet hebben met eender welke auto.

    Wij hadden speciaal onze mk3.5 nog net snel even gekocht (stockwagen( toen de mk4 uitkwam omdat een 4-cilinder mij natuurlijk sterker en betrouwbaarder leek dan een 3-cilinder zoals nu. Mijn 2de auto is een megane rs van 2007 met een 2.0 liter benzine.

    Als ik zou kunnen kiezen zou ik nu gewoon een nieuwe focus of een andere wagen willen kopen met een lekker robuuste stevige 2.0 blok ofzo. Maar door de steeds strengere uitstootnormen zit dat er gewoon niet meer in.. Of je moet een st kopen en dat is financieel dan weer net niet haalbaar
     
  8. Ik ben erg benieuwd of er ook veel problemen in Duitsland zijn met de 1.5 Ecoboost.
    Daarnaast ben ik erg benieuwd of het ook wat te maken kan hebben met brandstofkwaliteit en/of oliekwaliteit (LSPI kan ook behoorlijke schade veroorzaken).
     
  9. #49 mario75, 24 sep 2020
    Laatst bewerkt: 24 sep 2020
    @meeder. Op motor-talk focus forum is een topic hierover, het gaat over ervaringen van eigenaars van 1l, 1,6l, 1,5l foci motoren. Je leest af en toe over olie, koelvloeistof verbruik, oververhitting soms motor schade op 1l en 1,6l focus maar ben nog niet tegen gekomen dat een 1,5l (4cl) met kapotte kleppen of opgeblazen motor.
    En deze topic gaat sinds 2015 door denk ik en wordt nog steeds bijgewerkt met nieuwe ervaringen.

    ****voor liefhebbers ****
    https://www.motor-talk.de/forum/ecoboost-laufleistung-und-probleme-t4125593.html
     
    meeder vindt dit leuk.
  10. Paar jaar geleden kwam ik deze op YT tegen. Weet niet of het om dezelfde types motoren gaat, maar hier waren dus ook al klachten over:



    Ff door de onzin scrollen: verhaal begint va 1:46

    Greetz Emiel
     
  11. Dat ging specifiek over de RS toch? De 2.3L had een ontwerpfout cq verkeerde koppakking.
     
  12. Aha! Dacht na het zien van de foto's in post #45 de cilinderwanden te herkennen. Boring/cilinderinhoud is dan wel een stuk groter, maar zwakke plekken kwamen overeen, vandaar dat ik het verband zag :mrgreen:

    Greetz Emiel
     
  13. #53 Dennis182, 24 sep 2020
    Laatst bewerkt: 24 sep 2020
    De 1.5 zal dan is (net als de RS) ook wel open-deck zijn (de ST is closed). Bij de RS was het idd een foute koppaking (de Mustang koppakking werkte duidelijk niet op de voor de RS nieuw ontworken kop).

    Zijn er geen aftermarket zuigerlevernaciers als Wiseco die zuigers maken voor de 1.5 ecoboost? Bij reparatie zou ik altijd daarvoor gaan.

    de schade aan de zuigers lijkt een beetje op LSPI:
    https://www.motor.com/magazine-summary/resolving-low-speed-pre-ignition/
     
  14. Hierbij een duidelijke foto van de schade die ik ook heb. Ik heb gisteren de zuiger gezien in de garage. (foto is niet mijn zuiger, maar schade is identiek)
    [​IMG]
     
  15. Dat is wel een aanzienlijke schade ja. Niet te missen..
     
  16. Het blijft natuurlijk speculatie maar dit soort schades zie je ook vaak bij LSPI.
     
    Dennis182 en OmeJoyo vinden dit leuk.
  17. Het lijkt er inderdaad wel op. Ben benieuwd of de dealer daar ook een uitspraak over gedaan heeft of dat die alleen zeggen, ja hij is stuk.

    Bij een dealer onderhouden auto zou je toch verwachten dat de juiste olie er in zit en dat deze op tijd vervangen wordt. De brandstofkwaliteit zou in Nederland onafhankelijk waar je tankt ook goed genoeg moeten zijn.
     
  18. Denk idd dat het niet zozeer slechte zuiger is. Anders zal een andere zuiger er ook probleem moeten hebben. Maar idd de lspi. Met gevolg zuigers die een klap krijgen waar ze niet voor gemaakt zijn.
    Wel grappig in artikel over america daar willen ze c02 verlagen door te eisen dat 2025 brandstofverbruik naar 54mpg gaat ipv de nu 36mpg
    In europa gaat het om wat uit de uitlaatkomt. Als uitsyoot beter wordt door meer benzine te verbranden. Dan gebeurt dat ook.
    Motor uit 1996 kon al 1op15 rijden en nu zitten we daar nog op.
     
  19. Ze moeten eerst eens beginnen met afslankkuurtjes voor auto's. 1000kg als max instellen...
     
  20. Dan gaan ze concessies moeten doen. Lichter koetswerk gaat dan ten koste van veiligheid, ofwel moeten ze duurdere materialen toepassen waardoor de auto's weer een pak duurder worden.
     

Deel Deze Pagina