1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Lekke koppakking?

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door Tommie, 4 sep 2020.

  1. Hoi hoi,

    ik heb een raar probleem met mijn focus mk3.5 1.6 tdci.

    mijn kvs niveau zakt om onbekende redenen.
    Ik heb er nu al 4l bij gevuld maar ik kan bijvullen voor het leven.

    als ik de auto koud meer en aftop. En dan stuk ga rijden. En daarna de kvs check(warme motor) staat die onder het minimum. Als ik hem dan laat afkoelen (de volgende dag) en de dop er af draai. Dan schiet er kvs in het tankje.
    daarna staat die nog steeds net boven minimum.
    als ik hem dan weer aftop tot het gewenste niveau (tussen min-Max). dan heb ik na elke rit het zelfde probleem.

    Ik heb de kvs al ontlucht.
    Dit probleem is ontstaan nadat hij op onbekende redenen in noodloop is gegaan. Tot dat de thermostaat open ging en de noodloop weg was.
    Dit is 2x gebeurd, daarna ben ik dus het kvs tankje gaan controleren(ook omdat me kachel nie warm werd) en heb ik dit vaag probleem.

    - olie dop is schoon
    - kvs dop is schoon
    - ik zie geen wit/blauwe rook
    - er ligt geen plas onder me auto
    - de bodemplaat komt er droog onderuit.

    help help waar gaat de kvs naar toe?
    Ben beetje te einde raad. Is me koppakking lek? Dat die de kvs gelijk verbrand?
     
  2. Ik ben er denk ik achter. Denk dat de dop kapot is.
     
  3. Met de hoeveelheid die je heb bijgevuld zou je bij verbranding al wel witte rook moeten hebben gezien lijkt mij.

    Maar als je het dopje van je kvs tankje er afhaald en je neus bij de opening houd en ff ruikt.
    Ruik je dan ook uitlaatgassen?

    En kijk eens van bovenaf, tussen je motor en accu door, naar je versnellingsbak is die nat?
    Zo ja dan is je thermostaathuis lek.


    Je zou ook je kvs systeem kunnen laten afpersen en even laten staan.
    Dan zou er ergens een drukverlies optreden met het gevolg dat er kvs bij naar buiten word geperst.

    Als dit niet aan de buitenkant is (thermostaathuis, waterpomp, oliekoeler, radiateur, kachel radiateur in het interieur, slang aansluitingen)
    Dan zou je er van uit kunnen gaan dat het misschien de koppakking is.

    Maar als je zelf niet de beschikking heb over iets om je kvs systeem mee af te persen, dan zou ik het bij een garage laten doen.

    Ik zou in iedergeval niet meer met de auto rijden totdat je de oorzaak weet.
    Nu zie je misschien nog niks, maar als je een lekke koppakking heb dan kom je zometeen op het punt waarop je van een scheurtje naar een scheur gaat.
    Waarop je 1 grote witte wolk achter de auto heb en dus bijna puur kvs gaat verbranden tot het systeem leeg is.
    Niet ideaal
    Ook niet voor je achterliggers want die zien in ene keer niks meer, dus trap dan niet gelijk op de rem.

    Verstuurd vanaf mijn SM-G988B met Tapatalk
     
  4. Edit.
    Een lek op de kvs dop ga je idd niet zien met het afpersen

    Verstuurd vanaf mijn SM-G988B met Tapatalk
     
  5. nee, dat zie je als je de dop er af draait :schater:
     
    StephenV vindt dit leuk.
  6. Ik denk dat dat ook wel zichtbaar zal zijn zonder de dop eraf te halen als die zoveel moet lekken als omschreven. Dat tandje moet helemaal vol troep zitten aan de buitenkant. Is het tandje zelf niet gescheurd ?
     
  7. Systeem even onder druk zetten om te controleren op lekkage en ook even testen op uitlaatgas in je koelsysteem.
     
  8. Ik zal binnenkort eens de dealer bellen om da ding te laten ontluchten.

    heb nu een nieuwe dop er gezet.

    vandaag zat heel mijn tank vol met kvs..alsof de 4 liter die ik erin had gedaan weer terug tankje in schoot?
    .Dus dop open gemaakt(motor was koud) en het liep via de overloop uit het expansievat.... iemand een idee hoe het kan dat de expansievat opeens weer te vol zat?

    Daarna alles leeg gehaald tot het gewenste niveau. En ga morgen testen of die nu op normaal niveau blijft of weer daalt als een gek.

    [​IMG]
    Oude dop.


    [​IMG]
    nieuwe dop.
     
  9. Heb je wel gekeken of je ontluchtingsnippel open hebt gezet.
    Als je dop afdraait en hoort sissen,licht ontsnapt, dan staat er druk op systeem. Dus kan er ergens lucht zitten en die kan dan de kvs uit koelvloeistofreservoir douwen.

    Als je idd lucht hebt zitten. Moetje hem zo snel mogelijk goed ontluchte en laten afpersen
     
  10. Waar zit het nippel? Bij thermostaat huis?
    Morgen gaat die in elk geval weg naar de dealer.

    vandaag weer gereden, en bij aankomst bestemming gechecked. Heel kvs tankje leeg....auto af laten koelen. (8 uur lang) en kvs tankje was wederom leeg.
    dop er afgehaald in kvs bij te vullen, eenmaal dop er af, dan schiet ook de druk er af(van een koude moto) en vult het tankje zich weer netjes met kvs....
    Tot het perfecte niveau.....dus ik snap er niks van. Ik laat wel even weten wat er uit de dealer komt.
     
  11. Bij thermostaat en kachelhuia tegen parvan zijn een van de meest gebruikte plekken.
    Durf zo uit me hoofd niet te zeggen waar precies.

    Maar laat door garage systeem leeghalen en met vacuum vullen. Dan zit er nergens echt lucht. Daarna warm draaien op 2000rpm, dan zal het goed zijn.

    Wel gek dat na 8uur stilstaan toch nog kvs terug reservoir in kan stromen. Dan zou je verwachten dat druk allang weg is.

    Ff afwachten wat de garage te vertellen heeft
     
  12. Normaal gesproken zou er geen rest druk in het koelsysteem achter mogen blijven als die afgekoeld is.
    De werkdruk die op het systeem komt is door opwarming van de motor en koelvloeistof en het uitzetten daarvan bij afkoelen zou deze dus ook weer moeten krimpen en dus de druk weer moeten verdwijnen. Zelfs als er ergens lucht in het systeem zit zou je een dergelijke actie als hier niet verwachten lijkt me
     
  13. #13 Tommie, 8 sep 2020
    Laatst bewerkt: 8 sep 2020
    Klopt allemaal, koude motor hoort drukloos te zijn. Maar goed vandaag afgeleverd. En eind vanmiddag hoor ik wel het oordeel. Ga er nu even van uit dat het een dure reparatie wordt. Gezien de aparte klachten.

    voor de geïnteresseerde, filmpje.

     
  14. Mijns inziens kan het bijna niet anders dan dat je met een flinke luchtbel in jouw koelsysteem zit.
     
  15. Uitslag is een lekkende koppakking. Er zaten uitlaatgassen in expansievat. En bij het aflopen van de kvs olie resten gevonden.

    kostenplaatje:
    €3000.Offerte is wel gedaan door een Ford dealer(vaste garage waar ik eigenlijk altijd heen ga)
    - koppakking wordt vervangen
    - distributie + waterpomp
    - indien nodig kop afvlakken(wat wss nodig zal zijn)
    Duur van de reparatie: 15 uur.

    ben even rond aan het bellen bij andere garages. Om te kijken of de prijs voordeliger kan.
     
  16. was er bang voor idd dat er door gebrek aan koelvloeistof de kop krom is getrokken en dus koppakking eruit ligt.
    van de 3000euro is de helft arbeid al snel,
    ivm distibutieriem vervangen wordt hoop ik wel dat ze dit inc de ketting en kettingspanner ook direct meenemen.
    ivm 16klepper heeft 2 nokkenassen en onder de afdekplaat die boven op de kop geschroefd zit. wordt de ene as met de andere verbonden via ketting. die willen weleens gaan rammelen na 2ton op de teller.
     
  17. Geen idee? Hoop het wel, in elk geval wordt de distributie + waterpomp + multiriem en alles eromheen vervangen.
    This gewoon een ford dealer neem aan dat het dan wel snor is. En zo niet, dan zal ik snel genoeg weer bij hun op de stoep staan. met een klacht
     
  18. 3k euro is een hoop geld. Ik zou inderdaad eens vragen wat het bij een universele garage kost. Het zijn voornamelijk uren en daarvoor is een universele garage vaak stukken goedkoper.
     
  19. Hier vraagt een beetje universele garage ook al 60 per uur... Ex btw.

    Bovendien zou ik voor dit soort werk liever naar de dealer gaan.
     
  20. Goedkoop is vaak ook duurkoop met dit soort klussen.

    Verstuurd vanaf mijn SM-G973F met Tapatalk
     

Deel Deze Pagina