1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Is deze motorsteun op (2006 1.6 MK2)

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door Boekenplank, 25 aug 2020.

  1. Even in het kort, zou een van jullie kunnen kijken naar:
    (sorry voor de verticale video..)
    en deze amateur kunnen vertellen of deze op is? Ik heb een sterk vermoeden van wel :)

    De kantelsteun (denk dat het zo heet) bij de versnellingsbak zag er wat mij betreft prima uit. Deze lijkt ook massief rubber. Maar de steun in het filmpje zit aan de bijrijderskant, bij het koelvloeistof reservoir. Hier zit sinds de hitte van de afgelopen weken (37 graden buiten en Focusje heeft vol in de zon gestaan) wat viezigheid op en hij is nogal makkelijk in te drukken. Klopt dat? Anders ga ik hem proberen te vervangen (lijkt me relatief eenvoudig)

    Ik ben al zat topics tegengekomen die over trilling in de auto gaan, daar heb ik dan niet perse onwijs veel last van maar ik heb was oncomfortabel bokken bij lastwissel. Of dat aan de motorsteunen ligt weet ik niet precies. Maar ik zou graag jullie mening over deze steun hebben.

    Was altijd in de veronderstelling dat het een massief stuk rubber is maar als je het filmpje ziet heb ik iets van olie aan m'n vinger.

    Onwijs bedankt!
     
  2. Dit is een oliegevulde motorsteun. Wanneer er olie boven op de steun ligt betekent dit dat de steun lek is vervangen zal moeten worden.

    Vervangen stelt weinig voor. Je moet alleen het gewicht van de motor opvangen door de motor met een (garage)krik te ondersteunen.


    Deze oliegevulde motorsteunen zijn overigens niet bepaald goedkoop. Persoonlijk zou ik voor een originele motorsteun of een motorsteun van een gerenommeerd merk gaan. Bij de goedkopere/onbekende merken komt het nogal eens voor dat de steun binnen notime slap wordt en dan wederom vervangen moet worden.
     
  3. Super, dank voor je snelle antwoord. Garagekrik heb ik dus dat zal wel lukken. Ik zie (even op autodoc gekeken) nogal wat variatie in de prijzen inderdaad.
    Corteco (merk zegt me niet zo veel eerlijk gezegd) van 240 euro? Maar Febi Bilstein van 40? Ford kon ik niet vinden.
    Ook bij winparts zag ik dat de gemiddelde zo'n 40 euro is. Met die prijs heb ik geen probleem, heb jij eventueel nog aanbevelingen wat een merk betreft?

    Er zit naar mijn weten ook een steun onder de batterij/zekeringenkast. Is dat ook een oliegevulde? Als dat zo is controleer ik die ook even voordat ik iets bestel (iets meer werk om te controleren omdat ie wat verstopt zit natuurlijk).

    Veel dank JW :)
     
  4. de baksteun is meestal niey oliegevuld. Reactiesteun onder de bak, heeft het zwaardste te verduren bij lastwissel.
     
  5. Bij de distributie vervanging door BCS kreeg ik ook dezelfde melding van de garage. Betreft een Mk 2.1 uit 2007. Een 1.8 TDCI. Niet origineel zou € 220,- kosten. Heb het ff laten zitten.

    Verstuurd vanaf mijn HD1903 met Tapatalk
     
  6. Is die olie dik of dun als water?
     
  7. Ik zou zeggen dat het in mijn geval (t was wel warm bij mij) de consistentie heeft van remvloeistof (op zich logisch als het hydraulisch is). Motorolie is dikker
     
  8. Sorry dat ik het topic een beetje kaap. Ik heb net even gekeken. Bij mijn auto kan ik het rubber aan de bovenkant zonder kracht indrukken en er zit een gat in. Ik ga eens op zoek naar een nieuwe steun.
     
  9. Geen probleem toch! Juist goed. Ik zat zonet al even te inventariseren welk gereedschap ik nodig heb. Kom op een normale 15mm dop en een lange 18mm dop uit (lang want er zit zo'n torx ding op die bout). Heb zelf geen slagmoergereedschap dus ga even op zoek naar een lang wringijzer. Dan zal het wel goed komen. Met een extensie van 15 a 20 cm.

    De steun zelf moet ik nog even vinden. Originele ford nog niet tegen gekomen maar wel een aantal andere merken
    Welk merk Goed is was ik nog niet helemaal over uit.

    Laat vooral weten hoe jij het aanpakt. Misschien dat we wat van elkaar opsteken!
     
  10. Ik heb net deze besteld van het merk 'Lemforder':
    https://www.ebay.de/itm/ORIGINAL-LE...-MOTORHALTER-RECHTS-FORD-2295705/392078158588
    Van wat ik her en der vind met Google lijkt het erop dat Lemforder weleens de fabrikant van de originele motorsteun zou kunnen zijn. Maar hang me er niet aan op...

    Met een beetje goede & stevige ratel zou het moeten lukken om het los en weer vast te krijgen.

    Ik heb je filmpje nog eens bekeken en ik kan de mijne net zo makkelijk indrukken.
     
  11. Ik heb de mijne 2 jaar geleden vervangen door die van febi bilstein.

    Als je vesnellingsbaksteun versleten is dan hoor je een tik op het moment dat je gas geeft.
    Dan is het rubber tussen de 2 stalen delen op en dan maken de 2 stalen delen contact met elkaar bij het kanteoen van de motor.

    Verstuurd vanaf mijn HTC U12 life met Tapatalk
     
  12. Heb zelf inmiddels ook mn spulletje besteld, ik zal wel even laten weten wat mijn evaringen zijn na het vervangen :D
     
    montagne vindt dit leuk.
  13. Steun inmiddels omgewisseld en er is duidelijk verbetering. Denk dat alsnog van het weekend even onder de auto duik om de kantelsteun te inspecteren maar moet zeggen dat het al veel scheelt.

    Uiteindelijk heb ik alleen een 40cm lang breekijzer, een verlengstuk van 15 cm, een lange 18mm dop en een normale 15mm dop nodig gehad. En momentsleutel om de boel weer volgens mn boekje aan te halen (haynes heeft een beschrijving van de hele procedure)

    [​IMG]
    De oude en nieuwe. Het viel me nog mee hoe slecht de oude er uit zag. Duidelijk een. Scheur bovenop waar hij lekt maar verder weinig los of duidelijk defect

    Al met al blij dat ik het heb gedaan. Was echt een werkje van 30 minuutjes incl boekje lezen enzo. Koelvloeistof tankje opzij, krik er onder en gaan!

    Overigens bobbelt de bovenkant van het rubber bij deze nieuwe ook wat op. Net de oude trouwens . Klopt dat? Ziet er zo maf uit. Hebben jullie dat ook. Ik zou haast zeggen dat ie wat gedraaid er in hangt. Misschien ook maar de baksteun inspecteren op schade..

    Mocht iemand interesse hebben in iets meer info kan ik wel een stukje schrijven.
     
  14. #14 nctnico, 4 sep 2020
    Laatst bewerkt: 4 sep 2020
    Ik heb de nieuwe motorsteun inmiddels ook binnen. Die ziet er precies hetzelfde uit als het origineel (inclusief de onderdeelnummers).

    Installeren is zoals verwacht geen grote klus.
     
  15. #15 Boekenplank, 6 sep 2020
    Laatst bewerkt: 6 sep 2020
    Na het installeren van de nieuwe steun heb ik zoals ik in mijn vorige post al aangaf een merkbare verbetering, de trilling bij accelereren is er iig uit. Toch merkte ik, zeker als het wat warmer was toch nog wat kleine bokjes hier en daar.

    Op basis daarvan van het weekend toch maar even de focus op m'n bruggetjes gezet om de boel te inspecteren en de twee kantelsteun onderdelen losgehaald.

    [​IMG] [​IMG] [​IMG]

    Als ik de laatste foto zo zie denk ik dat ik die ook maar eens ga vervangen, lijkt me net ff te veel scheurtjes. Ik heb ook een filmpje met iets meer detail van het bewegen waar je die scheurtjes wat duidelijker op ziet.

    Het andere deel die op de versnellingsbak schroeft was geen beweging in te krijgen, dat rubber lijkt me nog wel goed.

    Onderdelen zijn nooit vervangen geweest en zitten er van de fabriek af al op. Inmiddels 14 jaar.

    Al met al leuk om op deze manier een beetje bekend te worden met het DIYen aan auto's :)
     
    nctnico vindt dit leuk.
  16. Hallo,
    trof vandaag dit aan op mijn motorsteun(1.0 ecoboost). De hele steun richting de motor is zwart van olie en de turbopersleiding erboven is droog.
    Kan ik hierbij aannemen dat deze vervangen moet worden?

    Heeft iemand een suggestie welke ik het beste zou kunnen nemen?

    Bij voorbaat dank[​IMG][​IMG]

    Verstuurd vanaf mijn HD1913 met Tapatalk
     
    Boekenplank vindt dit leuk.
  17. Zo zag de mijne er ook uit toen ie lek was. Vervangen was een wereld van verschil qua rijcomfort. De olie was in mijn geval gitzwart en een beetje kleverig aan de fingers.

    Als je OEM kwaliteit wilt; mijn plaatselijke Ford dealer verkoopt gewoon dit soort onderdelen op aanvraag dus ik ga er van uit dat ze dat allemaal wel doen.

    Zoals hier in dit topic ook besproken is bestaat het vermoeden dat Lemforder de OEM fabrikant is voor Ford dus die zou je op ebay kunnen opzoeken. Dan heb je OEM kwaliteit voor iets minder dan wat Ford vraagt.

    Ik ben zelf uiteindelijk voor een onderdeel gegaan wat je bij Autodoc/Carpardoo gewoon makkelijk kan krijgen omdat ik waarschijnlijk deze auto binnen 2 jaar toch afgeschreven heb gereden. Ik heb geen lange termijn ervaring met onderdelen van Febi Bilstein/Mapco/Valeo. Voor hetzelfde geld gaat het net zo lang mee, ik durfde de "gok" wel aan. Zeker omdat installatie snel en simpel is.
     
  18. Mag ik vragen hoe je de motor omhoog hebt gehouden met de garagekrik?

    Ik heb precies hetzelfde met mijn Rally Edition uit 2006. Olie boven op de motorsteun en een grote scheur... De motor laat bij mij nu de hele auto mee trillen..:oops:
     
  19. Tuurlijk! Ik heb altijd geleerd dat het niet op de carterpan moet. Haynes gaf geloof ik aan dat dat bij deze gewoon kon. Dan als nog heb ik er voor gekozen om de krik te positioneren dat ie meer richting de naadtusen het blok en de versnellingsbak zit. In ieder geval op een plek waar je weet dat er meer vlees in het blok zit waar je de krik zet. zoals op een hoek van de pan ipv het midden.

    Heb ook elke keer dat ik dit deed (ik heb alle steunen er ook eerst een keer uit gehaald voor ik überhaupt een nieuwe kocht. Kan je extra werk noemen. Ik noem het nieuwsgierigheid [emoji14]) een joekel van een dikke houten snijplank gebruikt tussen de krik en de motor. Wordt de last beter verdeeld (bedankt Jamie Oliver).

    Overigens komt nooit het hele gewicht van het blok op de krik omdat je altijd die andere twee nog hebt.

    Vrij simpel klusje. Ik heb ook nog met een stiftje de contouren van de oude steun op het chassis gevolgd zodat ik de nieuwe netjes terug kon uitlijnen (beetje spelen met de hoogte van de krik en dan komt ie vanzelf dicht bij waar de oude zag)

    Hoop dat je daar wat aan hebt!

    Had jij niet naast het trillen ook last van een soort schok bij lastwissel?
     
    McGyver en Rowan662 vinden dit leuk.
  20. Ik heb geen last van een schok, althans niet dat ik zelf merk. Ik zal dan binnenkort hem maar eens vervangen :)

    Weet je toevallig ook de aandraaimomenten? Of is het vast = vast.
     
    Boekenplank vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina