1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Geen vermogen Focus 1.0 ecoboots 125 2014

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door Yeah Steel, 14 aug 2020.

  1. #1 Yeah Steel, 14 aug 2020
    Laatst bewerkt: 14 aug 2020
    Ik heb een tijdje terug een focus gekocht als tweede auto naast onze elektrische auto. het is een 1.0 ecoboost 125 pk, en ik moet zeggen het rijdt echt prima, ondanks de hoge km stand is het starten en supergoed lopen.

    We kwamen van een accord 150 PK diesel, dus tijdens de testrit viel me wel op dat de auto wat lafjes qua vermogen was, maar goed wat wil je als je van zon koppel monster afkomt.

    Toen we in limburg de bult op moesten met de klapkar (vouwwagen), werd het wel heel bont. Terug naar de tweede en dan nog nauwelijks bovenkomen.

    Na wat airco problemen me hier maar eens in verdiept. Recirculatie klep van de turbo losgehaald en bekeken, was in orde. Hier dacht ik eerst aan na dit forum doorgezocht te hebben. Toen verder gezocht en een youtube filmpje gevonden van een fiets met hetzelfde euvel . Daar was de vacuüm pomp niet meer ok. Snel de stand van de waste gate gecontroleerd bij stationair en ja hoor, deze staat dus altijd open. In plaats van altijd vacuüm, creëert de pomp een pulserend vacuüm, exact als op het filmpje...

    dit alles was zeer eenvoudig te controleren door wat slangetjes los te halen, het defect is zeer simpel, het schijnt een terugslag membraan te zijn in de vacuüm pomp, maar dat kan je niet los vervangen. Goed, ik bestel een gebruikte pomp (wil niet al teveel uitgeven aan een auto die maar 3000 km per jaar rijdt) en hou jullie op de hoogte.

    mijn aanname klopt toch dat het turbo stangetje van de waste gate naar links de klep moet sluiten bij stationair ? het stangetje moet de actuator ingetrokken worden totdat de klep dicht zit.
    heeft iemand van jullie wel eens een vacuüm slangetje losgekomen bij de pomp en gecontroleerd of de druk dan een continue onderdruk is of een sterk pulserend geheel...?

    ik hou jullie op de hoogte
    gr
     
  2. #2 mario75, 14 aug 2020
    Laatst bewerkt: 15 aug 2020
    als goed is, de wastegate actuator wordt geregeld behalve F150, dmv vacuüm, continu dus en niet pulserend
     
  3. Wanneer bij de 1.0 ECOboost de motor wordt gestart gaat de vacuümpomp vacuüm opbouwen en wordt de wastegate binnen enkele seconden tegen de veerdruk in dicht getrokken.

    Wanneer de wastegate niet of niet volledig sluit zal de turbo nauwelijks tot geen turbodruk opbouwen waardoor er ernstig vermogensverlies optreed. Ga er maar vanuit dat je dan circa de helft van het vermogen mist.


    Bij een defecte vacuümpomp merk je over het algemeen ook vermindering van rembekrachtiging omdat de rembekrachtiger ook gebruik maakt van het vacuüm van de vacuümpomp.


    Wanneer het vermoeden bestaat dat er problemen zijn met de wastegate zou ik persoonlijk beginnen met het controleren van de volgende zaken:

    * Vacuumslangen controleren op scheuren en of deze volledig luchtdicht zijn.
    * Wastegate actuator controleren op werking (denk bijvoorbeeld aan een defect membraam).
    * Vacuümpomp controleren op voldoende vacuüm.
    * Vacuüm regelventiel controleren op werking (dit elektromagnetische ventiel wordt d.m.v een PWM signaal vanuit de PCM pulserend aangestuurd en regelt zo de positie van de wastegate klep).
     
  4. Ik denk hetzelfde JW. Ik heb de vacuüm pomp gecontroleerd direct bij de ingang slang nog voor de regelklep (de solenoid). Maar daar is hij al lek (er zit een terugslagklepje in de pomp en daar kan je zo lucht doorheen zuigen). Zie ook het filmpje. Het systeem trekt totaal niet vacuüm dus.... Er ontstaat een pulserende druk in dezelfde frequentie als het toerental en de waste gate actuator trilt ook mee, de actuator kan ik zo met de hand veel verder naar links duwen (dus blijft openstaan) dus wat mij betreft heb ik het probleem te pakken. Nu dat kreng nog zien te demonteren zonder al teveel speciaal gereedschap.

    Ik had bij nader inzien ook een terugslagklepje in de hoofdslang kunnen proberen maar de gebruikte pomp is nu al onderweg.
     
  5. hmmm, krijg ik een gebruikte vacuum pomp "getest op werking", "35K gelopen". Zelfde euvel. Het is echt een heel lullig terugslagklepje in de aanzuig van de pomp. Feit dat de rembekrachtiging nog wel werkt heeft ermee te maken dat de rembekrachtiging een andere aanzuig heeft op de pomp, deze doet het nog prima. De pomp zelf is dus niet defect maar het terugslagklep membraan. Ik lees er meer over op internet en het is bizar dat een dergelijk membraan van 10 cent niet los te krijgen is. Heb nu een los terugslagklepje besteld die ik in de slang ga monteren.... een nieuwe pomp bestellen kan altijd nog maar onder het motto 'waardeer het, repareer het', doe ik nog een poging.

    Gebruikte pomp kon ik retour sturen gelukkig. 12 maanden garantie, dat dan weer wel. En uiterst schappelijk qua service overigens.
     
  6. #6 Yeah Steel, 25 aug 2020
    Laatst bewerkt: 25 aug 2020
    Nou, een update

    mijn non return valve via ebay uit engeland is binnengekomen.
    gelijk maar gemonteerd in de uitgaande vacuum slang.

    Testrit:
    Beduidend meer vermogen, op de snelweg waar er normaal gesproken niets gebeurde, nu vlot optrekken in de 6e versnelling van 120 naar 140. Ook de wel erg aanwezig trilling stationair is volledig weg. Waarschijnlijk te wijten aan de trillende waste gate. De waste gate actuator staat nu ook netjes stil en wordt door de regelunit netjes geregeld als je wat gas geeft.

    of het helemaal exact werkt in vergelijking met een 100% functionerende originele pomp weet ik niet, maar ik ben er wel 100% blij mee. Deze oplossing kost 9 euro. Een nieuwe pomp 250+ euro

    ik heb foto's van alles gemaakt, membraan zoals ik het aantrof, voor een groot deel verteerd, weggevreten.... dit slangetje zit met 1 torx direct op de vacuum pomp, zeer eenvoudig toegankelijk direct onder de motorkap.

    [​IMG]

    Tussengebouwd terugslag klepje, slang doorsnijden en terugslagklepje met slangtules ertussen

    [​IMG]

    in de auto, zeer eenvoudig zelf te doen.... je ziet de vacuumpomp, met de grote aansluiting voor de rembekrachtiger en de kleine aansluiting met torx en het "nieuwe" klepje ertussen gemaakt

    [​IMG]
     
    Tom91, R.Zwiers, PhoenixNLx en 7 anderen vinden dit leuk.
  7. Heb je toevallig een linkje oid van deze klep? Heb besloten dit ook te doen nu de huidige klep al 3x eruit is geblaasd.. bvd !
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  8. Ik heb dat roosterte waar het rubbermembraam achter zit gelijmt en rijd daar al een aantal weken mee zonder problemen.
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  9. Dat heb ik tevens geprobeerd met componenten lijm, seconde lijm maar beide keren blaast ie eruit.. alsof de turbosmart zoveel druk opbouwd dat het eruit ploft.. geen idee of dat kan maar het is stront vervelend,, vandaar deze vraag .. bedankt !
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  10. Eruit blazen kan nooit. Want dit is vacuumsysteem. Dus zuigt zichzelf vacuum.

    Als het eraf blaast is de turbosmart wel goed.
    Want er mag geen turbodruk aan de kant van de vacuumdeel komen.
    Dit moet naar exhaust naar buitenlucht gaan
     
  11. Eruit blazen was ook sterk overdreven praat.. heb inmiddels een klep besteld via Amazon zodra het binnen is kom ik met een update . Bedankt !
     

Deel Deze Pagina