1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Sprake van Lekkage?

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door Preet, 28 jul 2020.

  1. Vandaag viel er wat op aan de motor van mijn Focus MK3 (zie foto).
    Is er sprake van een lekkage aan de koppakking? Hoe kan ik dit controleren?
    Wat kan ik er tegen doen? [​IMG][​IMG][​IMG][​IMG]

    Verstuurd vanaf mijn SM-N975F met Tapatalk
     
  2. Is je koelvloeistof nog op peil?
     
  3. Ja dat wel.

    Verstuurd vanaf mijn SM-N975F met Tapatalk
     
  4. Ik kan het niet goed zien op de foto maar het lijkt erop dat de rommel op het kleppendeksel ligt. De koppakking zit lager. Wellicht sluit de aftakking op het inlaat traject niet helemaal lekker aan waardoor die wat olie lekt dat vanuit de turbo of carter dampen komt.
     
    Preet vindt dit leuk.
  5. Zal wat duidelijkere foto's maken morgen.

    Verstuurd vanaf mijn SM-N975F met Tapatalk
     
  6. Ik heb daar ook wat olie zitten heb alles nagekeken maar kan niets vinden ik denk dat het langs de bouten wat zweet.
     
    Preet vindt dit leuk.
  7. Bij de 1.0 ECOboost komt het wel vaker voor dat het kleppendeksel scheurt en er hierdoor lichte olielekkage optreed.

    Afgaande op de foto's verwacht ik dat als je verder gaat zoeken een scheur in het kleppendeksel aan zal gaan treffen.
     
    PhoenixNLx vindt dit leuk.
  8. Dan zou er meer olie moeten liggen het word net nat en mijn blok is maar 19000 km oud
     
  9. Aantal km zegt niets over de staat vd motor. Als hij al die jaren geen beurten gehad heeft wordt ie daar niet beter van..
    Er zijn motoren met 190.000 km die in betere staat zijn dan een met 19.000 km.
     
  10. #10 JW, 29 jul 2020
    Laatst bewerkt: 29 jul 2020
    Aan de binnenzijde van het kleppendeksel staat niet continue olie. Wanneer de motor draait worden de nokkenassen d.m.v. druksmering van olie voorzien en tevens spat er d.m.v. alle bewegende delen wat olie in het rond. Een (haar)scheur in het kleppendeksel zal dus niet meteen resulteren in ernstige olielekkage.

    Persoonlijk zou ik beginnen met de boel goed schoon/vetvrij te maken en vervolgens te controleren op (haar)scheuren.
     
  11. Niet te snel oordelen blok komt uit een jonge schade auto.
     
  12. En waarom zou het daar niet bij kunnen? het deksel kan beschadigd zijn bij de aanrijding, de demontage op de sloop en bij montage in de garage. Als die daar een tikje van gehad heeft kan die nu best gescheurd zijn.
     
  13. Zou het idd schoon maken en ontvetten.
    Een rondje van een km of 20 rijden en dan nog eens kijken. Zn 2 cm boven het punt waar jij je pijltjes heb geplaatst daar lijkt het hoogste punt te zitten van je olie, precies op de las naad van de boven en onderkant van je kleppendeksel.

    Ook zou ik de beschermkap even van je motor afhalen en kijken of er daar geen olie op het blok/bij de bougies ligt.

    Verstuurd vanaf mijn HTC U12 life met Tapatalk
     
    Preet vindt dit leuk.
  14. #14 Yakko, 14 sep 2020
    Laatst bewerkt: 14 sep 2020
    Ik heb hetzelfde met de ecoboost 125 fofo station, na 1000km staat er olie in. Ik heb het aangegeven bij Ford van der Wouw en die wuifden het weg onder het mom van "niets ernstigs". Ik maak het om het half jaar schoon met een doek en dat is het. Nog niet gecontroleerd op haarscheuren, wat ik vreemd vindt is alsof het lijkt dat die drie compartimentjes ervoor gemaakt zijn om olie op te vangen of heb ik nu een aluhoedje op?

    Op verzoek van Preet een foto van de huidige situatie. Het meest rechtse compartiment is het natst momenteel, als ik de boel schoonmaak staat er in de middelste twee keer zoveel als er nu in de meest rechtse compartiment staat.

    [​IMG]
     
    Preet vindt dit leuk.
  15. Ik had het zelfde probleem met de kleppendeksel. De pakking kon het niet zijn omdat die lager zit. Vandaag heb ik dus de kleppendeksel preventief laten vervangen omdat ik geen risico's wil lopen. De oude heb ik uiteraard mee naar huis genomen om toch eens te onderzoeken op scheurtjes o.i.d.

    20190228-150340.jpg
     
  16. Zelfde hier, alles schoongemaakt ,na 1500 km rijden is het nog droog. Dealer laten kontroleren maar deze konden geen afwijking vinden, [​IMG]
     
  17. Hoi Jason,

    Het viel bij mij op dat bij die van mij (1.0 EB) op dezelfde plek ook een klein beetje olie te vinden is. Net helemaal drooggemaakt en even in de gaten houden. Wat heb jij betaald voor het vervangen van je kleppendeksel als ik vragen mag?

    Gr Dirk Jan
     
  18. Ik heb de kleppendeksel laten vervangen door een bekende van mij die Ford monteur is. Ik zou niet weten wat de dealer ervoor vraagt. De kleppendeksel, incl verstuivers en hoge druk buisje was €271.
     
  19. komt helaas vaak voor, gescheurd kleppendeksel.
    Heb er zelf al 2x een vervangen bij een 1.0.
    Bij beiden lag er op ongeveer dezelfde plek olie op het deksel.

    na vervangen was het opgelost
     
  20. Dankje Jason. Als ik het uurtarief van de dealer erbij doe dan zal het flink in de papieren kunnen lopen. Dus van het weekend maar even speren slijpen en dan het bos in om aan eten te komen!
    Hoop dat het niet nodig is maar ga er voor het gemak maar wel even vanuit.

    Is dat veel werk? En dan doel ik op het aantal manuren wat er in gestoken moet worden. Is het raadzaam deze klus door een erkende dealer te laten doen?
    Alvast dank voor de genomen moeite :)
     

Deel Deze Pagina