1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Motorkap gaat niet meer open... Focus wagon 1.6 Trend uit 2006

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door Enfield, 7 jul 2020.

  1. Hallo allemaal,

    De motorkap reageert niet meer op de contactsleutel. Naar geen enkele stand. (1 en dan 2)
    kent iemand dit probleem en is de motorkap op de een of andere manier electronisch beveiligd. Krijg langzaam aan een vreemd gevoel. Eerst problemen met de printplaat van het instrimnetenpaneel. Daarna krijg ik de kofferbakklep vaak niet open met de centrale deurvergrendeling en nu weigert de motorkaap open te gaan.

    Wie weet raad?
    Alvast bedankt
    Enfield

    - - - - - -
    De Ford heeft caa 156.000 gereden en na een nette afspuitbeurt kwamen de electronica problemen.
    Toeval? Immers ik spuit de Wagon automaat, altijd even met de hand.
     
  2. motorkap gaat toch via de gril open. zo ja dan zit tussen slot en waar je sleutel in stopt een koppelstangetje.
    zelf keer gehad met kop staart botsing.
    dat deze los was gesprongen.
    onder de voorbumper de plaat verwijdert en met me hand kon ik zo slot bedienen.
    later deze stang weer vanaf boven er tussen gezet.
    auto stond wel op een brug.
     
  3. Het motorkapslot is gewoon mechanisch en heeft geen elektronica ...
    Probeer eens de motorkap iets naar onder te duwen bij het naar links draaien van de sleutel en dan ietsje naar boven te trekken als je de sleutel naar rechts draait.
    Doet het slot dan nog niks dan zit het wrs geblokt door vocht/vuil, je zou dan kunnen proberen om er wat slotontdooier in te spuiten.
    ... en anders de instructie van ‘truckerowerner’ volgen ...

    ik weet niet wat je precies bedoelt met ‘afspuiten’, maar als je dat met een hogedrukspuit doet moet je wegblijven van alles waar een slot of elektronica in zit ...
    Vooral onder de motorkap kun je veel schade veroorzaken, er is al menig dynamo en sensor gesneuveld door goedbedoelde schoonmaakacties met een hogedrukspuit.
     
  4. #4 Enfield, 7 jul 2020
    Laatst bewerkt: 7 jul 2020
    Thanks Koen en Trucker,

    Ik zal eerst eens proberen het slot te bewerken en daarna wat duwen en trekken. De elende begon, toen het draaiklepje in de gril s morgens omhoog stond. Mijn eerste gedachte was diefstal poging... klepje omlaag gedaan en niet verder aandacht aan besteed. dat kopelstangetje is wel zo handig en ja, dat afspuiten met hoge druk (deed ik al 3 jaar) doe ik maar niet meer... beter door de wasstraat. Veel vogelpoep in de zomer, helaas

    Wordt vervolgd
    Enfield

    Update:
    Even de oplossing van Koen geprobeerd en ik voelde dus ook geen weerstand als ik naar links of rechts draaide. Ook was er geen gelijktijdige beweging in de motorkap te krijgen. Wel ging de sleutel niet heel erg soepel in het slot (moeste beetje wiebelen, zeg maar. IK denk dat koppelstangetje het heeft begeven of het slot zelf.
     
  5. Het kan ook zijn dat het verbindingsstangetje los is geschoten. Ik heb dat een keer gehad en destijd met een buisje via de grill het slot open gekregen. Er moest wel een nieuw mechaniek in (te vekrijgen bij de dealer).
    Verder met Koen eens: je kunt een auto flink slopen met een hogedruk spuit.
     
  6. Vraagje: waar gaat dat koppelstangetje heen (wat word er gekoppeld) en is het lang of kort? (hoe ziet het eruit?)
     
  7. Thanks Nofinger...
    Ziet er krakkemikkig uit dat stangetje.... wat noem je prijzig?
    en enig idee waarom die stangetjes het begeven? te weing vet?
     
  8. Er is nog een andere mogelijkheid om dit probleem op te lossen.
    Heb ik een aantal weken geleden bij mij ook gedaan, geen last meer van een kapot stangetje etc.:D

    Howto volgt zsm.
     
  9. de originele zijn van goede kwaliteit, maar het blijft kunststof dat kan het een keer begeven, bij de dealer moet je een compleet slot kopen a €60-70 bij de sloop koste mij het niks en je hebt, als tenminste het stangetje is afgebroken alleen maar het stangetje nodig. het slot gedeelte onder de kap mag af en toe wel ingespoten worden met een beetje wd40 maar dat doe ik 1 a 2 keer in het jaar als ik weer eens kijk en er aan denk :)
    als het stangetje er uit is kun je hem ook open maken met een brede schroevendraaier door je gril heen even zoeken met een lamp waar hij in moet.
     
  10. Ik ben benieuwd Tigershark
    WD 40 heb ik er juist ingespoten en ik ben blij dat jullie zo meedenken. Naar de dure dealer kan nog altijd.
    Bestaan er onderdelen lijsten?
    Als ik het nummer van dat onderdeel weet, kan ik eens wat sloopbedrijven mailen. Hier in de regio Roosendaal weet ik ze nog niet te vinden. Jammer dat Ford (en anderen) een likje vet te duur vinden.

    :shock:
     
  11. Of je hebt juist het vet eraf gespoten met je hogedrukreiniger ;)
     
  12. Er is ook geen vet voor nodig. Wordt nauwlijks gebruikt.
    Slot moet goed gesmeerd zijn. Voor de rest de bediening stang/asje niet.
    Dacht dat bij mij gewoon droog was.
     
  13. #14 Enfield, 8 jul 2020
    Laatst bewerkt: 8 jul 2020
    De gril en motorkap zat vol vliegen en andere vogel troep.... en doe het al jaren zo. Nu wel een beetje spijt van...
    Motorisch is Ford klasse maar de appendages zijn zo te merken minder. Bij 105.000 bv mijn dynamo moeten vernieuwen, stuurpomp iedem.... voor het eerst. Ik rij al zeker 40 jaar auto. :think:
    Wel een rappe Escort gehad, en daar viel opeens het blok onderuit voor een verkeerslicht....Daarna een Ford Scorpio gehad... nooit storingen en amper onderhoud. En veel frisse lucht via de onderkant van de deuren.
    Geweldige auto en best breed.
     
  14. Het is een bekend probleem dat het slot van de motorkap niet open gaat, kan verschillende oorzaken hebben, maar als je de sleutel wel naar links en rechts kunt draaien dan is het bijna zeker dat het verbindingsstangetje is los geschoten of afgebroken, komt al heel gauw als je maar licht iets met je voorbumper raakt kan het al zo zijn! Had het zelf ooit toen ik een plaatselijk extra verhoogde trottoir band i.v.m. een boom, had ik niet gezien, had er geen aandacht aan geschonken, maar een paar dagen later kreeg ik de motorkap niet meer open, wat bleek het stangetje was aan de achterzijde bij de slotvanger er uit geschoten, kwam omdat het uit 2 delen bestaande hard plastic stangetje door vuil en omdat het niet goed gesmeerd was met vet / vaseline en het dus de beweging van het voorfront niet kom opvangen, kwestie van ouderdom en matig onderhoud garage!

    Je kunt de motorkap gewoon nog open maken hoor, niet de grille lostrekken of een gat er in maken (zie je op You Tube), zonde en niet nodig, we hebben op het werk een speciaal stukje gereedschap gemaakt (omdat het vaak voorkwam) en dan staken we het recht van het slotje deze door een gat in de grillen en vanaf de andere zijde bijlichten met een felle lamp, wij hadden een LED lamp op zo'n flexibel stangetje, zagen we precies wat we deden! Maar met een felle standaard LED lamp en ik denk een schroevendraaier die in de opening van de motorkapslotplaat bediening past moet het ook lukken, wel even pielen (sorry van het woord), maar moet wel lukken denk ik als je een beetje handig bent! Daarna(als de motorkap open is) de zwarte kunststofplaat boven de grille losmaken en kijken wat je aantreft als het zoals ik denk dat het aan de achterzijde alleen is losgeschoten en het schuifstuk vast (gekleefd) zit dan de delen uit elkaar halen inzetten en in elkaar zetten en dan wat heen en weer schuiven tot het soepel gaat! En dan monteren, in dat geval kost het je niets! Als er iets gebroken is, omdat het slot te zwaar gaat, eerst het slot goed invetten en gangbaar maken en daarna een ander schuifstukje monteren, zijn wel moeilijk te vinden, want is een veel gezocht onderdeel, probeer wel een origineel onderdeel te vinden, want de imitatie zijn van slechte kwaliteit en zijn zo weer kapot helaas!

    Succes ben benieuwd wat je zult aantreffen!
    Is wat mij betreft echt een niet doordachte constructie en erg storingsgevoelig, helaas vak het geval met bepaalde onderdelen van Fords (waarschijnlijk stond de boekhouder er naast toen dit werd bedacht) en geeft door iets pietluttigs snel het gevoel van slecht kwaliteitsgevoel!
     
  15. Hier de afbeelding van de motorbediening van de Focus 2!

    [​IMG]
     
  16. ************

    Bedankt Henry Ford jr.
    Werk je voor een garage? Ik heb helaas geen brug (ook geen dhz brug in de buurt) en zo hamdig ... jammer dat stangetje niet van staal is. Vind het zo wie zo een beetje overbodige toestand. Bijna elke motorkap maak je van binnenuit open... waarom dan het wiel opnieuw (en matig) oplossen? Ik hoor ook wel eens van slechte slangklemmen... moet er niet aan denken dat die losschieten.
    Garages doen niets aan preventief onderhoud. Zo schoot mij ruitenwisser stangetje (Nissan) eens los tijdens een regnbui op de Belgische autostrada (onder vluchtstrook). Ook zijn waardeloos plastic kogeltje zonder vet. Kost niets, maar levensgevaarlijk als het losschiet.

    Waar moet je precies aan wriemelen? Zit er een soort palletje aan die slotvanger?
     
  17. Thanks Mansie
    Ik was gisteren even bij een vrije garage en dei was met het Ford probleem bekend. Zodra ie tijd heeft gaan ze proberen de motorkap op een nette manier los te maken, zonder de gril te forceren zoals op You Tube word getoond. Het plan is dan het slot even weg te laten zodat ik op mijn gemakje een (indien) nodig nieuw koppelstangetje te zoeken. Omdat zo bekend is denk ik wel dat op de sloop al die stangetjes verdwenen zijn.

    Is er trouwens een manier om dat stangtje te verstevigen, vaster te zetten als het zo makkelijk eruit schiet?

    Word vervolgd
    Enfield
     
  18. Slot eruit halrn zullen ze nooit doen. Want dan kun je niet rijden met de auto. Ivm wind eronder komt en motorkap open springt.

    Stangetje kun je heel eenvoudig van onder bij. Als de garage de voorste onderplaat weghalen en even met de arm omhoog gaan, kun je al bij de slot.
     

Deel Deze Pagina