1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Heeft iemand ervaring met de ST Line i.c.m. een caravan?

Discussie in 'Algemeen' gestart door Eric Penning, 31 jan 2020.

  1. #21 Peter-B, 17 feb 2020
    Laatst bewerkt: 17 feb 2020
    Ja, ik heb de nieuwste, nu 2 maanden oud. Inklapbare trekhaak heb ik als fabrieksoptie genomen. Ik weet niet hoe dit zit met latere montage of vorige modellen. Ik weet wel dat verschillende merken/typen trekhaken, op dezelfde auto, een iets andere hoogte van de kogel kunnen hebben.




    Verstuurd vanaf mijn SM-G960F met Tapatalk
     
    Steef30 vindt dit leuk.
  2. Yep, hier ook dezelfde. Heb er alleen nog een aanhangertje aan gehad.
    Naar mijn weten is achteraf alleen nog een vaste, of afneembare te maken, niet meer een wegklapbare (ik heb het over origineel Ford).
    Zie ook: https://www.ford-accessoires.nl/transport/trekhaken?model=focus&year=2018

    Dan zetten ze ook Sway Assist aan.
    Hier meer info:
     
  3. Toen ik mijn (originele) trekhaak liet aanmelden bij de dealer heb ik gezien dat Trailer Sway Control bij mij ook werd geactiveerd. Ik heb nog niet gezien dat hij daadwerkelijk aan het werk ging.
     
  4. Hier een (Januari) 2019 Focus, wellicht gebouwd eind 2018. ST line wagon .(1.5 3 cyl 182pk)
    Afgelopen zomer voor het eerst met een caravan onderweg. (voor mij voor het eerst, maar ook voor het eerst achter deze auto)
    De caravan: een Knaus 450, met max gewicht van 1500kg (dat zal die niet wegen, maar toch)
    Een 70kg op de kogel en geen centje pijn. ook niet in de heuvels (De duitse Eifel was geen probleem)
    Strak achter de auto, geen gedein of geduw. Uiteraard merk je wel dat je een caravan trekt, maar motorisch vrijwel geen probleem.
    de 1.5 turbo trok het geweldig. Brandstof gebruik gaat flink omhoog als je richting de 100km/h wilt rijden. Maar 85-90km/h.. zuiniger dan de voorganger (1.6 4 cyl)

    Spiegels: Momenteel milenco, de EMUK spiegels komen mogelijk over 2 weken beschikbaar https://www.caravanspiegels.nl/automerken/ford/focus/focus-2018
     
  5. Hallo Jur,
    Dank voor het delen van je ervaring. Klinkt positief ! Dus, recapitulerend, de ST-line wordt niet naar beneden gedrukt door de caravan, door de fractie lagere hoogte van de trekhaak, als je je maar aan de normen houdt voor belading en kogeldruk ? Mijn caravan is rond 1300kg beladen.
     
  6. Ik had mijn vorige 1.6 titanium wagon verlaagd (3cm) met een Eibach verenset en dat ging ook prima met een 1500kg zware caravan erachter, drie kinderen op de achterbank en de complete voortent tent achterin de auto. Zelfs op de slechte wegen in Belgie geen problemen.

    Verstuurd vanaf mijn SM-G960F met Tapatalk
     
  7. Wij gaan begin september (voor de eerste keer) met een caravan op pad achter de ST-Line dus kan jullie tegen die tijd voorzien van ervaringen en foto’s!

    Betreft een Knaus Sport Silver Selection 450FU welke zelf leeg 970kg weegt maar met de extra’s erop inmiddels op 1200kg zit en max. 1500kg mag wegen.
    Kogeldruk is 60kg dus dit zit ruim onder de max. kogeldruk van de Focus (90kg)
     
  8. Zou je dan de kogeldruk niet iets opvoeren? 75 tot 80kg is een mooie richtwaarde, het zorgt ook voor meer stabiliteit.
     
  9. Alle tips zijn welkom. Het is voor ons de eerste keer dat we met een caravan op pad gaan, dus alle tips en tricks waar we op moeten letten, wat handig is etc. zijn meer dan welkom.

    Het betreft trouwens een via camptoo gehuurde caravan zodat we alles kunnen beleven zonder eraan vast te zitten.
     
  10. Die nieuwe focus mag dus 90kg kogeldruk hebben? Het vorige model maar 75/80 toch?

    Verstuurd vanaf mijn SM-G960F met Tapatalk
     
  11. Allen,

    Bedankt voor jullie reacties ! Het is de ST-line 182pk Wagon geworden. Komt eind september.
     
  12. Klopt, in ieder geval bij de 1.5 EcoBoost met automaat.
    In de brochure staat bij de specificaties exact wat de kogeldruk is per motor!
     
    Steef30 vindt dit leuk.
  13. zou de kogeldruk wat verhogen naar de max 90 kg als je weinig in het koffer van je auto doet eventueel naar de 95- 100 kg dit komt de stabiliteit ten goede
     
  14. Ik rij ook met iets meer kogeldruk, veel stabieler rijden.
     
  15. Klein beetje off-topic, onze C-Max mag volgens het Nederlandse instructieboekje en de Nederlandse brochure 75kg kogeldruk hebben en volgens de Duitse documentatie 90kg.
    Ik heb de kogeldruk tussen de 75 en 80kg zitten over het algemeen.
     

  16. Ik rij ondertussen al 25 jaar met een caravan.... wij hebben nu een Burstner Ventana die 1500 KG mag wegen.... achter de C-Max gaat dat prima....maar: ik heb de kogeldruk rond de 85 KG zitten en dan is de combinatie superstabiel.... officieel mag er maar 75 KG op de haak maar dat is net te weinig....dan is de hut wat wispelturig.

    Kortom, wat hogere kogeldruk vindt de auto lekkerder.
     
    FW-FFSTLine vindt dit leuk.
  17. Het hangt ook wel een beetje af van de caravan zelf. Wij hebben een Kip en om de een of andere manier is dat ding altijd stabiel. Zelfs zonder belading is hij behoorlijk stabiel. De lagere hoogte (2,30m ivm hefdak) zal waarschijnlijk wel helpen daarbij.
     
  18. ach ik heb een ventana 440 met een focus 1 sedan getrokken ding was verlaagd met een schroefset +- 6cm bodemspeling zelfs dat ging goed... dat moet het met een nieuwe st-line allemaal wel meevallen toch :P
     
    gerardTDCI vindt dit leuk.
  19. Wij hebben een 2013 Hobby 380 TB achter onze Focus 3 mk2 1.0 125 pk hangen. De Hobby mag maximaal 1200 kg op de schaal laten zien. Kogeldruk 75 kg.
    Heerlijk stabiel, Focus blijft aardig horizontaal en de 1.0 heeft mij nu al 3 jaar positief verrast. Voldoende trekkracht en als ik de snelheid beperk tot 95 km/u op de teller (is 90/91 echt) is het verbruik ongeveer 1 op 10.
    Nu vind ik het wel jammer dat Ford het trekgewicht van de handgeschakelde Focus 4 1.0 flink verlaagd heeft. Zou ik weer een Focus kiezen moet ik overstappen naar de 1.0 automaat of de 1.5.
    Geinteresserden met caravan die het oog hebben laten vallen op een nieuwe Focus 1.0 zijn dus aangewezen op een automaat.

    Verstuurd vanaf mijn SM-T580 met Tapatalk
     
  20. Ze hebben het eerst hoger gemaakt voor de Focus 4 (1300kg voor de 1.0 125pk) maar bij de 125pk mild hybrid is het 1000kg geworden inderdaad.
     

Deel Deze Pagina