1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Issue met Powershift - dealer vindt nieuwe transmissie nodig

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door boukehj, 12 jan 2020.

  1. #1 boukehj, 12 jan 2020
    Laatst bewerkt: 12 jan 2020
    Ik moet even van me afschrijven hoor. Ik heb een Focus Mk3 (2012) met een DPS6 (DCT250) Powershift. 110.000 km inmiddels. Afgelopen week bij de Ford dealer geweest met het volgende probleem: bij snelheden van +/- 30 km/u maakt de bak soms een zacht 'tjck, tjck, tjck'-geluid en meldt dan 'Transmissie Storing - Onderhoud nu'. Foutmelding verdwijnt weer als het contact uit is geweest. Verder geen problemen. Ik heb de auto mét foutmelding bij de dealer gebracht, met lopende motor.
    Anderhalf uur later kwam het oordeel: 'Er is één foutmelding, te weten P073F (cannot engage first gear). De transmissie moet worden vervangen.' Hij had er een prijsopgaaf bij gedaan voor een transmissie (revisie). EUR 4993.
    Ik sputterde wat tegen en zei dat de auto bij snelheden van 30 km/u helemaal niet naar de eerste versnelling hóórt te willen schakelen en dat de auto wel normaal in de eerste versnelling wegrijdt vanaf stilstand.
    'Tja meneer, dat is de conclusie van het systeem.'
    Ik realiseerde me dat een zinvolle inhoudelijke discussie niet mogelijk was met deze beste man, dus ben ik maar snel vertrokken. 5 tientjes afgetikt voor de diagnose.

    Is er hier wellicht iemand met een idee wat het probleem kan zijn? Ik heb - anders dan de soms optredende geluidjes - geen enkele indicatie dat er iets mechanisch mis is met de bak.

    Overigens schakel ik inmiddels met de hand op (terugschakelen laat ik de automaat doen). Probleem doet zich dan niet voor (ik probeer ook niet naar de 1e versnelling te gaan bij 30+ km/u ;-) ).
     
  2. Ik zou naar een speciaalzaak voor automatische transmissies gaan, Misschien is spoelen een eerste optie?
     
  3. Had ik eerder al gedaan; ben eerder bij Automaatrevisie Amsterdam geweest. Die vertelde mij dat spoelen bij deze 'droge' automaat niet echt zinvol is. Ook zij lazen P073F uit en concludeerden dat de Mechatronic (transmissie control module) moet worden vervangen, maar dat alleen de Ford dealer zo'n ding kan programmeren.
     
  4. Spoelen heeft geen zin bij een DCT. Het is eigenlijk een handgeschakelde bak die is opgedeeld en voor beide delen een eigen koppeling heeft.

    De genoemde problemen komen vaker voor bij de DPS6, kijk maar naar de problemen die ze er in Amerika mee gehad hebben.

    Wat mij overigens wel blijft verbazen is dat Renault ook veelvuldig de Getrag 6DCT250 heeft gebruikt en daar zijn nauwelijks problemen mee.

    Ik zou eerst eens kijken naar de servo's die voor het schakelen en koppelen verantwoordelijk zijn en daarna naar het koppelingspakket zelf. Die servo's zijn volgens mij niet extreem moeilijk te vervangen. In tegenstelling tot de DSG van VW heeft deze bak geen ingewikkelde mechatronica.

    In deze YouTube Playlist kan je het één en ander bekijken aan voorkomende problemen en oplossingen.

    https://www.youtube.com/playlist?list=PLnkaHoqfNwiGKQHvCCJRan1DKqn774eW8

    Edit:
    TCM Diagnose van de DPS6


    Eerste testen zijn massaproblemen:


    Verstuurd vanaf mijn LYA-L09 met Tapatalk
     
    Magure vindt dit leuk.
  5. Bedankt voor de reactie. Deze video's had ik nog niet gezien, enkele andere al wel. Ik herken geen van de issues die erin worden besproken. Ik zoek verder; eerst inderdaad maar eens de focus op de DCT / servomotoren.
     
  6. De storing die jij aangeeft kan veroorzaakt worden door massaproblemen. Dat is heel simpel te controleren de massa aansluiting zie je onder de motorkap zitten bij de veerpoot. Kan geen kwaad om dat eens goed te bekijken.

    De foutcode die je opgeeft kan ook door de TCM komen, helaas is dat wel een wat duurdere ingreep al hoeft de bak daar niet voor vervangen te worden. Hij moet na het vervangen opnieuw ingeleerd worden, dat kan de dealer doen maar iemand met UCDS zal dat ook kunnen doen, misschien kan het ook wel met Forscan.

    Succes met de zoektocht, het zijn vervelende problemen. Er zijn helaas niet veel Ford dealers die veel van de automaten afweten.

    Verstuurd vanaf mijn LYA-L09 met Tapatalk
     
  7. Bij 30 en 1ste versnelling is wel logisch als je rustig of constant rijd.
    Trek je op zal hij ipv 1ste juist 3de versnelling selecteren.
    1,3,5 is op 1 koppeling 2,4,6 op de andere.
    Rij je in zijn 2 staat de andere versnelling al klaar. Dan ontkoppelt de ene waarbij de andere gekoppelt word.
     
  8. Een update (en een vraagje):
    - de massakabel heb ik even bekeken. Zag er solide uit. Ik weet wel dat er ook bij massaproblemen niets aan te zien zal zijn, maar gezien de symptomen verdenk ik de massa gewoon niet.
    - Het symptoom is inmiddels preciezer te omschrijven als: 'de auto gaat niet in zijn eerste versnelling bij snelheden vanaf 20-25 km/u'. Als ik de auto zelf laat schakelen, dan probeert die dat soms en krijg ik het 'tjk...tjk...tjk..'-geluid en de P073F-fout. Exact hetzelfde gebeurt als ik bij die snelheid met de hand probeer terug te schakelen naar de eerste versnelling.
    En zoals trucker0werner ook zegt: heel gek is het niet dat de automaat wil kiezen voor de eerste versnelling bij dit soort snelheden.
    Conclusie: er lijkt iets mechanisch aan de hand te zijn. Helaas.
    Ik kan nog het geluk hebben dat het probleem met de servomotoren van de Mechatronic is (die is te vervangen zonder de bak uit de auto te halen), maar dat lijkt me onwaarschijnlijk. Immers, waarom zou het probleem zich dan alleen bij snelheden boven 25 km/u voordoen? Kortom, ik vermoed een probleem in de bak of de koppeling.

    Vervangen van bak of koppelingen kost kapitalen en de huidige workaround werkt prima. Met de hand schakelen kost geen geld en kost ook eigenlijk geen moeite, dus dat wordt het voorlopig. Ik schakel met de hand op; de auto blijft zelf terugschakelen (en gaat daarbij pas naar de eerste versnelling bij snelheden onder 10 km/h - dus probleemloos).

    Dan nog het vraagje: heeft iemand hier enig idee wat de oorzaak zou kunnen zijn dat een (hand-)schakelbak moeilijk in de eerste versnelling gaat bij wat hogere snelheden? Denk je dan aan problemen in de bak of is dit een herkenbaar patroon bij koppelingsproblemen?
     
  9. Waarom maak je als voorzorg de massa kabel niet los en maak je hem schoon? Ik zou alles aangrijpen om dingen uit te sluiten.

    Baat het niet dan schaadt het niet.


    Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro
     
    nctnico vindt dit leuk.
  10. Misschien is de olie van de versnellingsbak wisselen iets om te proberen. Ik ben geen expert op het gebied van versnellingsbakken maar bij de meesten kun je de eerste versnelling niet kiezen zolang je nog rijdt. Dat lijkt een mechanische beveiliging die zou kunnen verlopen als de smering van de olie minder wordt.
     
  11. Bij een handgeschakelde bak kun je ook niet ongestraft terugschakelen naar de 1e versnelling. O.a. je synchromeshringen voorkomen dat.
    Wat betreft je automaat: een keer nieuwe olie zou geen kwaad kunnen. Wellicht helpt het.
     
  12. Zijn er voor deze bak geen specialisten net als voor de DSG van VAG, daar zijn erbij die alleen maar die bakken doen en er veel op voorraad houden.
     
  13. Het probleem is dat er in vergelijking met de DSG's niet veel Powershift automaten in gebruik zijn. De DPS6 / 6DCT250 is naast Ford door Renault gebruikt in onder andere de Megane, Clio en Captur.

    Het vreemde is wel dat je bij Renault niet veel hoort over problemen met de koppeling en bij Ford wel. De problematiek rond de DPS6 is ook de reden geweest dat Ford is afgestapt van de dubbele koppeling en is terug gegaan naar de conventionele automaat met koppelomvormer.

    Verstuurd vanaf mijn LYA-L09 met Tapatalk
     
  14. Allen, inmiddels ben ik ervan overtuigd dat de bak zelf kaduuk is. Schakelen naar zijn 1 gaat alleen bij snelheden to zo'n 15 km/u. Probleem wordt dus erger (eerder schakelde hij nog naar zijn 1 bij snelheden tot 25 km/u). Ik ben nu op zoek naar een andere bak. Ik snap echter nog niet welke bak zou kunnen passen. Weet hier iemand iets van de onderdeelnummers? Of hoe ik daar achter kom?

    Mijn versnellingsbak heeft typenummer BV6P-7000-CG. Ik tref echter andere Ford DPS6 bakken aan (ook uit Focus III) o.a. met typenummers F1FP-7000-UA en FN1P-7000-DE. Iemand hierin wegwijs weet?
     
  15. Wat de verschillen zijn zou ik niet durven te zeggen. Mogelijk in combinatie met andere motoren of andere overbrengingsverhoudingen.

    Is de mechatronica al een keer volledig nagekeken? Misschien een specialist opzoeken die daar in kan duiken? De dealer zal hoofdzakelijk een nieuwe bak adviseren.
     
  16. Als ik het zo lees had je de keuze tot vervangen al in januari geaccepteerd.
    Maar ik zou de massa en connectors toch controleren en eventueel aan de servo's meten, dat zijn toch veel voorkomende problemen bij deze bak. En het mooiste ervan is dat je er alleen vies van kan worden en het je geen cent kost!

    Automatisch schakelen of met 'de hand' is trouwens hetzelfde, schakelen gebeurt door de servo's en een servo die problemen geeft zal nooit uit zichzelf beter worden. Oftewel het probleem wordt alleen erger!
     
    meeder vindt dit leuk.
  17. Ik had de hoop dat het probleem niet erger zou worden...

    Dank voor je reactie. Ik snap wat je bedoelt; technisch is het schakelen natuurlijk hetzelfde. Echter, met de hand schakelen voorkomt dat de auto besluit om, bij terugschakelen van 3 naar 2 (bij 20-30 km/u typisch), alvast maar de 1 gaat preselecteren. Door met de hand te schakelen, anticipeert de auto niet meer en schakelt pas terug naar zijn 1 bij stapvoets rijden. En aangezien het terugschakelen naar 1 bij te hoge snelheid het probleem is, is er zo wel prima mee te rijden. Geen foutmeldingen, geen vreemd gedrag. Issues ontstaan alleen nog als ik eens plotseling hard moet remmen (en er meerdere versnellingen moet worden teruggeschakeld).

    Ik ga nog wel even bezien wat ik ga doen. Inderdaad kost het weinig moeite om die zaken te checken.
    Ik hou me iig aanbevolen voor een bron waar ik zou kunnen nagaan wat de verschillen zijn tussen de DPS6-bakken met verschillende typenummers.
     
  18. Zijn de verschillende bakken niet voor de verschillende motoren? Een diesel bak heeft andere overbrengen in de bak dan een benzine.
     

  19. Afgaande op het onderdeelnummer van je versnellingsbak (BV6P-7000-CG) ga ik er vanuit dat je een 1.6 TI-VCT hebt.

    Volgens Ecat/Microcat zijn de volgende onderdeelnummers met elkaar uitwisselbaar:

    BV6P-7000-CA
    BV6P-7000-CB
    BV6P-7000-CC
    BV6P-7000-CD
    BV6P-7000-CE
    BV6P-7000-CF
    BV6P-7000-CG
    BV6P-7000-CH
    BV6P-7000-EA
    BV6P-7000-EB
    BV6P-7000-EC
    BV6P-7000-ED
    BV6P-7000-EE
    FV6P-7000-EA
    FV6P-7000-EB
    FV6P-7000-EC
    FV6P-7000-ED
    FV6P-7000-EE


    Bovenstaande onderdeelnummers zijn niet meer leverbaar en zijn vervangen door de volgende onderdeelnummers:

    FV6P-7000-JF Dit is een fabrieknieuwe versnellingsbak.
    RMFV6P-7000-EA Dit is een fabrieksgereviseerde versnellingsbak (RM in het onderdeelnummer staat voor ReManufactured).
     
    meeder vindt dit leuk.
  20. JW, heel erg bedankt. Dat brengt wat licht in de duisternis! Het is inderdaad een 1.6
     

Deel Deze Pagina