1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Focus 1 Wagon: airco aan laat motor afslaan

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door jweg, 15 jun 2020.

  1. Dat klinkt mij als dat de stationair regelklep niet of te laat reageert. Dit zou kunnen omdat hij geen signaal krijgt dat de gasklep gesloten is of omdat hij vuil is. En aangezien die het soms wel soms niet doet lijkt het meer op vuil dan een slecht signaal.
     
  2. ik zoueerst toch beginnen met leidingen van carterventilatie nakijken. hier een voorbeeld
     
  3. #23 jweg, 16 jun 2020
    Laatst bewerkt: 16 jun 2020
    Hoi,

    Bedankt voor de tips. Ik ga eerst die stationair regelklep los halen en schoonmaken. Mag dat met remmenreiniger? En viezigheid daarin, is dat dan zwart of hoe zie ik dat? En mocht ik een nieuwe moeten hebben, welk merk is dan goed?
    Als dat niet het euvel weghaalt, dan moet ik maar eens het gasklephuis schoonmaken. Alleen ben ik zelf niet al te handig met dit soort dingen (meer gevalletje niet durven). Mocht er iemand zijn omgeving Alkmaar die mij zou willen helpen, dan heel graag.

    Die video, daar halen ze rechts van die dikke zwarte slangen iets los. Bedoel je dat met de carterventilatie?
     
  4. wat je omschrijft is puur slecht op pakken van stationaair regelklep.
    deze kan je gewoon met remreiniger schoonspuiten. keer tegen aan blazen zodat het droog is.
    de klep zie je in betreffende filmpje 2 boutjes en stekker.
    als je hem los hebt zie je 2 kamers. de schuif daartussen kun je dacht ik niet met de hand bewegen.
    maar met remreiniger nat maken en wattenstaafje zou je kunnen doen. vuil is idd zwart vaak.
    gasklepreiniger is er ook. werkt iets beter als remreiniger. maar remreiniger als je het hebt is het makkelijkst eerst te doen

    LET OP, na dit kan toerental stationaair veel hoger zijn. Dit is normaal, aantal keren naar stationaair laten vallen en daar lopen lost het op.
    ivm de klep met de vervuiling ingeleerd staat hoe ver hij open moet om 700rpm te draaien
    is nu op dezelfde stand 1200rpm (bijvoorbeeld).
    dit kun je reseten maar uit ervaring leert de motor zijn eigen bij.

    gasklep maakt op zich niet uit. nooit verkeerd om schoon te maken maar die heeft een vaste lekkage, zodat de stationaair regelklep alleen klein beetje moet regelen.
    zou eerst beginnen met de stationaair regelklep
     
  5. Goedenavond,

    Ik ga morgen dat onderdeel reinigen. Die is nog wel makkelijk eruit te krijgen zag ik idd. Ik had eens rondgebeld voor wat een nieuwe kost en er werd mij gezegd dat dat onderdeel zelden tot nooit stuk gaat. Schoonmaken zal dan wel helpen om hem weer goed te krijgen.
    Moet ik nog ergens op letten? Zit er een pakking die kapot kan gaan? Mag ik het doen als de motor warm is of moet ik eerst wachten totdat de motor is afgekoeld.

    Ik zag nog een filmpje van 2 jongens die dit ook hebben gedaan:
     
  6. #26 mario75, 16 jun 2020
    Laatst bewerkt: 16 jun 2020
    bovenste yt video was voor PCV klepje reinigen / vervangen. Daar zijn ook carterventilatie leidingen aan gekoppeld. Die kan je ook gelijk controleren voor scheurtjes.
    Jouw yt video gaat over stationair regelklep.

    Nou een paar jaren geleden heb ik het zelfde probleem maar dan erger gehad met mn 2000 Fiesta 1.25l. Bij mij schommelde de toerental bij rod licht zo erg dat ik continu met gas moest bijhouden. Motorblok zag het zelfde uit. Toen kon ik ook voor bijna 3 manden niets vinden, alles schoongemaakt wat schoon te maken viel uiteindelijk regelklep ook vervangen ( 78€) Het ging goed voor twee dagen daarna kwamen die problemen terug. Tot dat ik met remreiniger langs de slangen ging, en ja toerentallen sprongen ineens omhoog. Problem, scheuren in leidingen van PCV klep. Toen heb ik gewoon met stukje tuinslang de T stukje bij PCV klep vernieuwd en ineens was alles goed.
    Nou voordat je onnodige kosten maakt met een nieuwe regelklep, zou ik toch eerst alles goed nalopen en controleren.
     
  7. warm of koud maakt niet uit. zover ik me herinder zit een rubbere pakking tussen. deze blijft in de inkepping van de inlaatspruitstuk zitten.
    pakking gaat niet kapot.

    klep gaat idd zelde kapot. meestal is met reinigen al weer nieuw leven in te krijgen.
    alleen als de stift inwendig ook vuil is gekomen dan zal je nieuwe kunnen pakken.
    daarvoor weet je wel of de fix de oplossing is of dat er toch meer is. voor diagnose mag het, kost zeker niet zo veel om toe te passen
     
  8. #28 jweg, 17 jun 2020
    Laatst bewerkt: 17 jun 2020
  9. #29 mario75, 17 jun 2020
    Laatst bewerkt: 17 jun 2020
  10. #30 jweg, 17 jun 2020
    Laatst bewerkt: 17 jun 2020
    Vanmiddag de stationair regelklep schoongemaakt. Daarna teruggeplaatst en motor tijdje laten draaien. Soms paar dotten gas om te zien of de motor uitviel, nee dus. Daarna een rondje gaan rijden. Airco aan, bochten maken. Ik hoorde en voelde dat de motor er wel moeite mee had (schokkerig gevoel in auto) om aan te blijven, maar hij viel niet uit. Stukje 80km weg, afslaan en terugschakelen, ging prima.

    Maarrrrrrrrrr........ Even langs supermarkt, daarna wil ik de straat inrijden en moest ik koppeling in, terugschakelen en bocht maken en toen viel de motor helaas weer uit.

    Wellicht ben ik te snel gaan rijden, moet de boel nog ingeleerd worden. Ik heb geen idee.

    Ik zou graag foto's van de regelklep hier posten om voor jullie te zien, maar ik heb geen idee hoe ik foto's bij berichten moet plaatsen.

    Volgende week laat ik mijn garage de auto uitlezen, wellicht zien zij waar het aan schort.

    Ik heb ook nog de PCV kleppen bekeken en met remmenspray tijdens draaiende motor ingespoten om te zien en horen of het toerental omhoog ging. Was niet het geval.

    Misschien toch gasklephuis eens schoonmaken? Of regelklep compleet vervangen (50 euro).

    Mocht iemand de foto's willen zien om te beoordelen, stuur mij dan even een mailtje via:
    arnelfc@hotmail.com
     
  11. tja, aan de regelklep zou niet veel te zien zijn, die dingen gaan zelden kapot. Wat je ook kan doen is tijdens stationair draaien het stekker van regelklep uittrekken. Zou toch de slangen incl PCV klep eruit halen en status daarvan visueel beoordelen. Kan zijn dat zelfs het PCV klep niet correct werkt.
    Hoe zit met olie vuldop ? Daar zit ook een siliconen O ring op. Als die niet meer goed sluit dan krijg je ook van die rare dingen
     
  12. Je zou ook kunnen overwegen om zelf een obd2 scannertje te kopen zodat je zelf eventuele foutcodes kunt uitlezen. Geen idee wat jouw garage voor het uitlezen vraagt maar een scanner kost bijna zeker minder.
     
  13. Hoi,

    Ik heb een goede relatie met mijn garage en uitlezen zal waarschijnlijk niks kosten bij hem.

    Het filmpje van het vervangen van de PCV klep, dat onderdeel kan ik nergens vinden bij een auto onderdelen zaak op het internet. In het filmpje zie je ook dat het een origineel Ford onderdeel is. Ik zal eens bellen met de dealer hier in de buurt.

    Eerst maar eens het uitlezen afwachten en als daar niets uitkomt, dan ga ik met het PCV gedoe aan de slag. Leek niet al te moeilijk.

    Gaskleppenhuis reinigen na 14 jaar en net over de 200.000 km op de teller is toch ook geen overbodige luxe?

    Wat ik mij nog afvroeg... Ligt het niet gewoon aan iets van de airco? Dat daar teveel vermogen door een onderdeel wordt gevraagd? Is er niet een mogelijkheid om het toerental handmatig bij te stellen bij deze auto?

    Kortom, het verhaal gaat verder...

    Groetjes,
    jweg
     
  14. op gasklep zit mogelijk een stelschroef waar je iets meer de gasklep open kan laten staan. normaal gesproken is dit af fabriek goed en hoef je er nooit wat aan te doen.
    als de klep zelf zuiver is zou mogelijk wat kunnen helpen
     
  15. Goedemiddag,

    Vandaag langs mijn garage gereden om de auto te laten uitlezen. Er is geen melding in het systeem van het uitvallen van de motor. Er kon dus niets uitgelezen worden. En toen kwam mijn garagehouder met iets waar ik nog helemaal niet bij heb stilgestaan, het soort benzine dat ik tank.

    Ik tank al 3 of 4 jaar E10 benzine. Sinds dit type benzine standaard is in Nederland, heeft mijn garage het veel drukker gekregen met auto's die niet goed tegen dit type benzine kunnen. Mijn probleem, denkt hij, komt door het jarenlang E10 tanken. Hij adviseerde mij Euro 98 te gaan tanken. Het is wel duurder, maar hij vermoed dat het beter zal zijn voor de motor en dat na verloop van tijd het probleem weg zou moeten zijn. Ook tijdens een lange rit in een volle tank (Euro 98) een Forté Fuel system cleaner toevoegen zou goed zijn voor deze motor.

    Kortom, het is het proberen waard. Ik ga op de heenrit naar Oostenrijk deze zomer Euro 98 tanken en Forté erbij doen.
    En als ik merk dat het werkt, dan moet ik helaas maar aan de duurdere benzine. Het is niet anders.

    Gasklephuis reinigen vond hij prima om te doen, maar vermoedde dat het niet veel uit gaat maken.
     
  16. En daar geloof ik dan weer niet zo in. De E10 benzine is al lang te krijgen en als de 1.6 16v er gevoelig voor zou zijn zou het hier klachten regenen.
    De euro98 zal zeker helpen maar verhelpt het probleem niet. Dat is gewoon een pleister plakken in plaats van het oplossen.
     
  17. e10 of euro98 is meer bij de direct ingespoten benzine motoren van toepassing. hier kan de e10 juist voor extra vervuiling veroorzaken.
    bij vw ook vaak gehoort dat oplossing van slechte rijeigenschap eigenlijk overstappen naar euro98 oploste. echter dat was wel 15jaar geleden dat ik dat al hoorde.
    je kan het altijd proberen.

    bij renault was het soms zo dat we de stekker van de hogedruksensor van de stuurbekrachtiging loshalen en/of doorlussen met problemen met stationaair lopen.
    heb keer bij ford ka gehad die ong. 2000rpm vaak draaide. toen ik stekker los trok van stuurbekrachtingsensor. viel het toerental naar meer normale ong.1100rpm, eerst kon je in zijn versnelling zonder gas geven constant 50km/h rijden.
    hierna zakte toerental ook goed
     
  18. UPDATE 20 OKTOBER 2020

    Sinds de vorige melding alleen nog Euro 98 getankt. Sinds die tijd is het probleem niet meer voorgekomen. De auto rijdt ook een stuk zuiniger. Ik blijf dus Euro 98 tanken.
     

Deel Deze Pagina