1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Mijn 2009 Focus stationwagon

Discussie in 'Mijn Focus' gestart door 2 Fast 4 U, 1 dec 2019.

  1. Het is mij opgevallen dat het nu al de tweede week achter elkaar is dat ik het ruitensproeier vaatje moet bijvullen zonder dat ik de ruitensproeier gebruikt heb. dus er zal een slang of iets anders lek zijn en aangezien het vaatje totaal ingebouwd is is het niet te zien waar het lekt. :shrug:
    Is het veelwerk om bij het vaatje te komen? want er zal wel het een en ander gedemonteerd moeten worden. :confused:
     
  2. Ik heb het zelfde probleem ,ik heb bijna 3 liter op gedaan en gaat van onder weg tot aan een moment dat niet meer lekt

    Verstuurd vanaf mijn SM-A705FN met Tapatalk
     
  3. bij mij was de slang los toen me reservoir lekte, echter ik kreeg ook een plas op de grond. dus de lek was dermate dat het goed te zien was als je hem vult.

    tankje lek zie je nauwlijks.
    er zitten tot 3 gaten in de tank. hogedrukpomp voor de koplampsproeiers, voor de ruitensproeier voor de ruiten, tankvlotter.
    eerste en laatste wil er niet altijd in zitten.
    enkele geval wil de hals los op de tank zitten en deze afdichting probleem geeft, dit verschilt per merk/type.

    je kan er wel altijd goed bij, wiel eraf en wielkuip los is het minste wat vaak gedaan moet worden.

    als je met water vult kun je zien waar het nat wordt. het hoogste punt is de boosdoener.
     
  4. Ok dat word een klusje voor in de vakantie volgende maand
     
  5. En mocht je toch nog een tankje nodig hebben, ik heb er nog wel een paar. ;)
     
  6. Ik zal het onthouden :thumbup:
     
  7. Vandaag naar het sproeier vaatje willen kijken, motorkap omhoog en gekeken hoe ik erbij kon komen maar dat wordt een ander verhaal.
    Met de motorkap open de ruitensproeier bediend en het werkte motorkap dicht het werkte niet. Bij het langzaam de motorkap dicht doen blijkt dat de vloeistofslang zich dubbel vouwt waardoor er natuurlijk geen vloeistof uit de sproeier komt. De slang is op de scharnier van de motorkap op twee plaatsen vast gemaakt maar door de een of ander manier knikt de slang en als ik de slang op die twee plaatsen los maak is er niets aan de hand.
    Toch zou ik de slang weer willen vast maken maar hoe dat te doen zonder dat de slang weer dubbel vouwt? Kan iemand, die geen problemen heeft met de sproeier, een foto nemen hoe de slang loopt en waar die vast geklemd is aan de scharnier?
     
  8. het slangetje zit vast met 2 speciale klemmen, beide met 2 geleide-punten ; er zit er eentje op het scharnier zelf en de bovenste klem zit vast in een gat in de motorkap :

    1.JPG

    2.JPG

    detailfoto van de klemmen, eerste foto die op het scharnier, de tweede op de motorkap

    3.JPG


    4.JPG

    hiermee beweegt het slangetje als 1 geheel als de motorkap open en dicht gaat, het kan absoluut niet knikken
     
    2 Fast 4 U vindt dit leuk.
  9. :thumbup: Geweldig dank je wel Koen, hier kan ik iets mee :clap:
     
  10. Laatst bij autodoc wat spulletjes voor een beurt besteld, bougies [speciaal voor LPG en CNG], bobines, een luchtfiltertje, ruitenwisserbladen voor voor en achter, een interieurfilter, een oliefilter, een brandstoffilter en om alles compleet te maken een poly V-riem set.
    En vandaag de sprong in het diepe gemaakt wat betreft het onderhoud aan een moderne auto, althans voor mij dan ;)

    Het begon al goed vanmorgen als eerste de luchtfilter vervangen, een groot rond joekel van een filter. Toen die geplaatst was en de deksel er weer opgeschroefd was ben ik verder gegaan met de bougies en bobines op zich niet zo een moeilijk iets, alleen heb ik nergens kunnen ontdekken wat de elektrodeafstand moet zijn dus het forum raadplegen en jawel JW had de afstand beschreven in de topic bougies-en-remvloeistof 1.3 mm voor benzine en E85 en voor LPG 1.0 mm, ik had gevraagd of de 1.0 mm ook was voor een later ingebouwd LPG installatie maar ik heb een antwoord niet afgewacht :oops: ik had van een oude bougie de elektrodeafstand met een voellermaat gemeten en die was iets van 1.3. [dus de LPG monteurs hebben de bougies niet afgesteld na het inbouwen van de LPG installatie] Ik heb de bougies maar op 1.0 mm afgesteld gemonteerd vast gedraaid de bobines gemonteerd, aangesloten en vast gemaakt en ik moet zeggen dat de auto nu beter op het gaspedaal reageert dan voorheen.

    Daarna met het vrouwtje gaan winkelen en bij terugkomst weer verder gegaan met de interieurfilter en toen ging het niet meer goed volgens het boekje van Haynes moest de zekeringenkast aan de passagierskant weg, de handschoenkastje uitbouwen en ook de beugel die de zekeringenkast vasthoud. Nou moe alle werk voor de katers zijn kroonjuwelen :punchballs: , blijkt dat je aan de ander kant moet zijn.

    En dan begint het gezoek waar zijn de moertjes van het gaspedaal ok gevonden los gedraaid en geprobeerd de gaspedaal weg te halen maar er zat nog eentje en die moest even verstoppertje speelde, ook deze los en toen de pedaal weg halen, even de "fly by wire" stekker los en de pedaal kon verwijderd worden, zo ver zo goed. :party:

    Het deksel van de interieurfilter los ging ook niet echt van een leien dakje je komt er heel gemakkelijk bij als je een slangenmens ben maar ja het waren maar drie schroeven volgens het boekje nou er is zeker bij de vorige filter wissel wat materiaal overgebleven want ik heb maar twee schroeven gevonden en losgedraaid.

    Ok pedaal weg klepje weg nu nog de filter wisselen en klaar is Erick maar dat had Erick zich leuk bedacht ten eerste kon ik die rot kreng niet gemakkelijk uit het filterhuis krijgen dat heeft al een 20 minuten geduurd maar dan de nieuwe er in goochelen in die enge bekrompen plek dat heeft iets minder dan een uur geduurd met de nodige verbale verwensingen :angry: naar de van god verlaten idioot die zoiets uitgedokterd heeft, en de consument zich maar afvragen waarom de beurten zo duur zijn in arbeidsloon. het deksel weer erop geschroefd en toen alle gereedschap opgeruimd met de gedachte om morgen met frisse moed :shock: weer verder te gaan. :think:

    wordt vervolgd.....
     
    Tim Abbekerk en gerardTDCI vinden dit leuk.
  11. Het interieurfilter vervangen is inderdaad een leuk klusje. Vanuit het oogpunt van de Engelsman die het kachelhuis heeft ontworpen zit de opening voor het interieurfilter op de meest logische plek. Echter is er nooit rekening mee gehouden dat bij linksgestuurde auto's het gaspedaal in de weg zit.

    Het gaspedaal losmaken is op zich een prima idee maar niet zonder risico's. Het komt namelijk nog weleens voor dat de lassen van de tapeinden waarop het gaspedaal wordt bevestigd los breken van de achterzijde van de onderplaat. Dit heeft tot gevolg dat de tapeinden mee gaan draaien en het vrijwel onmogelijk is om het gaspedaal nog fatsoenlijk vast te zetten. Om dit vervolgens weer op te lossen moet er heel wat worden gedemonteerd.


    Wanneer je het interieurfilter eenmaal een aantal keer vervangen hebt wordt je er vanzelf handiger in. Toen ik zelf nog een Focus 2 had deed ik het uiteindelijk binnen 10 minuten en zonder het gaspedaal te verwijderen. Een aanrader is om bij de Volvo dealer vleugelschroeven te bestellen. Volvo heeft destijds hetzelfde kachelhuis toegepast op de C30, S40 en V50 maar gebruikte in plaats van gewone schroeven dus vleugelschroeven. Deze vleugelschroeven vereenvoudigen het vervangen van het interieurfilter aanzienlijk.
     
    2 Fast 4 U vindt dit leuk.
  12. ach eerste keer was ik ook als stagaire in het diepe gestuurd. werkelijk waar nog nooit zulke moeilijke filters meegemaakt. peugeot kan er ook wat van.
    zowel bij volvo als bij mijn ford altijd gaspedaal eruit gehaald. en ja soms gebeurde het dat de tapeind meedraaide, zelf heb ik dit nog nooit gehad.
    2 langwerpige filters die boven elkaar zitten, nadeel je moet de eerste erin doen en naar boven douwen. dan kun je de andere er onder schuiven. NOT, bovenste filter wil heel de tijd zakken en de weerstand zorgt ervoor dat je de onderste er nauwlijks in kan schuiven.

    vaak zat gezegd maar een engineer is iemand die uitleg van monteur moet krijgen hoe hij het moet doen. gebeurt dit niet dan krijg je zulke dingen
     
    2 Fast 4 U vindt dit leuk.
  13. Dat is bij mijn beroep ook zo, die gene die een kast ontwerpen zouden een half tot een jaar met de man op de vloer moeten mee draaien dan weten ze wat er wel of niet kan
     
  14. herkenbaar, het is idd een pokkewerkje om het interieurfilter te vervangen ...

    nog een paar tips :
    * zoals JW al zei, koop de plastic vleugelboutjes bij Volvo, kosten weinig, onderdeelnr 30780788
    * vervang de ovale borgmoeren bij het gaspedaal door gewone M6-moeren met een veerring als borg, de kans dat je dan het tapeind kapot draait is veel kleiner
    * verwijder niet de stekker van het gaspedaal, dat kan 'inleerproblemen' geven, je kunt het pedaal wat naar boven draaien en wegleggen.
    * maak een kartonnen mal (bijv van de verpakking van het filter) en leg dat over de tapeinden tot net in het filterhuis, het in- en uitschuiven gaat dan veel eenvoudiger
     
    NiekBron, M.Blaak en 2 Fast 4 U vinden dit leuk.
  15. :thumbup: Dat zijn nog eens handige tips :thumbup:
     
  16. Vandaag was de motor aan de beurt te verblijden met nieuwe olie en filter. Dit ging lekker vlot binnen no time alles ververst en vervangen en de oude olie in een oude oliekan om een keer naar de milieu straat te brengen.
    Bij het verwijderen van de kunststof kap die onder de auto zit bleek dat er een schroef weg was en bij het weer monteren van de kap was nog een schroef verdwenen overal gezocht maar nergens kunnen vinden.
    Weet iemand of die schroeven nog te krijgen zijn en welk onderdeel nummer ze hebben? dan koop ik nieuwe, de oude zijn erg beroest.

    Ik wil ook nog de twee multi riemen vervangen en zag in het Haynes boek dat er hulpgereedschap is om de riem op de poelie te kunnen monteren is zo iets te koop of hoe doen jullie dat?
     
    gerardTDCI vindt dit leuk.
  17. Die vleugelmoeren zijn sinds kort die, want 10jaar geleden toen waren die er niet, gewoon met dopsleutel losdraaien.

    Stekker loshalen voor gaspedaal maakt het stukke makkelijker. Zelf nooit problemen mee gehad, alleen maar gemak.
    Als contact uit staat slaat het geen storing op.
    Zet je contact aan zonder de stekker erop te hebben. Dan doe je dit later, levert geen probleem op voor gaspedaal.
    Heeft 2 potmeters in zich en gaspedaal is sensor en hoeft niet ingeleerd te worden.
     
  18. Ad 1 : Die schroeven zijn niet heel bijzonder, je kunt ze vervangen door bijv rvs schroeven uit de bouwmarkt van ongeveer dezelfde breedte en lengte, ze zitten in een soort plastic plug (keilbout-principe) die wordt opengeduwd en zo verankert ...

    ad 2 : recent is het vervangen van de multiriemen nog uitgebreid aan de orde geweest :
    lees hier : https://www.focusclub.nl/index.php?...ultiriem-en-vervangen.112170/#post-1821798595
    .. en hier : https://www.focusclub.nl/index.php?...kt-dit-gierend-geluid.114794/#post-1821802252
    Daar vind je alle info, ook over het hulpgereedschap
     
    2 Fast 4 U vindt dit leuk.
  19. Dank je wel Koen :thumbup:, ik heb een setje montagehulpjes besteld en voor de schroeven zal ik kijken wat er in de bouwmarkt te krijgen is
     
  20. de stretchbelt deden we altijd anders vervangen.
    4bouten los halen van de aircopomp stretchbelt goed erop leggen en aircopomp weer vastschroeven
     
    2 Fast 4 U vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina