1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Focus 1 Wagon: airco aan laat motor afslaan

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door jweg, 15 jun 2020.

  1. #1 jweg, 15 jun 2020
    Laatst bewerkt: 15 jun 2020
    Goedmiddag,

    Mijn Focus mk1 Wagon uit 2004 heeft al enkele jaren (!) een probleem met de airco.

    Wat gebeurt er:
    Ik rijd op een 80 of 100 km per uur weg, ga deze weg af en neem afrit om daar terug te schakelen naar de 2de versnelling om bocht te maken om andere weg op te gaan. Airco staat aan (zomer of winter maakt niet uit), blower op minimale stand (1). Ik schakel terug, neem de bocht en zie het toerental ineens naar 0 gaan en motor slaat uit en stuur heeft geen stuurbekrachtiging meer. Ik moet dan snel de auto weer aan en uit zetten om door te kunnen rijden.
    Als ik gewoon aan het rijden ben doet de airco het prima en valt het toerental nooit ineens terug. Het is alleen bij het terugschakelen om een bocht te maken.

    Ik doe de airco nu al uit als ik de bocht moet maken en dan is er niets aan de hand. Na de bocht doe ik de airco weer aan en kan ik prima doorrijden.

    Wat ik al gedaan heb en geen idee of dat iet uitmaakt, maar het moest toch vervangen worden:
    - nieuwe accu sinds februari dit jaar.
    - 4 nieuwe bougies (NGK) sinds twee weken.

    Iemand ook dit probleem gehad of wellicht een tip voor mij, heel graag. Want echt veilig is dit probleem niet...

    Groetjes,
    jweg
     
  2. Weet je zeker dat de auto in stuurslot gaat? Want dat zou betekenen dat je de auto ABSOLUUT niet meer moet gebruiken tot het is opgelost.
    Bovendien zou het probleem dan aan het contact liggen.

    Ik heb eerder het idee dat wat je merkt is dat de stuurbekrachtiging uitgaat, de auto stuurt dan namelijk voor je idee heel erg zwaar.

    Of de airco de schuldige is, dat is lastig te zeggen, wellicht is het enkel het zetje dat het probleem erger maakt.
    Zijn er andere opmerkelijkheden? Dat de auto ergens niet optimaal loopt of wat dan ook?
     
  3. als het stuur in slot valt tijdens rijden, ongeacht motor ( sleutel positie 2 ) dan duid het aan een mechanisch probleem bij cilinderslot, maar dat motor ook tegelijkertijd uitvalt dan denk ik eerder ook aan een elektrisch probleem bij stekker / draden cilinder slot
     
  4. #4 jweg, 15 jun 2020
    Laatst bewerkt: 15 jun 2020
    Excuses!!!!

    Ik heb het verkeerd uitgelegd idd. Stuur valt niet in stuurslot, maar stuurbekrachtiging valt uit. Er valt nog mee te sturen, maar is erg zwaar geworden.

    Sorry, fout van mijn kant. Ik het het in het originele bericht aangepast.

    Reactie op antwoorden van forumleden:
    Ik heb niet het idee dat de motor ergens anders slecht loopt. Alles werkt naar behoren. Kackel op max. stand soms en dan ook geen problemen. Vandaag sloeg de auto met airco aan af toen ik alleen de radio aanhad als extra iets. Geen verlichting aan of iets anders.
    Waar haalt de airco zijn kracht vandaag om te draaien?
     
  5. #5 mario75, 15 jun 2020
    Laatst bewerkt: 15 jun 2020
    compressor van airco draait mee via multieriem met dynamo, stuurbekrachtigings pomp, water pomp aangedreven door krukas poelie.
    Omdat airco compressor niet continu draait, wordt deze aan en uit bediend door een koppeling die aan de compressor poelie zit.
    Aangezien dat motor niet stottert, stationeer of onder last, lijkt mij toch naar een elektrisch probleem.
    Ik zou die toch één keertje uitlezen en/ of proberen om het geval te repliceren met stilstaande auto; stuur draaien lock tot lock met airco aan en kijken of wat gebeurt
     
  6. Bedankt voor je antwoord, al heb ik geen idee wat al die onderdelen zijn...

    Ik las op een oud topic hier iets over een lekkende carterventilatieslang? Ook hier nog nooit van gehoord en ik zou ook niet weten waar deze zich bevind.
     
  7. #7 mario75, 15 jun 2020
    Laatst bewerkt: 15 jun 2020
    wat voor motor zit erin?
    in geval van benzine, dunne ( dia. 1 -2 cm ) zachte slang die van bovenkant ( kleppendeksel ) van motor aan PCV ventiel gekoppeld is. ( achter inlaatspuruitstuk ). Die gaan weleens kapot rotten door ouderdom
     
  8. 1.6 74klw zie ik in andere post van hem.
    ivm leeftijd zou je keer de stationaair toerental regelklep kunnen reinigen.
    als je koppeling intrapt geeft deze klep juist gas.
    als airco aanstaat en je maakt een bocht, komt er dermate weerstand op motor dat deze klep het moet regelen.
    mogelijk is hij door vuil te laat om optijd te regelen.

    tevens in de hogedrukleiding van de stuurbekrachtiging. zit een sensor die druk meet.
    hierdoor weet de motor computer wanneer er meer vermogen nodig is omdat stuurbekrachtiging wordt gebruikt.
     
  9. Als de auto stil staat en de motor draait stationair, valt hij dan ook uit door de airco?
     
  10. Bedankt voor al jullie tips.

    Ik ga die regelklep laten reinigen (of is dat iets dat ik zelf kan doen? Zo nee, wat kost me dat bij een garage?) en ga eens kijken naar die slang. Slang nieuw is een tientje zag ik, dat zijn de kosten niet. Stuur draaien van lock tot lock is ook een idee. Is meteen te zien of die sensor bij de stuurbekrachtiging wellicht defect is.

    Maar wordt het uitvallen van de motor niet ergens geregistreerd, zodat het later uit te lezen is?

    Als de auto stil staat en de motor stationair draait, dan vraagt de airco wel wat meer toeren (normaal toch?), maar valt de motor niet uit.
     
  11. Het zal wel een combinatie van dingen zijn. Door het intrappen van de koppeling, het loslaten van het gas en lucht dat geforceerd vanuit rijwind naar binnen wordt gedrukt is net te veel voor de regelklep. Zeker als er een vacuüm lek ergens in het systeem zit. Hebben deze motoren ook niet die 2 vacuüm leidingen die tussen het inlaat spruitstuk doorlopen. Of is dat alleen de 1800 flexifuel? Ook die staan er om bekend om lek te raken.
     
  12. Wat het precies kost kan alleen de garage je vertellen.
     
  13. uitvallen door zuurstofgebrek wordt niet opgeslagen. want dan zou eerst het motorstoringslampje branden. alleen die brand ivm motor uit gevallen is.
    bij opnieuw starten wordt alles gecheckt. wanneer het dan wel goed is verdwijnt direct die storing. dus heb je bij lopende motor geen storing.
    vandaar dat soms wordt gezegt bij motorstoring met lopende motor uitlezen.

    als je rijdt staat de regelklep dicht. laat je gasklep dicht vallen dan zou de regelklep het op moeten vangen. mogelijk dat dit met aircopomp en stuurbekrachtiging tegelijk net teveel is, waardoor regelklep te laat is. maar is meer een gok.
    dan zou je met zelf gas geven het op kunnen vangen.
    ligt net aan hoe de motor uit zich zelf uitvalt. dat kan veel zeggen.
    als je hem op 3 pitten hoor lopen dan kan je bobine/bougiekabels zijn. echter dan zou je in zijn 5 bij lage toeren optrekken het schokkerig moeten gaan. rede dat 1 bougie niet mee vonkt, dit wil ook wel eens voorkomen.

    dat bij activeren van de airco toerental wat hoger ligt klopt, vaak gaat het van 750 naar 850rpm
    als je stilstaat airco aan en gaat sturen valt hij dus niet uit.
    geef je keer gas en dan sturen terwijl je stilstaat. zodat motor daarna het op moet vangen.
    wat gebeurt er dan?
     
  14. Draait de koel fan op lage stand al je motor stationair draait !, Dit probleem komt vaker voor dan wordt de boel te heet en slaat hij af omdat de compressor het zwaar heeft, de stekker onder luchtfilter buis even controleren op verbranding van wat pinnen
     
  15. Goedemorgen,

    Vandaag eens op het toerental gelet als ik de airco bij stationair draaiende motor aanzet en ik zie dat het toerental iets naar beneden gaat ipv omhoog. Ergens kost het dus moeite om de airco kracht te geven. Eerst had ik gezet dat het toerental juist omhoog ging, maar dit klopt dus niet.

    Ook heb ik bij een warme stationair draaiende motor de airco aangezet, even gewacht en enkele malen van lock naar lock gestuurd. Geen problemen dan. Toerental gaat ook niet raar doen dan. Ik ga nog even kijken wat er gebeurt als ik eerst een dot gas geef en dan van lock naar lock ga sturen.

    Het lijkt mij meer dat de er een probleem is als ik snelheid heb gemaakt en dan vrij vlot moet afremmen, terugschakelen en sturen. Dan gaat het fout.
     
  16. #16 mario75, 16 jun 2020
    Laatst bewerkt: 16 jun 2020
    het is normaal dat toerental eerst wat omlaag gaat ( toerental schommelt +-60 rpm ) maar dan moet niet zo zijn dat auto sterk schommelt.
    Denk niet dat je problemen hebt door airco.
    Zou eerst kijken naar PCV ventiel en leidingen daarvan. Schoonmaken van stationair regelklep ook alhoewel daar verwacht ik geen rare dingen aangezien dat auto normaal stationair loopt. Die doen het of doen het niet
    Als tweede, probeer dan eerst ruim voor de bocht terug te schakelen en kijk of die weer uit springt.
    waneer zijn bougies vervangen? Zou ook een keer leidingen van bobine naar bougies controleren of daar wat half los hangt.
    Trouwens, als het gebeurt, heb je een volle of 1/2 tank ?
     
  17. Dag mario75,

    Toerental schommelt niet. Valt terug bij aanzetten airco en gaat dan wel langzaam terug. Bougies zijn twee weken geleden vervangen (NGK). Ik ga de leidingen van bobine naar bougies eens bekijken. Maakt niet uit hoeveel benzine er in de tank zit.

    Waar zit PCV ventiel en leidingen daarvan in mijn auto? Heb je daar een foto van toevallig?
     
  18. De hele bobine vervangen, is de wellicht een optie? Kosten niet al te hoog en denk dat ik dat zelf wel kan.
     
  19. Dag mario75,

    Ik ga even kijken of ik die link kan vinden in mijn motorblok.

    Net nog wat testjes gedaan tijdens het rijden:
    - Airco aan en auto op 70km weg richting verkeerslicht in zijn vrij gezet en laten uitrollen naar rood verkeerslicht.
    Toerental daalde en begon te schommelen tussen 600 en net over de 1100 rpm en bleef dit even doen. Eenmaal stil bij verkeerslicht bleef het toerental stationair.
    - Dit allemaal ook gedaan zonder airco aan en toen niets aan de hand. Toerental daalt netjes en er zijn geen schommelingen.
    - Auto staat stil, motor draait stationair, airco aan, dot gas en heen en weer sturen. Dit gaat goed. Later weer geprobeerd en nu zonder heen en weer doen van stuur. Na even iets meer gas te hebben gegeven, daalde het toerental naar tegen de 0 en viel de motor uit.
     

Deel Deze Pagina