1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Lekkage koelmiddel airco

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door meteor, 14 jun 2020.

  1. Beste forumleden, ik probeer even een beeld te krijgen hoe het zit met mijn airco. Het systeem was leeg en is gevuld afgelopen maart door de garage. De druk bleef goed in de garage. Maar nu is na 3 maanden toch weer de airco uitgevallen. De pomp slaat wel aan maar schakelt daarna meteen weer uit. Dus ik concludeer een klein lek. Met een donkere auto zonder airco is het eigenlijk niet te harden, mijn parkeerplek is ook nog in de volle zon.

    Maar mijn vraag is wat nu de meest waarschijnlijke plek is van een lekkage? Zelf vermoed ik de verdamper, het stonk namelijk ook toen de airco het nog deed. Helaas is die vrij prijzig. Hoe spoor je een lekkage eigenlijk op en is het te doen om de verdamper zelf te vervangen?
     
  2. Ik heb eens gehoord dat er bij het vullen van de airco er wat fluoriserend spul bij de aircovulling toegevoegd wordt om een lek daarna met een UV lamp op te sporen.... :shrug:
     
  3. Het opsporen van een lek (zeker een klein lek) kan vrij moeilijk zijn. Het makkelijkste is om het systeem af te persen met bijvoorbeeld stikstof en dan met zeepsop alle koppelingen etc in te spuiten om te zien of het ergens begint te bubbelen. Geen idee waar je woont, maar dit afpersen zou ik voor je kunnen doen.


    Naar mijn weten wordt dit enkel gedaan wanneer er een dusdanig klein lek is dat het niet makkelijk te vinden is, men wordt dan willens en wetens met een lek systeem op pad gestuurd om na enige gebruikstijd weer terug te komen.
     
    Tim Abbekerk vindt dit leuk.
  4. als het goed is is er fluor aan het systeem toegevoegd om evt lekkages op te sporen, over het algemeen is de condensor lek.
    de fluor is zichtbaar met een uv lamp en bijbehorende bril
     
  5. dat is ook niet goed, en zeker niet voor je gezondheid.
     
  6. Nee daar heb je gelijk in, maar uit je auto stappen is ook risicovol tegenwoordig :(

    Maar als ik het goed samenvat, moet je het systeem eerst op druk zetten en dan gaan speuren naar het lek. Liefst met uv lamp en bril. Ik zal eerst eens de condensor inspecteren op duidelijke beschadigingen.
     
    gerardTDCI vindt dit leuk.
  7. Als je het in de auto zo sterk ruikt zou ik eerder aan de verdamper denken.
    Maar als het 3 maanden duurt voor hij leeg is is het maar een heel klein lekje en moeilijk te localiseren. Bij onze industriële koelers gebruiken ze ook vaak iets van een sopje of gaslek zoeker om te localiseren. Tevens hebben de koelmonteurs die bij ons komen vaak een snuffelaar bij die de gassen in de lucht controleert. Al weet ik niet hoe goed dat zou werken in zo een kleine ruimte
     
  8. Verdamper die werkt kan door vocht ophoping ook broei plek van bacterieen zijn.
    Dit kan ook stank opleveren als het koud is en omtdooit.

    Zoals hierboven staat is de grootste kans de condensor zelf.
    Dit ivm daar druk het hoogst is en verdamper druk het laagst is.
    Dus ook snelst lekt, vooral ivm steenslag de condensor bekogeld met het rijden.

    Soms kan een oring of dergelijke lekken. Met fluor of systeem onder druk zetten kom je er zo achter waar het is.
    Verdamper moet vaak hele dashboard eruit.
    Daar lek decteren gebeurt vaak met veel moeite.
    Soms afwatering wil je fluor sporen zien.
     
  9. Dopje eraf van het vulventiel en begon te sissen en er liep wat gele olie uit. Ook via het ventiel zag ik er wat uitlopen. In ieder geval is de olie fluorescent. Nu vraag ik mij af of het ventiel lek is of dat de druk zo laag is geworden dat het ventiel openstaat. Nu ik dit typ lijkt mij dat het ventiel altijd dicht moet zijn. Misschien is het zo simpel...
     
  10. idd laat ventiel keer aandraaien. daarna opnieuw vullen.
    ventiel is zelfde als van autoband.
    met stikstof erop zit de slang eraan dus kun je het ook niet zien.
    deze lek kun je alleen zien als systeem onder druk staat en geen slang aangesloten zijn.
    heb het eerder meegemaakt en toen direct de ventiel wat strakker kunnen zetten
     
  11. Soms is het inderdaad "zo simpel" :thumbup:. Zelfs in de koeltechniek waar ik zelf werk (Retail) zijn het soms deze schräder ventielen die het lek zijn. Vorige week nog 1 gehad :mrgreen:
     
  12. @meteor : waarom ga je niet terug met de auto naar de airco specialist? Na 3 maanden weer leeg betekent dat ze het vullen niet goed gedaan hebben.
     
  13. @nctnico
    het vullen is perfect gegaan, systeem zou werken.
    alleen hebben ze met op draaien van de kapjes niet opgevallen dat het ventiel lekte.

    ben geen stek-monteur. maar wel jaren gewerkt.
    als systeem leeg is, systeem vullen met 2.5bar stikstof. motor starten kijken of de pomp inslaat, zo ja weet je electrisch in orde is.
    daarna druk verhogen naar 10bar stikstof. kranen dicht (geval van topic starter, ivm slangen er dan nog op zitten om druk in de gaten te houden zal lek van ventiel niet naar boven komen)
    blijkt na 10min of langer niet gezakt te zijn.
    dan leeg laten lopen,
    vacumeren voor 30min (niet 5min wat veel garages doen)
    systeem vullen met koudmiddel en fluor erin.

    2weken later terug komen om met lamp na controle te doen.
    als ze toen met fluor hebben gevuld had meteor. na 2 weken voor snelle controle kunnen komen.

    wat me nu wel opvalt is titel van topic "lekkage koelmiddel airco" koudmiddel moest het eigenlijk zijn, koelmiddel is koelvloeistof.
     
  14. Probleem is nog niet opgelost. Systeem is in de garage met stikstof op druk gezet. Maar manometer weer laten zitten op het ventiel. Na 5 uur nog geen drukval.
    Ik heb toen de auto meegenomen omdat ik weg moest. Systeem is leeg nu, auto staat stil, mij te heet. Systeem start nog op. Heeft 2 weken terug nog even gedraaid viel daarna weer uit toen het warm werd.
    Overigens moet ik er ook bijvertellen dat dit: https://www.focusclub.nl/index.php?threads/help-motor-in-de-brand-bijna.115319/#post-1821810905
    ook is gebeurd, misschien heeft het een verband, ik weet het niet...
    Heeft iemand een tip welke specialist ik heen kan in de omgeving Alkmaar?
     
  15. Is ventiel wel vv of aangedraaid.
    Is de airco erna wel gevuld met fluor??
     
  16. Vandaag bij de airco specialist geweest. De condensor is verrot en waarschijnlijk poreus.
    Er stond een hele bak vol met condensors die hun beste tijd gehad hebben.
    Ook wel logisch gezien de positie voor de radiator en de km's/dienstjaren...
    Komt deze week dus een nieuwe in.
     
  17. En hier gaan we weer. Systeem was leeg in augustus 2020 na de nodige km's van de vakantie.
    Is toen door de specialist serieus geïnspecteerd op lekkage maar niets te vinden.
    Vervolgens weer op druk gebracht.
    Maar nu is het systeem weer vrijwel leeg. De wisselaar in de auto maakt herrie en hij koelt nog nauwelijks.
    Gisteravond zelf op zoek gegaan met de uv-lamp maar niets te zien.
    Ik vraag mij toch af waar het koelmiddel blijft. Ik vermoed nu toch sterk de compressor maar weet niet waar deze te vinden.
    Vraag is ook of de auto nog wel een dure reparatie waard is?
     
  18. Soms zijn ook gewoon de leidingen rot. Heb ik vroeger gehad met een Nissan Primera, een van de leidingen was poreus geworden.
    Is het systeem nu al getest met zeepsop? Want als jij een heel klein lek hebt ga je met tien bar weinig tot geen drukverlies hebben na een paar uur, maar ga je een lek wel vinden door alles in te zepen en na te kijken.
    Geen idee trouwens hoeveel jouw auto waard is of welk type en bouwjaar het is.
     
  19. Vervelend gedoe met de airco, wat iedereen al zegt kans op een lek wat door allerlei oorzaken kan komen. Zeepsop controle klinkt het meest aannemelijk om te doen nu. ZOu sowieso eens naar een andere airco specialist gaan, voor een second opinion zeg maar.

    Of je auto het waard is ligt helemaal aan jezelf. Ik zie drie mogelijkheden:
    1) Je vind het de reparatie niet waard en blijft rondrijden zonder AIRCO
    2) Je vind het et de reparatie wel waard en blijft lekker rondrijden in de auto die je kent en weet wat je er aan hebt.
    3) Je gaat kijken naar een andere focus.
    DIe keuze zul je zelf moeten maken, iedereen heeft een eigen situatie waardoor die kosten het wel of niet waard zijn.
     
  20. focus III heb je toch uit 2012
    De vraag of het waard is, dat blijf je altijd houden.
    Gaat ook meer om of je zelf interesse in andere auto hebt en hoe je portomonee het toelaat ivm nieuwe auto altijd duurde uitvalt als een dergelijke reparatie.

    Alweer leeg is ook deels verkeerd. Airco is ver genoeg leeg dat het minder tot slechte werking heeft.
    Koudmiddel wordt in gram weergegeven en kan zijn dat met 200gram nog in zit, en dan al niet meer werken. Rede is dat een druksensor controleert hoe de druk is, onder 2bar schakelt hij zich uit en zal niet meer werken. Gemeten van hogedruksensor. lagedruk kan tot 1bar zakken als het in bedrijf is. Hogedruk zou in bedrijf rond de 10-15bar kunnen lopen. normaal is bij 20graden in rust een druk van iets meer dan 5bar op beide sensoren te meten bij juiste vulling.

    Terugkomen op jouw probleem. het kan zomaar zijn dat je verdamper in slechte conditie is. echter deze zit achter je interieurfilter verstopt in de kachelhuis. dat is vaak inc kachelhuis. 90% van de gevallen is condensor. Rest zijn andere locaties.
    aansluitingen komen ook vaak voor dat rubber niet alles meer is.
    verdamper kan je met 10bar op systeem laten staan en dan kijken of het terugloopt en ook met een snuffelaar, snuffelen waar hogere concentratie van de co2 te vinden is. Als je hem bij de kachelhuis houdt of afwatering van de kachelhuis, gaat de meter omhoog dan heb je lek bij de verdamper zitten.
     

Deel Deze Pagina