1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

vastlopende rechter achter rem focus mk1

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door Focusfreak, 10 jun 2020.

  1. Goedendag
    Van mijn focus Mk1 wagon bj 2000, loopt de achterrem steeds vast,
    Het rare is er zit een compleet nieuw set Brembo op dus ook de veren en stelmechaniek, cylinder ook vervangen,
    handremkabel is goed gangbaar.
    En toch stelt hij steeds de rem helemaal vast aan de rechterkant, trommels al van links naar rechts gezet, geen effect
    stel weer helemaal vast rechts achter.
    Heeft iemand een idee waar dit aan kan liggen?
    Zat zelf te denken aan een kapotte remslang, hoofdremcylinder, of zou het ook de ABS pomp kunnen zijn ?

    m.v.g
     
  2. Als het de pomp zou zijn had je waarschijnlijk wel een foutmelding gehad.

    Je moet waarschijnlijk een beetje gaan proberen. Ik zou eerst de handrem kabel eens afkoppelen en kijken of het nog gebeurt. Dan heb je die uit gesloten.

    Komt die ook vast te zitten als je er niet mee rijd maar gewoon met draaiende motor een aantal keer het rem pedaal bedient? Rijdend testen is toch altijd wat risicovol.

    Als je het stilstaand kan reproduceren kan je het ook proberen met de motor uit. Dan doet de abs pomp niet mee. Je zal vaker en harder moeten trappen omdat je geen vacuĆ¼m hebt. Andere optie is de zekering van de abs trekken, dan krijg je wel foutmeldingen maar doet die niks.

    Volgens mij zitten er bij de focus op de hoofdrem cilinder voor de achter trommels reduceer ventielen die ervoor moeten zorgen dat ook de achter cilinders terug komen. Die zou je misschien kunnen wisselen en kijken of het dan links gebeurt. Je moet dan wel ontluchten.
     
  3. Hoor je de remmen achter ook piepen als je pas met de auto weg rijdt - bv 's morgens ?
    Dat gepiep is na een tijdje (na een paar keer remmen ) verdwenen ?
    Kan heel goed het wiel lager zijn.
    Pas geleden mijn 2000 FF1.1 voor apk naar de Ford garage gebracht.

    Kreeg te horen dat de remmen vast zaten (of vast liepen)
    Van dat gepiep had ik al heel lang last van - maar zoals ik zei , na een paar keer remmen was het over.En de rest van de rit had ik er geen last meer van.

    De enige remedie was om het wiel lager te vervangen (volgens de monteur kon je horen dat het lager niet lekker liep - auto op de brug en wiel rond draaien)
     
  4. Doubled en fordspeed hartelijk dank voor jullie snelle reactie.
    We hebben al van alles geprobeerd, maar rechts blijft zwaarder lopen, ik zal hieronder zetten wat we gedaan hebben

    Compleet nieuw remschoenset van brembo gemonteerd, met veren en stelmechaniek
    Wielremcilinder vervangen
    Remslang vervangen
    Trommels van links naar rechts gewisseld, dus eigenlijk zijn ook de wiellagers goed, anders had hij jet nu links moeten hebben
    ABS pomp verwisseld
    Hoofdremcilinder verwisseld
    Handrem kabels zijn gangbaar
    Nieuwe remolie+ontlucht
    Ook al geprobeerd met oude originele stelmechaniek
    Op de remmentestbank lijkt alles goed, toch loopt rechts steed zwaarder,
    als je de temperatuur meet van links naar rechts is rechts altijd zo'n 40 graden warmer dan links

    We hebben hem op de brug gezet, en geprobeerd ,met de handrem, blijft goed,
    daarna voetrem met motor uit, dan stelt hij zich helemaal vast
    Trommel diameter zit binnen de limiet die in de trommel staat
    Remleiding lijkt goed open te zijn.

    @doubled, de reduceer ventielen vindt ik niet bij deze, er komen maar 2 leidingen uit de hoofdremcylinder en die gaan naar de ABS pomp en worden daar verdeeld, volgens mij heb je wel gelijk als het zonder abs is komen er 4 leidingen uit de hoofdremcylinder en zitten daar 2 kleppen tussen.

    zover wij weten heeft dit type focus ook geen remkrachtverdeler o.i.d. en ook geen ventiel die harder laat remmen bij zwaarder beladen zijn.

    Ik zou het echt biet meer weten, begin al haast te twijfelen aan het brembo set, maar dat is normaal toch wel goed spul

    Heeft iemand al eens meegemaakt dat een focus rechtsachter str
     
  5. Remkrachtverdeling kan door de abspomp zelf gedaan worden.
    Daarom zie je bij nieuwe autos er niks meer tussen zitten.
    Als je abs hebt lopen er idd maar 2 leidingen van de hoofdremcilinder. Anders 4, reduceerventiel kunnen in leiding zitten of op de hoofdremcilknder meteen.

    Zou je foto kunnen maken van hoe het er nu uitziet ljnks en rechts
    Iets zegt me dat de verstelling verkeerd gemonteerd zit.
    Bedoel kan niet zo zijn dat hij zich helemaal vast stelt.
    Als je wielremcilinder het uitperst moet er altijd ruimte zijn voor het terugveren van de remschoenen.
     
  6. Ik zou inderdaad nog eens goed kijken naar de montage van de remschoenen en de stellers. Misschien zelfs de stellers eens omdraaien links en rechts.

    Komt er vanuit de abs pomp nu wel een leiding per wiel of wordt deze gesplitst? Je hebt best sleutel gelegenheid als ik dit zo lees dan zou je als er 2 leidingen uitkomen deze ook kunnen wisselen links en rechts en kijken of het probleem zich nu verplaatst. Doet die dit niet zit het in de trommel, doet die het wel moet je in de leiding / pomp gaan zoeken.
     
    gerardTDCI vindt dit leuk.
  7. van de hoofremcilinder lopen er 2 dikke leidingen naar de abspomp en vandaar uit lopen er 4 dunnere leidingen naar alle 4 de wielen toe.
    wisselen zou ik niet zo direct proberen. probleem is dat de leidingen hard zijn en niet deze flexibiliteit hebben om 2 leidingen te wisselen.
    als je met de hand je wielremcilinder al terug kan douwen dan is daar niet echt is aan de hand.
    even vergelijken met andere kant, mocht je twijfelen
     
  8. Ik heb het vroeger wel eens meegemaakt dat een teamleiding intern kapot was. Was een stukje rubber aan de binnenkant gescheurd dat als terugslsgklep ging werken. Als je de rem intrapte stroomde de vloeistof er mooi langs, en als he de rem loste en de vloeistofterug moest dan blokkeerde dat stukje rubber de leiding.
    Op die manier was er maar eenrichtingsverkeer mogelijk van de vloeistof voor die specifieke rem.
    Als de auto een uurtje of twee had stilgestaan dan was er genoeg vloeistof teruggesijpeld waardoor het probleem was opgelost, totdat je de rem weer bediende natuurlijk.
     
  9. Hartelijk dank voor jullie reacties,
    @truckerowener, ik kan in de remleidingen nergens geen ventielen ontdekken, verstellingen staan allebeide met de langste pin naar onderen, wielremcilinder duw je zo met de vingers terug
    @doubled er komen uit de hoofdremcilinder 2 leidingen naar de ABS pomp, en vandaar voor elk wiel een eigen leiding
    @Hollender, wat u zegt had goed het euvel kunnen zijn, de enigste slang die ik kan vinden gaat van de leiding naar de ankerplaat, en die heb ik al vervangen

    foto's kan ik even nog niet plaatsen, ben nu op mijn werk, maar zal zsm proberen te maken
     
  10. Ivm je abs hebt zal alles in abspomo gedaan worden.
    Dus heb je geen reduceerventiel.

    Wanneer wiel achter geen grip heeft wordt automatisch remdruk naar achter gestopt door de abs
     

  11. Is het dan misschien verkeerd geweest om de rem te proberen met de wielen van de grond ?, misschien is dit een optie
     
  12. Ik ben zeker geen ervaren auto monteur.Maar even een leken vraag dan.
    De remtrommels zijn gewisseld van L > R en vice versa.
    Ik begrijp dat dan dus ook de wiel lagers meegaan.

    En het probleem blijft.

    Hoe staat het met de abs sensor en de abs sensor ring ??
    Deze blijven gewoon op hun plek en wisselen dus niet mee ?

    Als de abs sensor of ring niet goed werken (dus verkeerd meten) maakt dat dan iets uit voor de kracht die op de remschoenen komt ?
     

  13. Lagers zitten idd in de trommel en de abs ring zit op de trommel bij de lagers zeg maar, abs sensor blijft in de astomp zitten, ik maak altijd de stofdop los en verwijder de centrale asmoer, en niet de 4 bouten aan de achterzijde.
    Of het aan de abs sensor of ring kan liggen weet ik niet, helaas rijkt mijn kennis niet zo ver, denk het niet omdat het ook gebeurt, als de auto nog niet gelopen heeft
     
  14. het is juist goed om de remmen van de grond te hebben.
    paar keer goed op de rempedaal staan zou de remmen nog vrij moeten kunnen bewegen.
    slepen ze, dan kan zijn dat ze te laag zitten. paar keer met de hamer op de ankerplaat slaan wil ze dan wat beter in hun positie brengen.
    geval van oude remschoenen, zal vuil wat ophoopt los komen en verdwijnen, om de trommel weer gangbaar te hebben.

    heb je de roest rand van de remtrommel verwijdert net naast plek waar de remschoen de trommel raakt.
    dat randje waar altijd je remschoenen mee kapot trekt als je de trommel verwijdert zonder de verstelling losser te zetten.


    als je auto nog op de brug hebt en trapt op de rem, dan zal abs nog weinig ingrijpen om druk te regelen voor de achter wielen.
    daarvoor zou je moeten rijden, zodat wiel ronddraait.
    gewoon op de brug maar voor hele abs gebeuren niks uit.

    eerst op de brug goed hebben voor we gaan rijden.
     
  15. Hierbij een foto van de betreffende rem
    [​IMG]
     
  16. Zit die veer op de steller wel goed? En zit de steller wel goed op de remschoen? Het lijkt op de foto net of die te hoog zit.
     
  17. zo ver ik weet zit die goed, aan de rechterzijde komt die "pin"van de remschoen er in
     
  18. Het zal aan de foto liggen, maar zit er nog schroefdraad op de as voor de centrale moer ?

    Heb je toevallig ook een foto van de andere kant en hoe zien de tandjes van de afstelinrichting eruit ?
     
  19. Het ziet er wel betjes schoon uit :thumbup:.
    De automatische afstel lijkt wel wat hoog te staan maar ik ga er vanuit dat je zo de trommel verwijderd hebt en niet daarna nog gaan remmen...ook niet met handrem.
     
  20. aan de hand van de volgende gegevens lijkt het goed te zitten. dit is wel een van de fijnste stelmechanisme. ben met een stelschroef gewend, altijd ruzie ermee
    enige dat ik kan bedenken zit stelmechanisme goed in de remschoen.
    het lijkt namelijk zo of de bovenste veer tegen de stelmechanisme aan duwt. als ik vergelijk met andere.
    net alsof het iets lager moet zitten.
    foto van de stelmechanisme zou eventueel ook kunenn.


    https://www.focusclub.nl/index.php?threads/remtrommels-schoonmaken-piepende-remmen.91235/
    https://www.focusclub.nl/index.php?...hoenen-wielremcilinder-ford-focus-mk1.112467/
     

Deel Deze Pagina