1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Bougies en remvloeistof

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door jason101, 4 jun 2020.

  1. Het is nu twee jaar geleden dat ik de auto een beurt bij de dealer heb laten geven. Vorig jaar heb ik voor het eerst zelf olie en filters vervangen maar niet de bougies en remvloeistof. Ik denk dat het daarom nu wel tijd wordt om hier ook aandacht aan te besteden. Nu vraag ik mij af welke bougies en remvloeistof ik nodig heb. Op AutoDoc zie ik verschillende die volgens hun toepasbaar is voor de ecoboost 1.0 ltr, maar welke is nu aan te raden?

    [​IMG]

    [​IMG]
     
  2. Zelf heb ik voor bougies meestal de voorkeur voor NGK of Denso. Wat remvloeistof betreft is DOT4 prima. Als alternatief kun je ook nog DOT5.1 nemen, deze heeft een hoger kookpunt. Let op dat je geen DOT5 neemt!
     
  3. De NGK bougies zijn prima!
    Zelf remvloerstof vervangen is niet eenvoudig. Toevallig heeft ChrisFix hier net een mooie how to van gemaakt: www.youtu.be/t7JCh7PHoDc?t=1489
     
  4. Mwa, remvloeistof is wel te doen als je goed oplet en de juiste tools hebt. Het kan via het "pompen, dichtdraaien" principe maar dat is ontzettend veel werk. Beter zorg je voor een goede(!) vacuumpomp, zoals deze: https://www.oliehandel.nl/product/p...AZGsv3y62pqnIjvX_89eZu0DshpKsAtBoCbewQAvD_BwE

    Wel handig als je met z'n tweetjes bent. Eentje de pomp etc in de gaten houden, de ander blijft remvloeistof bijschenken in het reservoir, zodat deze niet droog loopt. Anders krijg je er lucht in en moet je ook nog eens alles extra ontluchten.
     
  5. Ik ga zelf niet aan de remmerij zitten, dat laat ik doen bij de plaatselijke garage 2 minuten van huis. Omdat de ecoboost toch wat meer aandacht wenst wil ik gewoon zeker zijn dat ze de juiste remvloeistof gebruiken.
     
  6. Wat de correlatie is tussen remvloeistof en het type motor ontgaat mij een beetje. Aangezien het niks met elkaar heeft uit te staan. Qua remvloeistof zou je DOT 4 LV kunnen gebruiken.
     
  7. idd dot4 remvloeistof is perfect voor elke auto.
    geen idee dat sommige nog dot3 hebben,
    echter dot3 mag en kan zonder probleem verwisseld worden met dot4
    echter dot5 mag niet in zelfde systeem als dot 3 en 4 dit ivm dot5 systeem andere rubbers heeft. bij dot 3 en 4 systeem zou dot5 deze juist aantasten, wat je dus niet wilt.
     
  8. Ik haal de bougies voor onze Fofo's bij de dealer. Niet duur en ze staan ook op de juiste afstand.
     
  9. Schijnt dat sommige týpes Ford daar wel gevoelig voor zijn, en merkbaar beter lopen op originele bougies. Ik spreek hier trouwens niet uit ervaring.
     
  10. Maar dot 5.1 kun je weer wel combineren. Uit de motorwereld weet ik dat Harley Davidson de enige of één van de weinige is die dot 5 gebruikt. In de autowereld wordt het denk ik ook niet veel gebruikt, maar dat kan ik ook best fout hebben. Dot 5.1 is op het moment de beste remvloeistof omdat het een hoger kookpunt heeft dan dot 4.
     
  11. bougies afstellen is iets van 30 jaar geleden, elke bougie staat goed afgesteld.

    wat je kunt gebruiken is dot 3 of 4 deze kun je gewoon mengen.
    ga je over op dot 5.1 moet je spoelen.

    en dot 5.0 is een heel ander soort olie, als dot 3,4 of 5.1 voor geschreven staat gebruik dan nooit 5.0
     
  12. Dot 5.1 kun je ook gewoon mengen, hoef je echt niet te spoelen.
     
  13. Niet als je een universele bougie koopt; die moet je echt afstellen op de juiste afstand. De fabrikant weet immers niet in welke motor je de bougie gaat gebruiken.
     
  14. Dat is dus pertinent niet waar. De elektrodeafstand van nieuwe bougies dien je ten alle tijden te controleren en indien nodig af te stellen op de juiste elektrode afstand voor de betreffende motor.



    Zelfs bij de originele Ford bougies (dus niet de aftermarket Motorcraft bougies) kan de elektrode afstand niet correct zijn afgesteld. Ook de originele Ford bougies worden vaak bij meerdere motortypes toegepast waarbij de voorgeschreven elektrode afstand per motortype verschilt. De bougies zijn af fabriek op een standaard elektrode afstand afgesteld en dienen voor montage op de juiste, voorgeschreven elektrode afstand voor de betreffende motor te worden afgesteld.



    @jason101 Tijdens de ontwikkeling van de 1.0 ECOboost zijn de bougies speciaal voor deze motor door NGK ontwikkeld. De originele Ford bougies (Finis 1770305, onderdeelnummer CM5G-12405-CE) van het type HYFS-093-YEC worden dan ook gewoon geproduceerd door NGK. Dit zijn gerebadgde NGK SILZNAR8C7H bougies. Bij de originele Ford bougies staat het NGK nummer zelfs op het metalen deel van de bougies.

    Bij de Nederlandse Ford dealer zijn de originele bougies voor de 1.0 ECOboost stevig aan de prijs. Mijn ervaring is dat de prijs bij onze oosterburen aanzienlijk lager ligt. Enkele weken geleden heb ik voor de originele bougies zelfs minder betaald als voor de aftermarket NGK bougies bij de bekende automaterialen webshops.
     
  15. zow dat is echt iets nieuws voor mij
     
  16. @JW , bestaat er ergens een lijst van de juiste electrodenafstand van bougies per motortype van Ford motoren ? Die informatie is vrijwel niet te vinden.

    Zo ben ik benieuwd welke electrodenafstand de juiste is voor mijn 1.8 duratec motor uit 2009, ik gebruik NGK iridium bougies ITR6F13, deze worden geleverd met 1.3mm electrodenafstand ...
     
  17. Bij mijn weten is er geen lijst beschikbaar waarop de elektrode afstand voor de verschillende Ford motoren staat vermeld.

    Voor de 1.8 Duratec motoren op benzine of E85 schrijft Ford een elektrode afstand voor van 1,3 mm. Voor de LPG uitvoering schrijft Ford een elektrode afstand voor van 1,0 mm.
     
    Koen_ vindt dit leuk.
  18. Dank weer voor je info :), in mijn geval zijn de standaard NGK’s dus direct goed
     
  19. Wat motortechniek ben ik echt een amateur hoor maar is het gewoon een kwestie van oude bougies eruit en nieuwe erin of moet ik nog ergens anders rekening mee houden omdat er hier gesproken wordt over afstand?
    Hebben de bougies ook nog een aandraaimoment?
     
  20. Ik vind het altijd fijn om even al het vuil rond de bougies weg te blazen voor ik ze eruit haal. Valt er niks in de cilinders. En vooral niet te vast draaien. Moment weet ik zo niet.
     

Deel Deze Pagina