1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Wielmoeren

Discussie in 'Velgen, banden & ophanging' gestart door Rob Holthuijsen, 23 apr 2020.

  1. Welke wielmoeren hebben jullie allemaal?

    Ik heb momenteel de standaard moeren die bij de ST velgen horen maar ben ze goed zat. Dat kapje wat er op zit draai je iedere wissel weer kapot. Ben dus op zoek naar andere voor de standaard ST velgen
     
  2. Heb nog geen enkel probleem gehad met de standaard moeren. Heb pas geleden mijn wielen gewisseld en meteen spacers geplaatst, daar zaten speciale verlengde moeren bij
     
  3. Wat belangrijk is bij de originele wiel moeren is dat je de dop er goed op druk om de moer los of vast te draaien zit de dop er half op beschadig je idd dat kapje en gaat die eraf.
     
  4. Klopt maar zelfs bij nieuwe moeren zit dop 19 er eigenlijk er al te strak op waardoor je m er af moet wrikken wat de moeren dan weer beschadigd helaas.
     
  5. Neem een 3/4" dop
     
    Thieske vindt dit leuk.
  6. Al een andere dop geprobeerd toevallig? Gisteren bij mij zelf de wielen gewisseld maar heb der zelf geen problemen mee.
     
  7. Dat is trouwens waar, ik gebruik voor losdraaien en eerste deel vastdraaien een normale wielsleutel. Voor het aantrekken/natrekken van de moeren gebruik ik een 3/4". 3/4" is een fractie groter dan 19mm
     
    BertPa vindt dit leuk.
  8. Heel herkenbaar, heb dezelfde probleem ondervonden. Ik gebruikte luchttol voor het los en vastmaken, dit heeft bij mij ook aardig beschadigde doppen geleverd. Inmiddels bijna alle dopjes vernieuwd en gebruik geen luchttol meer. Gewoon met (moment)sleutel en 19mm rustig los en vast draaien, dit verloopt prima. Het kost wat meer tijd en kracht maar heb sindsdien geen problemen meer.
     
  9. de rede dat fabrikanten terug zijn gegaan naar stalen wielmoeren zonder kapjes. hierna zetten ze een los kapje over de moer voor de sier.

    op werk is het 21mm, die halen we ook met dop 22 los en vast zetten. dit is wel 5x180nm. iets meer als bij ford met zijn 5x135nm,
     
  10. Tim Jansen vindt dit leuk.
  11. Thanks voor je reactie, duidelijk.

    Ik heb dus moeren met een bredere conus nodig. Ik zie op dat topic regelmatig aftermarket febi bilstein moeren langskomen, die hebben echter alsnog zo'n kapje. Zowel de originele 1 delige als 2 delige moer heeft zo'n kapje zo te zien. Is er een alternatief voor mk2.2 LM velgen zonder kapje?
     
  12. Correct me if I’m wrong, maar je kan de “oude” moeren niet gebruiken op de nieuwere velgen. Maar de nieuwere moeten zijn toch zonder probleem te gebruiken op de oudere velgen? Dat is mij iig wel verteld destijds.

    vwb de beschadigingen.. het zijn idd krengen. Bij de oude generatie klapte er zo’n kapje af als je van de dop af schoot. Nu hoef je je dop ook maar iets verkeerd op de moer te zetten, en je hebt je moet al beschadigd. Nu heb ik gelukkig voldoende vervangers liggen nog. Maar wil toch overstappen op solide moeren ( en zwarte )
     
  13. #14 Koen_, 17 mei 2020
    Laatst bewerkt: 17 mei 2020

    Ik vrees van niet, ik heb ze iig nog nooit ergens gezien ...
    Er zal dus wrs niet veel anders opzitten dan de beschadigde moeren te vervangen door nieuwe, die van Febi zijn bij bijv winparts ca €2,50 ps, een stuk goedkoper dan bij de dealer.
    Als je ze netjes met een goed passende wielmoersleutel-dop 19 los- en vastdraait hoeft er niets te beschadigen, mijn set die ik bij de originele velgen bewaar zijn volstrekt onbeschadigd, ondanks jarenlang zomer/winterbanden wissel.
    Funest zijn vooral de slagmoersleutels die bandenbedrijven (met een F1-complexje) vaak gebruiken, die slaan de beschermkappen snel stuk
     
  14. Dennis, lees ook even het gelinkte topic door.
    Het hangt dus van je velgen af, als je velgen hebt met de brede gaten is het niet verstandig om de ‘nieuwe moeren’ te gebruiken . Ze passen wel, maar hebben maar een heel smal raakvlak tussen het conische deel van de velg en de moer, te smal om onder alle omstandigheden veilig te zijn.
    ... als je velgen hebt met de smallere gaten kun je de door jou gewenste moeren zonder problemen gebruiken
     

  15. Het is andersom!

    De nieuwe wielmoeren (Global Wheelnuts) mogen juist niet worden toegepast in combinatie met het oude type lichtmetalen velgen.

    De oude 1-delige wielmoeren voor lichtmetaal mogen daarentegen wel worden toegepast in combinatie met de nieuwere Global Wheels. De Focus 3 is zelfs af fabriek enige tijd geleverd met deze combinatie.
     
  16. Meen je :grote ogen: En ik maar heel de winter rondrijden met verkeerde moeren
     
  17. pas maar op dat er niet een of andere BOA achterkomt :vingertje::schater:
     
    denniST vindt dit leuk.
  18. precies zoals jij zegt Koen :thumbup:
    nooit last gehad (zelf met de hand los en vast gezet) totdat je in de garage bent geweest, dan zijn er altijd wel een paar vern**kt.
     

Deel Deze Pagina