1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Focus 1 fase 2 Het word toch een beetje je kind......vervolg.

Discussie in 'Mijn Focus' gestart door Hendrikje, 28 mrt 2020.

  1. goed geregeld Hennie :thumbs:
     
  2. Hey dank je GerardTDCI. T'is ff werk maar zo dankbaar....
     
    gerardTDCI vindt dit leuk.
  3. Zo, weer eens ff tijd voor een update. Gisteren had ik een ATV dag, heerlijk! En ik kon het niet laten.....Ik ben aan de cruise begonnen, en vandaag afgewerkt. Best een intensief klusje, maar verdomd het werkt. Zal een genot zijn aankomende week heen en weer te "cruisen"naar den arbeid. En dan ook maar gelijk de camera geplaatst, handig bij het parkeren hier voor de deur op de vierkante meter. Nu heb ik de Focus zo ik hem eigenlijk hebben wil. Als ik terugkijk naar hoe ik hem kocht.....wat een verandering.

    Ik wens iedereen een fijne Pasen toe, en blijf gezond met zijn allen!

    Groet uit het zonnige Twente, Hennie. thumbnail Cruise control.jpg thumbnail Dashcam.jpg
     
    Duje, gerardTDCI, MrMarcos en 3 anderen vinden dit leuk.
  4. Zo, weer tijd voor ff een klein updatetje. Op Ebay kwam ik wat leuke dingetjes tegen voor de FoFo. Omdat ik de Oude Dame onlangs heb voorzien van aardig wat chroomwerk, zag ik daar chroom deurgrepen staan voor de buitenzijde, en chroom zijcligno's. En aangezien ik de zijkant toch wel erg zwart vind bij een zwarte wagon, heb ik deze besteld. Zal mij benieuwen hoe dat gaat staan. Tevens ben ik eens ff met het instrumentenpaneel bezig geweest om er zilver wijzerplaten in te monteren, wat ik toch fraaier vind staan. En die cruise.........wat heerlijk heerlijk. Ik rij lekker ontspannen, want voorheen gaf ik best wel gas op de baan, en das er nu wel af, en......mijn verbruik is gunstiger geworden uiteraard, dus het mes snijd aan twee kanten. Bijgaand ff 2 fotootjes van het instrumentenpaneel voor en na, en als mijn andere spulletjes eraan hangen post ik daar ook ff een fotootje van.

    Hartelijke groet uit het Oosten en fijne (w)Koningsdag gewenst allen, en take care... thumbnail Cruise control.jpg thumbnail instrumentenpaneel Focus.jpg
     
    MrMarcos, Patman, gerardTDCI en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  5. leuk om te lezen dat je de oude dame zo vertroeteld :thumbup:
     
  6. Dank je gerardTDCI. Ach ze verdient het ook, want een makkelijk leven heeft ze niet....
     
    gerardTDCI vindt dit leuk.
  7. Hoi hoi mede Focussers. Vandaag is mijn pakketje aangekomen met de sierlijsten voor de portieren.......en ik moet zeggen............dat het erop lijkt alsof ik ze bij de Action heb gehaald, wat een bagger. Met dubbelzijdig tape op de bestaande kunstof lijsten plakken is geen succes, en ze zijn smaller als de bestaande lijsten dus ook die blijven zichtbaar, kortom, ik ben er niet eens aan begonnen en linea recta teruggestuurd. Ik wil het wel netjes hebben en niet alsof er een of andere hobbybob mee gangs is geweest. Ik zoek wel ff door voor wat fatsoenlijks. Ik ben dan wel een liefhebber van chroom, komt denk ik door mijn achtergrond van oldtimers, maar ik wil absoluut geen tupperware bak. Maar hopen dat mijn andere spulletjes er wel op lijken.......we gaan het meemaken.
     
    gerardTDCI vindt dit leuk.
  8. Pingelsensor vervangen? Wat bedoel je daarmee?
     
  9. FF16SEDAN1, een pingelsensor, ook wel klopsensor genoemd, is een piezo elementje die ongebruikelijke trillingen detecteert in de motor, veroorzaakt door meervoudige verbrandingen anders dan door de bougie word bewerkstelligd. Bij een normale ontbranding breid het vlamfront zich synchroon over de verbrandingsruimte en over de zuigerbodem heen. Als de motor "pingelt" betekend dat dat er ook elders in de verbrandingskamer een ontsteking ontstaat, door bijvoorbeeld een gloeiend kooldeeltje. Dan ontstaan er 2 vlamfronten die botsen en een hoge belasting vormen voor de draaiende delen, met name de zuigers. Thermisch kunnen ze zo zwaar belast worden dat er een gat in de zuiger brand en de cilinder dus geen compressie meer heeft en de motor hersteld moet worden, een ingrijpende reparatie met de nodige kosten. Ook kunnen de leibaankrachten( lees de zijwaartse druk van de zuiger op de cilinderwand tijdens de neerwaartse beweging na de ontsteking) zo krachtig zijn dat de zuiger door de motorolie smeerfilm breekt en de cilinderwand beschadigd. Kenmerkend is het knikkerachtige, tinkerende geluid als de motor belast word, wat duid op een te vroege ontsteking. De klopsensor registreert dit en grijpt in door signaal naar de rekeneenheid te sturen en de ontsteking bij te regelen. Dit is mooi te zien op een scoop of een stroboscooplamp. door tikjes op de sensor te geven zie je het ontstekingsbeeld veranderen, alsmede ook het tijdstip van ontsteken. Kortom het is een voeler die de schadelijke gevolgen van het pingelen beperkt. Ook bestaat er nog een ander fenomeen, de zogenaamde "high speed knock" en vorm van pingelen die je niet hoort of merkt, maar waarbij je binnen 100km een motor echt kapot kunt rijden. Dit komt voor bij motoren die inwendig behoorlijk vervuild zijn, en ineens full speed de autobaan opgaan bijvoorbeeld of een andere vorm van zware belasting ineens voor de kiezen krijgen. Goede kwaliteit motorolie en goede brandstof tanken met hoge klopvastheid beperken, samen met deze sensor, de pingelgevoeligheid.
     
  10. Zo dan mede focusrijders, ff weer een klein updatetje. Vandaag mijn chroomaccentjes geplaatst op de achterklep en voorbumper, in lijn met de lijsten onder de koplamp. Bijgaand ff een fotootje van het geheel.

    Fijne bevrijdingsdag allen en stay safe. thumbnail achterklep chroom.jpg thumbnail voorbumper chroom.jpg
     
    gerardTDCI vindt dit leuk.
  11. Chroom is wel een mooie afsteker tegen dat zwart, mooi gedaan!
     
  12. Dank U M.Blaak. Zwart is inderdaad wel erg zwart. Ik heb nog wat spulletjes in bestelling staan die er ook nog aankomen, die post ik zodra het gemonteerd is.
     
  13. Goedemiddag mede Focusrijders/sters. Wat een prachtige dag vandaag, zonnig en weldadige warmte. Vanmorgen ff de tuin spik en span gemaakt voor de bbc, en vanmiddag maar eens ff naar mijn maatje gereden, Ford op de brug en de nieuwe zomerset gemonteerd, want ik denk dat de winterbanden er nu wel af kunnen hahaha. Ff door de wasstraat om de ellende van de kilometers van afgelopen week eraf te wassen, stofzuiger erdoor, en thuis ff wat steenslag en krasjes bijgewerkt. Ik ben bezig en komt er een buurman aanlopen van een straat verderop, en zegt....ik weet nog hoe je de auto kocht, en hoe hij nu is, wat een energie stop je erin zeg, en wat een mooie wagen is het geworden. Dat zijn toch leuke dingen om te horen (hij heeft zelf een Focus 1.6 sedan Ghia). Inmiddels ben ik de magische 300.000km gepasseerd, weer een klein mijlpaaltje voor de Oude Dame. Bijgaand ff wat fotootjes van de Fofo met het lichtmetaal eronder, en wat stuurt dat weer fijn met nieuwe slofjes, puik ff gebalanceerd op de finishbalancer, en uitgelijnd.

    Fijn weekend verder, blijf gezond, en groet uit het zonovergoten Twentsche land. thumbnail focus nieuwe banden 1.jpg thumbnail focus nieuwe banden 2.jpg thumbnail focus nieuwe banden 3.jpg
     
    FF16SEDAN1, gerardTDCI, focusguy en 2 anderen vinden dit leuk.
  14. Chique hoor, en nog bedankt voor de toelichting. De mijne is vandaag gekeurd en ondanks der leeftijd op de sloffen door de keuring. Ze begint alleen op meer plekken roest te vertonen. Alleen niet waar ik het zou verwachten . Hoop dat ze het gaat redden tot de 300.000. Staat nu op 220.000.
     
  15. Welkom bij de 3 tonnetjes club [emoji23]

    Die zwarte zijn ook niet kapot te krijgen lijkt het wel
     
  16. Tja FF16SEDAN1....das wel een dingetje bij de focus 1, roest. Bijhouden en bijwerken. Maar verder? Gewoon dijk van een auto, op naar de drie ton joh. Cinq-Power....ja zou de kleur het hem doen hahaha! Naja, in ieder geval weer 698km voor deze week achter de wieltjes zonder mokken. Is mijn kleur ook dat bewuste Panther Black???
     
  17. Ff weer een kleine update, mijn spulletjes zijn eindelijk aangekomen vanmorgen, dus ook gelijk maar even aan de klus. Chroom deurgreepjes gemonteerd en chroom zijcligno's. Het is ff een gefrunnik, maar het zit er toch netjes aan. Bij deze ff een paar fotootjes van voor en na.

    Fijn weekend allen en stay safe en gezond! thumbnail focus nieuwe banden 2.jpg thumbnail chroom deurgrepen 2.jpg thumbnail chroom deurgrepen 1.jpg
     
    bluediamond en gerardTDCI vinden dit leuk.
  18. Ff weer een update.........tegenvaller!! Gisteren met mijn ega naar Nijmegen gereden voor controle van de nierfunctie van mijn ega. Toen ik parkeerde in de garage meende ik al iets te ruiken, maar verder geen aandacht aan geschonken. Op de terugweg viel me ook op dat de airco het niet meer deed, althans geen koeling meer. Thuis ff gekeken, en het themostaathuis lekt, een veel voorkomend probleem, Naja dat is goed te doen. De airco kom ik zo geen rare dingen aan zien, maar het koelmiddel is eruit dus is er toch wat loos. Ff naar mijn maat gereden die zijn eigen autobedrijf heeft en het geheel even afgeperst. Conclusie, condensor naar de gallemiezen. Op zich ook geen drama en met 3 ton ook geen schande, maar het is er zo eentje met koeler compleet. Een duur kreng, want bent ff info wezen halen bij mijn onderdelenleverancier. Zit ik toch op 218 euro netto ex btw...thermostaat huis erbij en nieuwe thermostaat, koelvloeistof en airco weer vullen, kost me kort aan de 340 euro. Ach ja, wel geld maar heb ik het ook weer strak in orde, dus de rotzooi maar besteld, en ik ben toch een week vrij nu, heb ik mooi wat te doen.

    Groet uit een zonnig Twente, en blijf gezond allemaal...Hennie
     
    Thieske vindt dit leuk.
  19. dat is balen!
    neem je wel een origineel thermostaathuis? imitatie is vaak slechte kwaliteit.

    alles goed met de nierfunctie van je eega? en hoe vaak moet ze op controle nu?
     
  20. gerardTDCI, ja das zeker balen, maar ja, niks aan te doen. Ik zet er origineel spul aan hoor, ook de thermostaat neem ik mee. Koeler/condensor doe ik aftermarket. Als alles binnen is doe ik de hele meuk in 1 keer, ff bumper eraf en dyno eraf, valt qua werk allemaal reuze mee, en gelijk koelvloeistof verversen.

    Mijn eega ging eens in de 14 dagen, maar nu wekelijks omdat de kreatinine telkens schommelt. Men heeft bedenkingen of dit nu door afstoting komt of door de Adport medicatie, een middel tegen afstoting. Bij een te hoge dosering kan dit ook de oorzaak zijn van een te hoog gehalte,dus die is nu lager gezet om te kijken wat het resultaat is. Pluspunt is dat er geen eiwitten in de urine zijn gevonden wat wijst op geen verschijnselen van afstoting. Dus tja, ff wat spanning en onzekerheid, maar so far so good.
     
    uwbuurman en gerardTDCI vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina