1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

MK4 Adaptive Cruise Control mogelijk?

Discussie in 'Electronica' gestart door luchtbakker, 9 apr 2020.

  1. Ik heb wat onderzoek gedaan via de dealer en in mijn focus zit de radar niet. Maar als je het werkend wil krijgen heb je stuurwiel bediening knop nodig en Radar module.
    In mijn geval is de kabelboom wel voorbereid.
    Hier nog een een duitse link met veel info.
    https://www.ford-forum.de/threads/nachruestbarkeit-acc.170379/
     
  2. Heeft jouw Focus dan ook geen noodrem systeem?
     
  3. Jawel.
     
  4. Daar gebruikt hij dan toch ook een radarsensor voor.
    Bij de Focus 3 is daar een Lidar systeem voor gebruikt, voor zover ik weet is bij de Focus 4 altijd een radar gebruikt en geen Lidar. (kan het mis hebben natuurlijk)
     
  5. #45 rfocus, 26 apr 2020
    Laatst bewerkt: 26 apr 2020
    IMG_20200426_100252[1].jpg IMG_20200426_100451[1].jpg Ik ga op dit moment er van uit dat de radar er niet zit. Maar misschien kunnen forum leden met acc foto maken van de radar. Ik heb wel een soort radar (zwart kastje ) op mijn radiateur zitten.
     
  6. Heb je bij de voorruit buiten de camera en regensensor ook nog twee lenzen zitten? Als die er zitten zou ook het Lidar systeem er kunnen zitten voor het noodrem systeem. Al zou ik dat wel raar vinden aangezien bij andere modellen Ford alleen noodremsystemen met radar gebruikt bij de actuele modellen.
     
  7. Nee ik heb alleen èèn Camera en Regensensor zitten in de voorruit.
     
  8. Dan zal er toch ergens een radar module moeten zitten of je hebt geen noodremsysteem.
    Andere opties zijn er niet echt zou ik denken.
     
  9. Ik heb het softwarematig ACC ingeschakeld gekregen, maar kreeg een foutmelding dat het in het stuur een module miste/incompatible part. Als de radar er niet in had gezeten had ik wel een foutmelding gekregen maar die kreeg ik niet.
     
  10. Zou je dan eens een foto willen maken van je radar achter je voor bumper.
    Want dan word het allemaal wat duidelijker. Daar zou jij dan namelijk een andere radar moeten hebben zitten dan in mijn Focus
    Ik weet in middels dat de andere radar voor lane departure warning in de voorruit zit.
     
  11. Lane departure gebruikt een camera en geen radar.
    Een radar achter glas is een slecht idee, die komt daar niet doorheen.
     
    OmeJoyo vindt dit leuk.
  12. Ligt een beetje aan de radar frequentie natuurlijk, maar ja lane departure gebruikt wel een camera.
     
  13. De dealer zal het toch wel gelijk hebben als ze het voor mij hebben uitgezocht.
     
  14. Tsja, onze dealer noemde de Lidar van de Focus 3 voor active city stop ook een radar... Lidar is toch echt wat anders dan een radar.
    De kennis van dit soort systemen is soms echt ver te zoeken bij dealers.
    Daarnaast, hoe zou je met een radar de strepen op de weg willen zien?
     
    OmeJoyo vindt dit leuk.
  15. Mijn ervaring is helaas dat vele dealers en garages geen flauw idee hebben van de mooie techniek waar ze mee bezig zijn. Ja natuurlijk zitten er ook goede tussen, maar meestal stopt het bij mechanische en klassiek electronische kennis.

    Ik weet uit ervaring dat er dealers zijn die er heilig in geloven dat sync 2 naar sync 3 ombouw onmogelijk is, wat er ook op internet staat.
     
  16. #56 rfocus, 3 mei 2020
    Laatst bewerkt: 3 mei 2020
    Ik ben zelf bij het uitzoeken aanwezig geweest dus de dealer heeft echt gelijk in dit geval.
    De Radar en Camera is een unit achter de voorruit.
     
    meeder vindt dit leuk.
  17. Oké dan is dat dus ook de radar die voor het noodrem systeem wordt gebruikt?
    Dat zou dan wel de verklaring kunnen zijn.
    Kan je eens een foto maken van de unit in de voorruit?
     
  18. Adaptieve cruise op de MK4 gebruikt de volgende onderdelen om te kunnen werken;
    - ABS
    - IPMA, dit is de camera achter de voorruit. (Hiervan zijn verschillende uitvoeringen die wel of niet adaptieve cruise ondersteunen.)
    - De juiste schakelaar in het stuur
    - SCCM, dit is de module achter het stuur.
    - IPC
    - PSCM, stuur bekrachtigingsmodule
    - BCM
    - PCM
    - GWM, Gateway module, deze verzorgt de communicatie tussen de HS-CAN1, 2 en 3 in het geval van Adaptieve cruise
    - Radar in de bumper !!!

    De ABS, SCCM, IPC, PSCM, BCM en PCM hoeven alleen maar softwarematig aangepast te worden, de IPMA en schakelaar in het stuur moeten vervangen worden en de radar in de bumper moet gemonteerd worden. Van de IPMA zijn er 8 uitvoeringen, waarvan er 4 adaptieve cruise ondersteunen. De radar in de bumper is maar in 1 uitvoering leverbaar, dus als je deze af fabriek erin zit dan is die ook geschikt voor adaptieve cruise.
    De GWM kan onaangetast blijven zitten, hier hoeft niks aan veranderd te worden.

    Zie ook dit plaatje;


    [​IMG][​IMG]
     
    luchtbakker en OmeJoyo vinden dit leuk.
  19. @JW zit er bij de versies zonder radar achter de bumper dan wel een radar achter de ruit zoals hierboven beschreven voor het noodrem systeem?
     

  20. Enorm bedankt voor het nakijken! Het is dus toch ingewikkelder dan je in eerste instantie zou verwachten.
     
    pd3jcw vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina