1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Probleem ledverlichting of toch iets anders

Discussie in 'Electronica' gestart door eReSke, 28 mrt 2020.

  1. Over problemen met ledverlichting is al meermaals geschreven, maar omdat ik niet weet waar precies het probleem zit en of het uberhaupt wel aan de leds ligt, maak ik toch even een nieuw topic aan.
    Ongeveer een maand geleden heb ik led knipperlichten van Autobeam in de koplampen en de zijspiegels geplaatst en led achterlicht units van Quantitec in de RS. Tot eergisteren probleemloos meegereden. Echter knipperen de knipperlichten nu ineens veel te snel. Wat mij hierbij opvalt is dat het snel knipperen alleen het geval is met een draaiende motor en dat het alarmlicht dan wel op normale snelheid knippert. Wanneer ik de motor uitzet met het knipperlicht aan, gaat het knipperlicht na een paar keer nog snel geknipperd te hebben, weer op normale snelheid knipperen.
    Volgens de recensies heeft ledverlichting van Autobeam altijd al een ingebouwde weerstand. Volgens Quantitec hebben zij nog nooit problemen gehad maar ik heb dit specifieke geval nog wel aan hun voorgelegd, antwoord moet ik nog krijgen.
    Misschien een domme/rare gedachte van mij, maar kan er mogelijk een probleem met de dynamo zijn. Immers heeft de verlichting een maand lang probleemloos gefunctioneerd en treedt het snel knipperen alleen met draaiende motor op.

    Graag verneem ik jullie reacties/gedachten.
     
  2. Ik heb zelf in mijn vorige sedan ook voor & zij knippers van Autobeam gehad, zelfs de achterknippers waren van Autobeam. Nooit dit probleem gehad en ik heb er maanden mee gereden. Heb je wellicht al geprobeerd om de achter units te wisselen voor de originele? Anders wellicht eens de laadstroom meten met draaiende motor om te zien wat voor voltage je dan hebt.
     
  3. Bedankt voor het meedenken en de tip, zal de achterlichtunits eens wisselen en kijken wat dat doet.
     
  4. Een probleem met de dynamo lijkt me stug, aangezien het om zulke lage waardes gaat.
    Dat je lampen met contact uit gewoon knipperen en met contact aan snel knipperen is 'normaal'.
    Je alarmlichten zullen ook nooit snel knipperen, ookal is er iets kapot.

    Ik zou eerst alle lampjes weer terugzetten op halogeen, en dan een voor 1 de leds testen.
    Of de leds doormeten als je een multimeter hebt.
     
  5. Wat is de maximumspanning voor die lampjes?
    Er zijn ledlampen die max 12v aankunnen. Dat lijkt geen probleem, maar de auto kan ruim 14v als boordspanning hebben. En dat kan wel een probleem zijn.
    Mogelijk zijn daardoor de weerstanden kapot gegaan en heb je nu last van snel knipperende lampen?
     
  6. Naar mijn mening moet het probleem toch in de achterlichten of LED lampen in de richtingaanwijzers van de koplampen worden gezocht.

    Het lampcontrole systeem bepaalt aan de hand van de weerstand van de lamp of de lamp goed of defect is door er een puls doorheen te sturen. Wanneer het lampcontrole systeem een probleem met de richtingaanwijzers detecteert zullen de richtingaanwijzers sneller gaan knipperen. Gezien het lampcontrole systeem bij de Focus 3 pas actief is wanneer de motor loopt en de alarmlichten niet door het systeem worden gemonitord verklaart dit waarom het probleem niet optreed wanneer de motor niet loopt of wanneer de alarmlichten zijn ingeschakeld. Het zijknipperlicht in de spiegel wordt ook niet door het lampcontrole systeem gemonitord.

    Om het lampcontrole systeem om de tuin te leiden dienen LED lampen te worden voorzien van weerstanden welke parallel met de LED's in de lamp zijn aangesloten waardoor de weerstand/stroomverbruik van de LED lamp gelijk is aan dat van een normale gloeilamp. Gezien het veel lagere stroomverbruik van een LED lamp t.o.v. een gloeilamp wordt er dus behoorlijk wat stroom d.m.v. de weerstand omgezet in warmte. De weerstand kan dan ook behoorlijk heet worden. Veel LED lampen die worden verkocht als zijnde geschikt voor voertuigen met lampcontrolesysteem hebben de weerstand geïntegreerd in de lamp of lampvoet. Dit is verre van ideaal omdat enerzijds de weerstand de warmte niet goed kwijt kan en anderzijds de warmte een zeer negatieve invloed heeft op de te verwachten levensduur van zowel de weerstand als de LED's.


    Persoonlijk zou ik beginnen met het uitlezen van de auto. Wanneer het lampcontrole systeem een probleem detecteert wordt hiervan ook een foutcode gegenereerd. Wanneer er geen foutcodes zijn opgeslagen kan je nog proberen het systeem te resetten door de accu een kwartiertje los te koppelen. Op andere forums zijn problemen te vinden met betrekking tot het snel knipperen van de richtingaanwijzers (in combinatie met gewone gloeilampen) waarbij geen oorzaak was te vinden en het probleem uiteindelijk was opgelost nadat de accu was losgekoppeld.
     
    eReSke vindt dit leuk.
  7. Bedankt allen voor de hulp en adviezen!

    Ik had goede hoop dat het probleem(pje) spontaan opgelost was, aangezien de afgelopen twee dagen dit zich niet voordeed. Helaas zojuist met parkeren toch weer een "discotheek". Inmiddels ook reactie terug uit Duitsland en zij vragen om de lampen terug te sturen voor controle. Als eerste nu de tip van JW opvolgen en de auto laten uitlezen bij de dealer om te zien of er een foutcode is gegenereerd.
     
  8. Vorige week bij Mebu ook meteen de auto op foutcodes laten uitlezen. Inderdaad is er voor de linkerzijde en de rechterzijde een foutcode gegenereerd, zie foto. Past deze foutcode bij het verhaal van het lampcontrolesysteem met afwijkende weerstandswaarden of is er mogelijk iets anders aan de hand. Het vreemde blijft dat de knippers maar af en toe snel knipperen en meestal normaal knipperen. 20200416_071638.jpg
     
  9. Deze foutcodes duiden er inderdaad op dat het lampcontrolesysteem aan beide kanten een defecte richtingaanwijzer detecteert.

    Overigens zijn dit eerder opgeslagen foutcodes welke niet actief zijn op het moment van uitlezen. Het is verstandig om de foutcodes te wissen en vervolgens te kijken of en hoe snel de foutcodes terugkeren.
     
  10. Bedankt voor je antwoord en meedenken!

    De foutcodes moeten wel recent gegenereerd zijn want eind februari was ik nog bij de garage (Moree) voor een afspraak en had toen de RS voor alle zekerheid nog op foutcodes laten controleren. Toen waren er geen foutcodes en daarna heb ik de knipperlichten voor, zijknippers en achterlichten in één keer tegelijk vervangen.

    Blijft nu de vraag wat te doen nu ik weet wat het probleem is... Wil eigenlijk niet terug naar het origineel.
     
  11. vermogensweerstand plaatsen.

    controle systeem zet een amperage gelimiteerde voeding op het lampje.
    de voltage die gemeten wordt verteld of de lamp goed is of niet.
    20mA kan bijvoorbeeeld zijn.
    0volt wil zeggen kortsluiting (oneindig weerstand)
    2.5volt wil zeggen (lamp in goeie conditie 5watt)
    andere voeding wil dus zeggen dat het niet goed is.
    als de weerstand verhoogd wordt word de voeding die computer meet lager, waardoor hij denkt dat lamp in orde is.

    https://www.mijnautoonderdelen.nl/a...cOmLtZORmzAfEIYh0jXpi7lNsILl7kLRoCuvEQAvD_BwE
    zoiets als dit. ivm knipperlicht is maakt het niet zo uit, ivm niet te lang aanstaan.
    voor gewoon licht moet je wel andere nemen ivm deze blokken warm worden.
    https://www.louis.nl/artikel/vermogensweerstand-25-w-6-8-ohm-met-kabel-paar/10032477
    deze tegen metaal aan bevestigen, dan kan die wel langdurig gevoed worden ivm hij warmte aan de auto zelf afgeeft en metale carrosserie als koeling dient.
    1 zijde op plus andere kant op de min .

    controle systeem zal dan ander weerstand meten en denken dat lamp goed is.
     
  12. Het probleem zit zeker weten in je koplampen daar moet je of een weerstand tussen zetten of je lamp indicatie functie met de pc uitschakelen.

    Ik heb dit namelijk zelfde ook gehad in mijn MK 3.5. Ik had ook de led achterlichten die jij hebt. En met led aan de voorzijde is dat te veel voor de Focus. Vandaar dat ze snel gaan knipperen.
     
  13. Allen bedankt voor het meedenken. Wat ik raar vind, is dat de knipperlichten lang niet altijd versneld knipperen, meestal knipperen ze normaal. Bovendien heb ik de eerste maand probleemloos gereden. Lijkt mij toch dat als het probleem met weerstanden te maken heeft, dit direct en altijd zou moeten optreden?
    Heb inmiddels ook contact gehad met Duitse leverancier van de achterlichten omdat ik denk dat het daarmee te maken heeft. Zij hebben geopperd om alle bedradingen en aansluitingen even na te lopen of er ergens geen slecht contact is.
     
  14. het kan zijn dat de led lamp net genoeg weerstand bood om samen met weerstand lampdetectie niet te laten afgaan.
    mogelijk door opwarming en tijd is de weerstand net aan de verkeerde kant van wat het moet zijn gevallen. hierdoor krijg je dit probleem

    en tevens gevarenlicht is nooit versneld, is altijd normale tijd
     
  15. Niet altijd versneld.

    Ik lees dat het in combinatie met led koplampen fout kan gaan.

    Heb jij altijd je koplampen aan?
    Zo nee, test eens met aan en uit.
    Kan je zien of dat invloed heeft.

    Verstuurd vanaf mijn H9436 met Tapatalk
     
  16. Ik heb de verlichting altijd op automatisch staan, maar heb zelf ook al getest met verlichting aan en uit. Dit had verder geen invloed. Dit weekend mooi weer dus ga ik ook eens testen met de originele verlichting samen met de led lampjes.

    Ook ben ik benieuwd hoe het nou komt dat ledverlichting sneller gaat knipperen als de weerstand te laag is voor het lampcontrolesysteem. Als leek zou je zeggen dat er dan een melding in de auto verschijnt dat een knipperlicht niet goed is, maar die melding verschijnt niet (alleen dan als errorcode). Wat verandert er nu aan de voeding van het knipperlicht nadat het lampcontrolesysteem een te lage weerstand opmerkt?
     
  17. Zelfs bij mijn mk1 gaat de boel sneller knipperen zonder extra weerstanden. Die er dus meteen tussen gezet.
     

Deel Deze Pagina