1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Originele Ford upgrade / tuning

Discussie in 'Performance tuning' gestart door Jordivand, 15 apr 2020.

  1. Hallo allemaal,

    Daar ben ik weer met een vraagje! Ik wacht nog altijd op mijn nieuwe Focus, maar ik probeer zoveel mogelijk voor te bereiden (wat moet je anders in deze tijd).

    Ik heb al het een en ander gelezen over de upgrade middels de originele Ford software en enkele forumleden die dit kunnen doen. Ik woon zelf in Zuid-Limburg, zijn er forumleden die enigszins in de buurt wonen en een Focus MK 3.5 met de 1.5 EcoBoost van 150 naar 182pk kunnen flashen? Ik vind het niet erg een stukje te rijden, maar ik was ook weer niet van plan om naar de andere kant van het land te gaan :).

    Zijn er mensen die zelf hun Focus van 150pk naar 182pk hebben geupdrade? Dan ben ik ook wel heel erg benieuwd naar de ervaringen. Ik had al enkele ervaringen gevonden, maar die lopen uiteen van een wereld van verschil en absoluut niks te merken.

    Mochten jullie iemand weten, dan hoor ik het graag zodat ik een PB kan sturen. Mocht je het zelf kunnen, dan mag je mij ook een PB sturen uiteraard!

    Groetjes Jordi
     
  2. Hoi Jordi,

    Hou er rekening mee dat die extra pks pas na 4000 toeren er bij komen.
    Als je altijd netjes rijdt tot 3500 toeren dan zal je geen verschil merken.
     
  3. Ik heb het niet zelf gedaan maar laten doen door iemand van het forum hier.
    Zoals Ghosty al aangeeft merk je er pas wat van in de hogere toeren.
    Ik ben er zelf erg blij mee.
    Alleen al om het feit dat ik met een 'geknepen' motor rondreed was voor mij al reden genoeg:schater:
     
  4. Wie van het forum zou dit kunnen doen?
     
  5. Gewoon doen, last heb je er niet van. En als je ooit in de bergen een vrachtwagen in wil halen is het best lekker dat je door kunt halen in 2 en 3. Je vliegt er zo voorbij.
     
  6. Antig01 zit volgens mij aardig in het zuiden en hij kan dat doen. Stuur hem anders ff een PB.
     
    ttjlodewijk vindt dit leuk.
  7. Thanks voor de tip! Ik zie alleen dat hij in Zuid-Holland zit en dat hij al meer dan 5 weken niet online is geweest. Ik ben bang dat hij niet meer actief is? Maar ik heb hem voor de zekerheid een berichtje gestuurd, mochten er nog alternatieven zijn, dan hoor ik het ook graag! :)
     
  8. Ik zou er met gemak 400km voor rijden, gelijk een goede test op de terugweg!
     
  9. Vergeet wat ik zei. Hij heeft al gereageerd en de afstand is te overzien!
     
  10. Mooi, succes:cool:
     
  11. #11 Hotcavey, 17 apr 2020
    Laatst bewerkt: 17 apr 2020
    Hallo focus liefhebbers.
    Ook ik denk er over na om mijn MK4 1.5 150pk te laten tunen zoals hier gesproken wordt over origineel Ford tuning.
    In hoeverre is dit origineel? Behoud van fabrieksgarantie?
    Ikzelf slechte ervaring met tuning met een PON product. Of het daaraan gelegen heeft is duister, maar ik kan me er wel een voorstelling van maken.
     
  12. In mijn geval gaat het om de 2015 Focus, dit is dus de Focus met de 1.5 EcoBoost 4 cylinder. De MK4 heeft een 3 cylinder.

    Ik weet even niet zeker of deze al te flashen zijn naar 182pk. Wat betreft garantie, heb ik begrepen dat als de auto terug naar de dealer gaat om wat voor reden dan ook, dat de dealer de 182pk weer terug zet naar 150pk.
     
  13. Oké wat ik ervaren heb is dat de garage deze NIET terug zet na een tuning. Dit doen ze alleen als er een bepaalde software update nodig is. Ik heb begrepen dat dit een andere gedeelte van de CPU is. Mijn oude PON product ging elk jaar voor de nodige onderhoudsbeurten en keuring. Tuning bleef erop.
    Daarnaast geven vele tunings bedrijven garantie op tuning en een gratis herinstallatie na een fabrieksupdate.
    Tuning voor mijn MK4 uit 2019 leverd volgens de tuner 190 PK op.
    Zorgen maak ik me niet om wat mijn garage met een tuning doet, (reeds gevraagd. Doen het niet zelf maar adviseren er zelfs 1 die ook hun Volvo's tunen. (ben naam even kwijt) maar meer om wat het doet met je motor. Mijn PON product had namelijk, na bijna 4 jaar tuning en nog geen 80.000 op teller, een fors opgerekte distributieketting waardoor deze 1 tandje verschoven was met alle gevolgen van dien. De hydraulische kettingspanners konden deze niet meer ondervangen. Auto 6 jaar in bezit gehad.
    Hoe zit dat dus met Ford? Geen trek om mijn Focus naar de klo..e te rijden.
    Begrijp me niet verkeerd zou het graag ook willen maar deze ervaring weerhoud me nog ff.
    Ben erg nieuwsgierig naar ervaring of kennis.
     
  14. De upgrade waar ik het over heb is via de originele Ford software en dus geen chiptune ofzo. De 1.5 EcoBoost is als het ware een geknepen motor in verband met CO2 uitstoot geloof ik.

    Ik lees eigenlijk overal dat je het beste naar 182pk kan gaan via de software. Daarmee krijg je overigens geen extra koppel, maar het is wel het veiligste.
     
  15. Oké bedankt voor de tip.
    Wist niet dat er verschil in tunen was.
    Ik hou in dit geval van veilig.
    Dan hou ik het probleem met service en onderhouds beurten van garage.
     
  16. Ook ik volg dit topic met veel interesse. Als het mogelijk gaat worden om via de "officiele" mannier van 150 naar 182 pk te gaan bij welke minimale km stand zou het dan raadzaam zijn? Eerst een paar 1000km rijden of al gelijk, aangezien mijn auto nog redelijk weinig km's heeft gelopen . Ik ben al op zoek gewerkt maar nog niet kunnen vinden, maar zijn van beide figuratie de koppelkromme's ergens te zien?
     
  17. Maakt geen reet uit want ook de 182pk variant wordt nieuw zo verkocht. Je moet alleen nadenken over garantie perikelen.
     
  18. Exact mijn punt.
     
  19. Als er iets kapot gaat grijpen ze alles aan om iets te zoeken. Op zich snap ik dat ook wel.
     
    Hotcavey vindt dit leuk.
  20. So what wat jou betreft is alles in op en aan de motor zoals je hem gekocht hebt.
    Ook al zouden ze het zien hoe willen ze bewijzen dat jij dat gedaan hebt, tenzij je het verteld hebt natuurlijk.
     

Deel Deze Pagina