1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Welke snelheid met de reservewiel 80 of 130 km/h?

Discussie in 'Velgen, banden & ophanging' gestart door 2 Fast 4 U, 13 apr 2020.

  1. Op de reserve wiel zit de volgende band:
    Continental CST-17 125/85 R16 99M

    De laatste cijfer/letter combinatie 99M geeft de gewicht en snelheid index aan 99 is dat de band 775 kg mag dragen en de M dat er 130 km/h met de band gereden mag.

    Op de stalen velg is een gele stikker waarop staat dat er maximaal 80 km/h mee gereden mag.

    Nu ben ik in dubio welke snelheid mag ik aanhouden, 80 of 130 km/h
     
  2. Wat denk jezelf dat logisch is?
     
    Soepergrover, Patman en meeder vinden dit leuk.
  3. Thuiskomertjes is toch altijd 80. Dat weet toch iedereen

    Verstuurd vanaf mijn HD1903 met Tapatalk
     
  4. #4 jason101, 13 apr 2020
    Laatst bewerkt: 13 apr 2020
    De band doet hier niet ter zake. De velg is belangrijker, en mag hiermee maar max 80 km worden gereden.
     
  5. Velg met smalle reserveband = 80
    Velg met brede reserveband = 130
     
    gerardTDCI vindt dit leuk.
  6. Welke maat is smal en welke breed?
     
  7. Lijkt mij voornamelijk zo dat een thuiskomertje (smalle band en kleine velg) altijd 80 is zoals er op staat.
    En wat Thijs met een brede band bedoeld is denk ik een volledig reserve wiel. Dus zelfde maat als je originele banden
     
  8. smalle thuiskomer is altijd band met velg waar de velg voorbij de band uitkomt en 125 a135 breed zijn. (bandenmaat 125/60/16 of iets in die geest) voorwiel van een motor lijkt het net
    de brede thuiskomer heeft meer normale bandenbreedt dat er ook onder de auto kan zitten
    bedoel voor de focus mk3 heb je 195/65/15 tot 235/45/18 echter dat is een verschil qua hoogte van 2inch dus 5cm
    als ze nu standaard als ze dan een band erin leggen 195/65/16 (of 17inch). dan past deze op alle auto's nog gewoon over de remklauw. alleen is hij dermate laag dat het minder ruimte achterin inneemt.

    nu is dit een klein voorbeeld maar denk aan auto's met banden van 300+mm breed. daarwil je geen thuiskomer onder doen maar wat bredere band, anders oogt het heel krap.
    tegenwoordig zul je wel reparatiespul en bandenpompje zijn.

    thuiskomer is nooit echt dezelfde omtrek als de bestaande wiel. dat verschilt meer. vandaar ook de rede 80km/h max.
    heb je dus een bredere thuiskomer zal ik nog steeds max 80km/h rijden. dit omdat hij standaard achterin ligt en nooit mee gereden word.
    maar ook dat vaak thuiskomers niet geinspecteerd worden en dat deze of te slap staan of de rubber uitgedroogd is. dan heb ik nog niet over vervorming van rubber
    vandaar altijd max 80km/h en 80km ver rijden, thuiskomer is alleen om thuis te komen, dus naar de garage op de bestaande band te laten fixen
     
    montagne vindt dit leuk.
  9. Daarnaast is het al altijd raadzaam om de thuiskomer achterop te zetten als je een voorwielaandrijving hebt.

    Hoewel de band en misschien de constructie het misschien aankan moet je het echt niet willen. Het hele stuur en remsysteem is niet ingericht voor zo’n wiel. Bedenk dat je op snelheid een Elandproef moet doen of een noodstop.
     
    montagne vindt dit leuk.
  10. Dat gaat niet, je hebt een simpel schaarkrikje, daar moet je de auto echt niet helemaal van de grond optillen aan een kant. Zodat je thuiskomer achterop kunt zetten.

    Thuiskomer is om thuis te komen. Dus 80kmh max en wat rustiger rijden. Dus nog rustiger door een bocht en over drempels.
    Dan maar rijden alsof je vissenkom op schoot hebt en niet nat wilt worde
     
    Soepergrover en gerardTDCI vinden dit leuk.
  11. goeie vraag Erick, heb ook dat "probleem"

    hoeft toch niet?

    waarom mag je met een stalen velg maar 80 rijden dan?

    dat is het duidelijkst uitgelegd Thijs :thumbup:

    maar nu komt het, laat ik voorop stellen dat een thuiskomer of welk reservewiel dan ook altijd een noodoplossing is om thuis of naar de garage te komen.
    ik heb een volwaardig reservewiel, stalen velg met een band 205-55-16 erop liggen (zelfde als mijn huidige banden op LM)
    echter staat er bij mij ook een sticker van max. 80 op de velg geplakt en dat vind ik raar...:shrug:
    de enige manier die ik zou kunnen bedenken waarom dat is, is het verschil in wielmoeren wat je gebruikt met LM of met staal.
    dan zou het IMO veiliger zijn om 80 te rijden omdat de wielmoeren voor LM velgen anders zijn dan van staal :confused:

    @trucker0werner, ik hou mijn reserveband altijd op spanning en ligt in een donker gat achterin de auto.
    hoewel de band een DOT code heeft van 2308 vertoond deze nog geen droogtescheuren en dat komt waarschijnlijk omdat die niet wordt blootgesteld aan de weersomstandigheden.
     
  12. Waar het uiteindelijk op neer komt. En dit is voor alle toepassingen. Wielen van auto’s machine onderdelen enzovoort. De laagste toegestane belasting van een onderdelen combinatie is leidend. Dus al is de band geschikt voor 300km/h en de velg maar 80 dan is de 80km/h de leidende waarde
     
  13. dat begrijp ik Lucas, maar waarom staat er een sticker 80 op een standaard 5x108 stalen velg.
    die vraag houdt mij bezig en ik denk dus dat het met die wielmoeren te maken heeft omdat de "belasting" zoals jij zegt doorslaggevend is.
     
  14. Alles onder de 150 mag je zien als smal en apart.
    Want dat zijn over het algemeen ongebruikte maten voor onder een auto

    Verstuurd vanaf mijn HTC U12 life met Tapatalk
     
  15. In jouw geval denk ik eerder dat het een standaard boodschap is om de fabrikant te vrijwaren van schadeclaims als er een ongeval gebeurd terwijl je er een reservewiel op hebt liggen.
    Meestal heeft een reservewiel een afwijkende maat, in jouw geval dan toevallig niet, en zou dus eventueel voor afwijkend rijgedrag kunnen zorgen.
    Nu er een sticker met waarschuwing op staat heeft de fabrikant minder risico aansprakelijk gesteld te worden als het fout gaat.
     
    gerardTDCI vindt dit leuk.
  16. Achterkant opkrikken
    Wiel er af
    Thuiskomer er op
    Achterkant laten zakken
    Voorkant opkrikken
    Lekke band er af
    Wiel van de achterzijde er op
    Voorkant laten zakken

    Kost wat meer tijd maar is wel mogelijk, niet iets wat ik zou doen langs de kant van de weg en tevens ook niet nodig aangezien ik een volwaardig wiel achterin heb liggen.
     
  17. Gerard ik denk dat je het juiste idee hebt. Aangezien een stalen velg met een gewone band in principe goed zou moeten zijn is het enige verschil nog de montage. En dat ze daarom uit veiligheid een lagere snelheid hanteren doordat er de “verkeerde” moeren op zitten voor de betreffend velg
     
    gerardTDCI vindt dit leuk.
  18. @Sloeber
    ja dat zou idd nog een optie zijn.
    mijn thuiskomer is als het goed passend voor op de vooras, zo nee dan moet ik idd jouw idee toepassen.
    anders gaat vooras gewoon thuiskomer. kan ik thuis altijd in de andere band een prop zetten en weer doorrijden op gefixte band

    @gerardTDCI
    of het de moeren de rede hiertoe zijn geen idee.
    maar denk dat dit standaard is gedaan af fabriek. ivm je ook op 17 en 18inch kan rijden en nog steeds deze band achterin hebben liggen.

    er zijn idd mensen die bij banden oppompen ook aan de reservewiel denken.
    bij ford is het moeilijk bereikbaar maar bij peugeot hangt hij eronder, dus makkelijk even op te pompen als de auto toch op de brug hangt.
    toch vaak zie je dat de band dan slap staat, ook dat er droogte scheuren zichtbaar worden of de afdruk van de ijzere frame waar de band tegen de auto wordt aangedrukt.

    deze afdruk kan mogelijk bij jouw ook komen en dan is het ook niet raadzaam om het als een gewone band te gebruiken

    mijn advies of je nu 125 brede band hebt of 205+ brede band, rij voorzichtig en 80km/h is dan voor even genoeg.
    we wonen in nl dus binnen 80km ben je wel bij een garage om hem te laten fixen.
     
  19. mijn band ligt IN de auto en heeft dus geen last van regen, sneeuw en pekel zoals bij peugeot waar die eronder ligt ;)
     
  20. bedoelde meer de afdruk op de zijkant van de band.
    dit ivm de bak nooit vlak is en versteviging heeft tegen doorbuigen, deze afdruk komt dan ook in de band
    [​IMG]
    bijvoorbeeld zoiets,

    een brede ongewone thuiskomer
    [​IMG]
     

Deel Deze Pagina