1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Benzinepomp checken.

Discussie in 'Electronica' gestart door Tuppes, 23 dec 2019.

  1. Mijn Focus 1.8 16v uit 2001 start plots niet meer en ik vermoed dat er geen benzine toevoer meer is. Bij het op contact zetten hoor ik geen gezoem van de benzinepomp. Heb onder de motorkap de zekering 12 vervangen en ook het relais R7.
    Om nu eerst de werking van de benzinepomp te checken wil ik 12v op de benzinepomp zetten maar op welke kabel moet dat? Onder de achterbank ligt een stroomkabel die naar de tank gaat met de kleuren zwart, rood, wit/rood en rood/zwart. Ik heb de kabels doorgemeten maar er zit geen stroom op als hij op contact staat. Op welke kabelkleur moet ik nu 12v. zetten om te testen of de benzinepomp nog werkt? Mijn vermoeden is dat dat de rode kabel moet zijn. Wat ik wel raar vind is dat de benzinemeter uitslaat maar dat ik geen stroom meet op de kabels wit/rood en rood/zwart die vermoedelijk naar de benzinemeter gaan, of werkt dat zo niet?
     
  2. spanning op de 2 dikke draden zetten,die andere zijn vd meter
     
  3. heb je bij je rechter a-styl onder bij de voeten al gecheckt of de brandstofsafety schakelaar niet aan staat.
    tevens kan je hier ook meten of er voeding naar achter gaat.
    bij ongeval of keer tegen aan te trappen, trigger je deze schakelaar en wordt de 12volt naar de pomp stop gezet.

    de brandstofmeter werkt met een test voeding van af de instrumentenpaneel. deze loopt door naar de tankvlotter. daar zit een weerstands baan die extra of minder weerstand op de draad bied.
    door voeding erop te zetten en intern een extra weerstand kan de computer de voedingsval meten over de weerstand en vanuit hier berekenen wat de weerstand/brandstofniveau is.
     
  4. Heb de stekker van de brandstofpomp eraf getrokken en daar meet ik 6.7v. Dit moet toch 12v. zijn toch...

    Ga nu als eerste de brandstofsafety schakelaar checken en is daar niets te vinden zal ik kabel rechtstreeks vanaf de accu trekken om 12v. op de pomp zetten.
     
  5. Mijn eerste intentie was om de tank te demonteren en daarvoor moest ik eerst de koolstoffilter met codenummer(1S4X-9D655-AB) los maken. Bij het kantelen van die filter hoorde ik lucht ontsnappen en dacht dat mogelijk dit de oorzaak was maar helaas. De brandstofsafety schakelaar is oké, zowel voor als na de stekker meet ik 6.7v. op de kabel. Heeft die koolstoffilter ook iets mee te maken dat ik maar 6.7v op de pluskabel naar de tank meet?
     
  6. Na lang zoeken eindelijk gevonden wat de oorzaak was waardoor er maar 6.7v op de voedingsstekker van de benzinepomp te meten was.
    Samen met mijn zoon, die gelukkig handig is op elektro gebied, haast alle relais en zekeringen doorgemeten maar geen gebreken gevonden. Bij het op contact zetten van de auto was er een fractie van een seconde 12v te meten op de voedingsstekker en direct daarna weer die 6.7volt.
    Als laatste dan maar de tank uitbouwen om de brandstofmodule eruit te halen. Wat mij opviel was dat er van de min-draad bij het stekkertje aan de pomp een stukje bescherming afbrak toen ik de draden aanraakte tussen de multi-stekker en de pomp. De module in een plastic zak gestopt en naar Automaterialen Vluggen in Beek gefietst om daar een nieuwe module te halen / bestellen. Een vriendelijke medewerker bekeek het zaakje en vertelde mij dat dit klein stukje blanke draadje zeker niet de oorzaak van het probleem kon zijn. De oorzaak van het probleem is een slechte massa. Kijk de massa aansluitingen tussen accu en chassis en motor maar eens goed na kreeg ik te horen. Snel naar huis om de oude module weer in de tank te monteren en alle massa aansluitpunten doormeten. Laat het nou net het massapunt zijn waar je elke keer als tegen aankijkt als je de motorkap open maakt. De massakabel van de motorsteun aan de kant van de distributie bleek uiteindelijk de boosdoener te zijn. Het oude Fordje loopt weer als voorheen.:dance:

    Iedereen bedankt voor de ondersteuning.
     

Deel Deze Pagina