1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Motorswap ford focus 2010

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door denniST, 19 nov 2019.

  1. Hey hey,

    een vraagje, afgelopen voorjaar de focus aangeschaft en toen merkte ik al dat het blok niet helemaal lekker liep.

    momenteel valt het blok regelmatig uit ( bij de combi afremmen en sturen op lage snelheid ) krijg ik constant de meest vreemde foutcodes als ik hem uitlees etc. Nu dacht ik eerst, omdat de motor ook wat bokt bij laten rollen, dat ik misschien een vacuüm probleem heb. Dan zou volgens mij de motor moeten aanzuigen bij de olievuldop. Maar de mijne blaast dus als een malle... alle vloeistofniveaus zijn goed, motor is netjes onderhouden en verbruikt nagenoeg geen olie. Wel verbruikt het blok aardig benzine, maar meende dat dit een kwaaltje is.

    nu ben ik dus bang dat m’n blok het aan het begeven is.. en ben ik wat aan het oriënteren naar een ander blok.
    Maar, aangezien de 1.8 en de 2.0 nagenoeg het zelfde blok zijn, was mijn vraag.. hoe moeilijk is het om dit uit te wisselen? En wat zou er nog extra bijkomen? En hebben jullie eventueel tips?
    Graag hoor ik het.


    Oh, het gaat natuurlijk om een fofo mk2.5 1.8i wagon uit 2010

    bedankt alvast!

    Mvg Dennis
     
  2. Motor zuigt niet via de olievuldop er zal daar eerder wat overdruk zijn.
    Denk dat je nog even wat verder moet zoeken
    Klinkt alsof ie niet lekker stationair loopt en stil wil vallen bij gas loslaten
     
  3. Ondanks dat de 1.8 Duratec HE en de 2.0 Duratec HE onderdeel zijn van dezelfde motorfamilie en dus wat bouwvorm betreft identiek zijn zijn er ook de nodige verschillen.

    Zo is de 2.0 Duratec HE vanwege het hogere vermogen en koppel voorzien van de andere versnellingsbak. De 1.8 Duratec HE is voorzien van de IB5 versnellingsbak i.c.m. een vast vliegwiel en de 2.0 Duratec HE is voorzien van de MTX75 versnellingsbak i.c.m. een dubbelmassa vliegwiel. Vanwege het verschil in versnellingsbak zit er ook verschil in de aandrijfassen.

    Tevens zijn ook de remmen anders. De 1.8 Duratec HE is voorzien van 278 mm schijfremmen aan de voorzijde en (afhankelijk van carrosserievorm en productiedatum) trommelremmen of 265 mm schijfremmen aan de achterzijde. De 2.0 Duratec HE is voorzien van 300 mm schijfremmen aan de voorzijde en 280 mm schijfremmen aan de achterzijde.


    Wanneer je de upgrade wil doen van de 1.8 Duratec HE naar de 2.0 Duratec HE zal dus naast de motor ook de versnellingsbak + aandrijfassen en de remmen moeten worden vervangen. Mogelijk dat er nog meer onderdelen verschillend zijn maar dit is alleen te bepalen door wat meer onderzoek te doen en onderdeelnummers te vergelijken.
     
  4. De veren voor zijn ook anders ivm gewicht.
    Schakelkabels ook.

    Maar ik heb eventueel nog wel een goedlopend 1.8 blok voor je.
     
  5. Als ik het zo hoor word het geen upgrade en als het een upgrade mocht worden, dan ga ik liever meteen door voor een 2.5T

    ik ga eerst iemand zoeken die m’n blok even goed na wil kijken, want dit gaat mijn pet te boven. En als het niet te reden valt, dan word het een nieuw blok.

    @Tigershark : kan je me wat over het blok vertellen ( leeftijd en km stand?)

    bedankt voor het advies Weerd
     
  6. #6 B3nder, 23 nov 2019
    Laatst bewerkt: 23 nov 2019
    Je schrijft dat het blok regelmatig uitvalt "bij de combi afremmen en sturen op lage snelheid".

    Als het een Ford Focus Flexifuel betreft.

    Dan zou ik zeker controleren of je wel de laatste kalibratie in je PCM hebt zitten. Vooral de software versie van rond 2009/2010 hebben een erg slecht stationair toerental bij gas los laten. Dan zakt het toerental naar +/- 400 500 toeren en de motor kan zich dan bijna niet meer oppakken, en slaat af. Met verbruikers aan airco, stuurbekrachtiging etc. is dit nog erger.

    Hier een lijst met PCM kalibraties: http://s3.fordcom.de/

    Je gasklephuis reinigen baat soms ook al een beetje.
     
    Koen_ vindt dit leuk.
  7. Mooie link dit met alle PCM update-files :)
    Voor de 'gewone' (niet flexifuel) versies van de 1.8 duratec geldt eigenlijk hetzelfde, ook die zijn meestal erg gebaat bij het updaten van de PCM naar de meeste recente (2012) versie : 7M51VJ
     
  8. Hmmm,

    interessant dit. Dus maw een update via de dealer kan problemen al oplossen?

    ik ga dit eens even uitzoeken

    Bedankt allemaal!
     

Deel Deze Pagina