1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Bult aan foutcodes wat is er aan de hand?

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door FocusII, 19 nov 2019.

  1. Goeiemorgen!

    Ik startte vannochtend de auto en kreeg meteen een motorstoring, met de nodige toeters en bellen. zowel het Motormanagement lampje als het ESP lampje branden oranje.
    Ik heb zo'n bluetooth OBD scannertje eraan gehangen en kreeg een waslijst aan codes (zie: foto's)

    https://imgur.com/a/69Jqcwz

    Weet iemand misschien wat er aan de hand is?
    bvd
     
  2. Denk slechte accu.
    Door te lage spanning bij starten zijj diverse communicatie storingen opgetrede
    Zou een accutest doen
     
  3. @trucker0werner ik zal hem wanneer ik thuis ben ff doormeten met de multimeter. De accu zit er al wel aardig lang in heb ik t idee dus kan een logische verklaring zijn voor de foutcodes.

    Waarom zou het acculampje niet gaan branden in dat geval?
     
  4. U codes hebben te maken met communicatie, zoals Werner al aangaf door een (te) lage spanning.
    die P code kon ook nog wel eens met de teller klok te maken kunnen hebben.
     
  5. Acculampje gaat pas branden als er geen laadstroom is.
    Als de accu slecht is en je strat hem, kan het zijn dat de accuspanning zo ver zakt dat de computers er op reageren met een foutcode.
    Je accu zal nog net genoeg vermogen hebben om hem te starten.
    Doormeten kan, maar het beste kun je hem (laten) testen of hij nog genoeg vermogen heeft.
    De spanning kan gewoon 12v zijn over de polen, maar het vermogen van de accu kan ver ondermaats zijn geworden.
    Dus als hij bijv. 800A koudstartstroom zou moeten kunnen leveren en hij levert er nog maar 400, dan weet je dus dat je accu ver heen is.
    De meeste garagebdrijven hebben wel een accutester die dit snel kan controleren.

    Verstuurd vanaf mijn SM-A505FN met Tapatalk
     
  6. De spanning meten tijdens starten wil ook wel een indicatie geven als de spanning ver inzakt zal het over zijn bij een goede nachtvorst
     
  7. Multimeter is te langzaam om te meten.
    Goeie accutester kan diverse dingen meten en hieruit geeft hij de status van de accu aan. De tester meet ook de koude startstroom die de accu zou moeten kunnen leveren.

    "Broodrooster" (multumeter met 2kw verwarming)echte naam ken ik helaas niet meer. Daar zie je de voltage zakken na verloop van tijd. Komt het snel onder 10volt geeft het aan beste is accu te vervangen.

    Scope, geeft de spanning ten op zichte van tijd in een grafiek weer.
    Trigger voltage op 11.5volt 1 divisie ruimte over laten links en dan als je start geeft hij in een grafiek van 0.5sec of sec net wat je gekozen hebt. Weer hoe de voltage is. Uitschieter naar 8volt kan dan dus ook gezien worden.

    Eerste 2 heeft een garage altijd wel liggen, dat laatste alleen een diagnose specialist. Die weet dat dit ook een diagnose kan zijn voor andere problemen. Maar is tuurlijk te omslachtig om te doen
     
  8. Jammer maar helaas was het niet zoiets simpels als een kapotte accu. Ook ik ben nu slachtoffer geworden van het welbekende probleem met de soldeerpunten van het teller-cluster. Dus dat wordt een nieuwe teller helaas.
     
  9. @gerardTDCI heeft niet lang geleden zijn teller laten repareren, ik dacht in Apeldoorn ergens. Is dat een optie voor je?
     
  10. nieuw zijn ze onbetaalbaar, en met 2e hands loop je het risico op lange of korte termijn hetzelfde probleem weer te hebben.

    ik ben bij KMS in Apeldoorn geweest, afspraak gemaakt en er heen gereden en daar hebben ze 'm uitgebouwd, gereviseerd en weer ingebouwd.
    ik was iets meer dan 200 euro kwijt en dan heb je weer een zo goed als nieuwe teller.
     
    Patman vindt dit leuk.
  11. De teller is opgestuurd en zal morgen weer aankomen om gemonteerd te worden. Dan kan ik weer lekker door! dank iedereen voor de hulp met dit merkwaardige probleem
     
    gerardTDCI vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina