1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

De weg naar chiptuning, roetfilter leeg maken

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door EdwinCrzy, 30 okt 2019.

  1. ik rij een MK2, die hebben een vervangsinterval van 120K maar dat heeft het 2e roetfilter bij mij niet gehaald :nocheer:
    bij de MK3 wordt die maar sporadisch vv heb ik begrepen en dat is alleen maar goed.

    mee eens, maar de lasten zijn al snel hoger dan bij een benzine uitvoering als je niet aan je km komt.
    is niet erg, je bent "vervuilend" bezig dus minder km is een hogere prijs per km, maar waarom dan een goede milieu maatregel die zo achterlijk veel geld kost?
    ik noemde wel de leaserijder maar alles wat het milieu ten goede komt wordt gesubsidieerd, zonnepalen, isolatie, warmtepompen en noem maar op.

    dat we het eens zijn dat het niet goed is om zoiets te verwijderen of leeg te halen staat buiten kijf, maar ik kan het niet verkroppen dat je daar (d.m.v.het vv van roetfilter) voor "gestraft" wordt.
    en ja, het draait toch om geld en als ik het van te voren had geweten had ik me wel 2x bedacht.
     
  2. Je wordt niet gestraft.... Die roetfilters zijn gewoon zo duur. Diesel motoren zijn enorm complexe dingen geworden omdat het in de basis gewoon een slecht idee is om olie te verbranden voor aandrijving van personen auto's.

    Een subsidie op een roetfilter zou een beetje raar zijn toch ?
     
  3. er wordt ook subsidie gegeven op pellet kachels en biomassa ketels en zover ik het nu lees is dat toch ook niet echt schoon terwijl een roetfilter je uitstoot zou moeten verlagen/schoner moeten maken dus beter zou moeten zijn voor het milieu.
    maar je hebt gelijk het zou wat raar zijn, maar dat hoeft ze toch niet tegen te houden :)
     
  4. Roetfilter interval bij peugeot lag op 240.000km
    Pas dan kreeg je storing mits onderhoud goed gedaan was. Dan was roetfilter verzadigd van additief die ervoor zorgde om de filter schoon te branden bij lagere temperaturen.
    Enkele kwam er voor maar 160.000km was wel zeker haalbaar.
    Normaal interval is 160 a 180.000kmo180je het haalt ligt puur aan de regeneratieproces goed is gegaan. Altijd goed dan haal je het.

    Regeneren gebeurt elke 500km ongeveer.
    Je moet ongeveer boven de 60km/h rijden en zal het op deellast het proces beginnen.
    Dieselverbruik gaat dan iets omhoog.
    Roetfilter is niks meer dan tijdelijk opslag.
    Het lsaat roet op en op de grote weg blaast hij alle roet weg.

    Er is een subsidie geweest voor roetfilter.
    Alle autos waar het niet onderzat konden met subsidie er eentje laten monteren.
    Echter er zit totaal niks dat hem regenereerd. Met gevolg dat het verstopt en dus wederom vv moet worden 100.000km zal die niet halen gok ik.
     
  5. het is dus al eerder gedaan.
     
    Nofinger vindt dit leuk.
  6. Als je bedoelt dat de woorden 'roetfilter' en 'subsidie' eerder met elkaar verbonden in een zin zijn gegooid dan heb je gelijk.

    Het verschil met de combi van deze 2 woorden is dat je 'toen' subsidie kreeg om je diesel, die af-fabriek de uitstoot van een paasvuur had, te laten voorzien van een roetfilter om deze daarmee iets schoner te laten worden. Het was geen verplichting.

    Maar je hebt je als koper van een moderne (type goedgekeurde) dieselauto met ingebouwd (en verplicht) roetfilter verbonden aan het nodige onderhoud hiervan, incl. het vervangen bij defect of slijtage. En om nu subsidie te verwachten om de auto net zo schoon te laten zijn als af-fabriek...

    Een (waarschijnlijk niet op korte termijn toegepaste) optie is om de MRB van een auto te laten afhangen van de werkelijk gemeten uitstoot. Nu kun je ervoor kiezen om op het kenteken van een auto die je importeert uit bijv Duitsland de CO2-uitstoot volgens de type-goedkeuring, of de werkelijk gemeten CO2-uitstoot op het kentekenbewijs te laten vermelden, met een voordeliger (nu nog eenmalige) CO2-heffing in het verschiet.
     
    gerardTDCI vindt dit leuk.
  7. Subsidie is nooit op onderhoud van iets.
    Je hebt op zonnepanelen en ev auto subsidie. Het is niet verplicht om het te hebben. Maar als je het hebt al het onderhoud is eigen kosten.
    Gaat je hv batterij kapot heb je nog met geluk 8jaar garantie maar daarna is het wel weer eigen kosten.
    De eerste hv batterijen gingen over de 30.000euro aanschafprijs.
    Alleen van hybide auto waar je maar 2km mee kan rijden zitten veel lager, kleiner accu. Ben je nog een paar duizend kwijt voor alles,ex installatie
     
  8. klopt, heb je gelijk in.
    zie het als een zonnepaneel, kost wat maar met de subsidie regeling daarvan trekt het de kopers wel over de streep om ze aan te schaffen.
    als ze na xx jaar "op" zijn dan dien je ze natuurlijk op eigen kosten te vv ;) (net als het roetfilter dus)
    en het gevaar bestaat als er op een filter subsidie gegeven wordt, mensen weer sneller een diesel aanschaffen en dat is nou net niet de bedoeling volgens deze regering :schater:

    al met al begrijp ik jullie standpunten maar aan de andere kant steekt het ook wel dat ik zoveel geld kwijt ben aan een 'milieumaatregel'
    en misschien probeer ik met deze discussie wel goed te praten dat ik nog steeds diesel wil rijden :vingertje:
     
    bjauto vindt dit leuk.
  9. Je hebt idd helemaal gelijk. Exact door roestfilter en alle andere mileudingen bliif ik benzine rijden.
    Goedkoper in onderhoud, minder interne vervuiling, goedkoper in wegenbelasting. Dan betaal ik graag bij de belse tank iets meer. Zelfs al zou ik in nl tanken dan ook.
    Benzineverbruik ligt wel hoger. Maar door de hedendaagse techniek is hij bijna net zo zuinig als een benzine motor van 30jaar gelede.
    Escort cosworth van kennis haalde naar oostenrijk 1op15zegt hij. Als dat klopt is net zo zuinig als ik doe met de 1.6ecoboost
     
  10. Ik heb het ondertussen 3x gehad binnen 150000km.
    1x roetfilter gereinigd en dampklep/5de injector vervangen.
    2de keer 2dehads roetfilter geplaatst met dampklep die er in zat en gelijk eerst gereinigd.
    Daarna 3de keer nieuwe dampklep/ 5de injector nieuw geplaatst aangezien weer problemen.
    Nu had ik alle spullen klaar om als het nog een keer zou gebeuren om hem te chippen en roetfilter ook al leeg gemaakt.
    Kon hem zelf chippen met de spullen die ik gekocht had.
    Helaas is dit niet gebeurd aangezien auto total loss is.
    Zie ander topic.
    Deze zal door een opkoper opgeknapt worden.
     
  11. Regeneren gebeurt elke 500km ongeveer.
    Je moet ongeveer boven de 60km/h rijden en zal het op deellast het proces beginnen.
    Dieselverbruik gaat dan iets omhoog.
    Roetfilter is niks meer dan tijdelijk opslag.
    Het lsaat roet op en op de grote weg blaast hij alle roet weg.

    Wil toch even een reactie plaatsen. Foute informatie is niet handig. Roet word opgeslagen in het filter en kan verbranden bij een temperatuur van +/- 600 graden. Vandaar de extra inspuiting van diesel in het filter om het te verbranden. Verbrand roet is as en dat blijft samen met de additief resten in je filter. Tegenwoordig hebben de meeste autos een filter dat werkt zonder additief en daar worden filters bijna niet vervangen. Een auto zonder roetfilter stinkt enorm en je belast het mileu. Lekker origineel laten dus !
     
  12. Ik ben wel benieuwd wat de grootste oorzaak is van roetfilter problemen.
    Ik heb nu meerdere diesels gereden met een roetfilter maar nog nooit problemen gehad met een roetfilter.
    Mijn idee is dat het vooral voorkomt bij auto's die eigenlijk te weinig kilometers rijden of teveel korte stukjes.
    Mijn Focus heeft bijvoorbeeld voor deze geëxporteerd is 252000km gereden met het originele roetfilter originele EGR klep en er was geen enkele indicatie dat er iets met het filter aan de hand was toen de auto weg ging. Ik heb er ongeveer 55000km per jaar mee gereden.
     
  13. Bij mij is het geen te weinig km.
    Ik reed elke week ruim 2000km op de snelweg.
    Dus waar het aan ligt geen idee.
    Verder elke 15000km a 20000km verse olie en regelmatig regeneratie vloeistof bij de diesel.
    Dus ja zeg maar.
    Turbo had ik voor de zekerheid na laten kijken en was goed, voor de zekerheid laten reinigen, balanceren en opnieuw laten sealen.
     
  14. Bij mij was het een leaseauto dus geen extra spullen in de tank en onderhoud volgens schema.
    We hebben op het werk 6 Focussen gehad en afgezien van een paar versnellingsbak problemen (niet verrassend bij de Econetic) relatief weinig problemen.
    Problemen met roetfilter heb ik niet gehoord. Turbo problemen voor zover ik weet ook niet.

    Met 2000km per week zou je denken dat het spul heet genoeg wordt om het roetfilter schoon te houden. Te lage toerentallen zal je ook wel vermijden denk ik? De schakelindicator moet je sowieso negeren.
     
  15. bij de MK3 diesel is het ook bekend dat goedkope brandstof (witte pomp) ook niet goed is voor het roetfilter.
    schijnt dat het roetfilter is gebaat bij premium merk brandstoffen die standaard wat toevoegingen hebben.
     
  16. Ik tankte vaak om en om V-Power en normale shell diesel.
     
  17. Ik heb juist begrepen van een Ford monteur dat vooral de Shell v power diesel erg slecht is voor de ford diesels. Deze brandstof zou een soort slijm afzetting in het brandstof filter creëren waardoor die verstopt. Dat ik mijn Mondeo diesel voor de eerste keer het filter wisselde zat er inderdaad allemaal grijze bagger in het filter, lijkt een beetje op zeepluis uit de wasmachine. Ik heb vervolgens voornamelijk alleen maar Esso diesel getankt en bij de volgende wissel was het filter helemaal schoon.
     
  18. Problemen met V-Power diesel heb ik nog nooit van gehoord. Wel een Ford diesel gehad die op normale diesel beroerd begon te lopen en eigenlijk alleen nog fatsoenlijk op V-Power liep.
     
  19. Ik zou het zelf wel prettig vinden een indicatie te krijgen dat het regeneratieproces gestart is, als ik dan op de snelweg rijdt pak ik met alle liefde een versnelling lager om het proces te ondersteunen.
    Denk dat men dat expres achterwege gelaten heeft, aangezien in de praktijk vaker geregenereerd wordt dan aangegeven werd bij de eerste auto's waar dit werd toegepast.
    Ik heb er inmiddels 151.000 km opstaan, maar ik heb hem pas sinds 148.000 dus we gaan het meemaken wanneer de storingen gaan komen.
    Dagelijks rijdt ik 2x 45Km woon-werk voornamelijk provinciale wegen en een stukje snelweg. op jaarbasis tussen 25.000~30.000
     
  20. En hij zei zeker dat je BP moest tanken? #aandelen? :schater:
     

Deel Deze Pagina