1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Hulp is welkom. Mk3 start niet meer.

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door Nikkie, 13 nov 2019.

  1. #1 Nikkie, 13 nov 2019
    Laatst bewerkt: 13 nov 2019
    Vol lof spreek ik over mijn knal groene trots, de focus 3 uit 2013 die me nooit in de steek laat en alleen het standaard nodige onderhoud vraagt. Tot aan vorige week, toen liet ie me even zweten. Hij startte niet.. Ik hoorde enkel een tik, en kreeg als melding: koppeling indrukken. (Uiteraard deed ik dit al) na 3x proberen startte hij! Ik blij. En verrast want hij bleef gewoon netjes starten.
    Maar eergisteren was het weer zo ver, balen. We hadden toen hetzelfde probleem.. Alleen dit keer heb ik het wel 20x geprobeerd, zonder resultaat, behalve dat ik mn conditie opgepept heb op de fiets.

    Gebeld met de ford garage en die vertelden me dat het waarschijnlijk de koppeling-schakelaar was. Gelijk een nieuwe besteld dus die gaat er straks in. Deze schakelaar zit ver weg gestopt boven de koppelingspedaal, en moet er in combinatie met een 'handige draai' in gezet worden.

    Als iemand hier ervaring mee heeft dan hoor ik heel graag wat hiermee bedoeld word. Ik ga er vanavond mee aan de slag.

    Eerst ben ik de hele dag bezig geweest te achterhalen hoe ik het deel dashboard onder mijn stuur verwijder, Dit is gelukt! Simpel, maar je moet het maar net weten.
    (Het klepje van het vakje links heb ik verwijderd, deze zit geklemt en trok ik makkelijk los, nu blijft alleen de rest over en deze 'rest' heb ik met beleid los gehaald, want ook deze zit bevestigd met klemmetjes. Met een beetje kracht, 1 schroefje links achter het zijpaneeltje, en zonder slopen is deze er ook uit.

    Maar dit is pas het begin...
    Ik hoop dat deze schakelaar dan ook werkelijk het probleem is, maar dat moeten we nog beleven.
     
  2. Het was niet de koppelingschakelaar

    Iemand enig idee wat het probleem kan zijn? voordat ie naar de garage gaat.

    Als ik het contact omdraai hoor je een 'tik' en thats it. De auto geeft aan; koppeling indrukken.
    Maar dat doe ik..

    Hij start nog steeds niet.
     
  3. als de startmotor wel inschakelt, de harde tik.
    en niet ronddraait kan het ook startmotor zelf zijn.

    bij het omdraaien van de sleutel gebeuren er twee dingen.
    je tandwiel word al draaiend naar voren geschoven tegen je vliegwiel. (zogenaamde bendix)
    daarna word je startmotor direct aan je accu gekoppelt en zal hij gaan draaien. (terwijl de bendix schuift verbind deze als een relais de startmotor aan de accu)

    je hoort een tik dus dat kan je startmotor zijn die naar voren schuift, alleen geen contact met de accu zorgt ervoor dat je motor niet ronddraait.

    als dit gebeurt kan een goeie slag met hamer op de startmotor net de trilling geven zodat hij wel contact maakt. paar keer op en neer gaan met de bendix wil dat het op een geven moment wel lukt.

    accu kan het ook zijn. ivm startmotor 1.6-2kw vraagt is dit een flinke verbruiker op accu, bij inschakeling ligt het vermogen dat hij vraagt nog hoger.
    600A kan er dan kortstondig lopen (vandaar op de accu 660CCA staat of dergelijk)
     
    R.Zwiers en Nikkie vinden dit leuk.
  4. Dankjewel! Hier gaan we wat mee doen
    En zal laten weten of het werkt. Thnx!
     
  5. Lees het ding eens uit, voordat je lukraak wat gaat vervangen.
     
    Nikkie vindt dit leuk.
  6. Dat gebeurd als het bovenstaande ook niet werkt slimmerd. En ik doe het heel bewust juist zo.
    Want voor die 22 euro wilde ik
    de gok wel nemen , voordat ik m weg laat slepen en laat uitlezen.
     
  7. Dat is je startmotor, die is kapot.
    Zoek een hele lange stevige stok / stuk ijzer oid en sla even een paar keer tegen de startmotor en probeer die dan te starten.
    (heeft bij mij eventjes geholpen, uitindelijk hele startmotor vervangen)
     
    Nikkie vindt dit leuk.
  8. Ik ga dat inderdaad proberen. Ben een leek in dat soort dingen (moet eerst nog uitvogelen waar die zit) maar geïnteresseerd genoeg om te leren.
    Als ik m daarmee naar de garage krijg, ben ik al geholpen. Thnx

    (Ford dealer om de hoek heeft na een storing mijn roetfilter gereinigd, en smeerden me een nieuwe aan toen de storing niet was verholpen. Afspraak al geplant, en kostenplaatje ingezien. Kost wat, maar dat is nou eenmaal zo.
    Wat bleek; -daar moest ik op een andere locatie waar de reparatie geplant stond achterkomen -het was het roetfilter niet, mijn luchttoevoerslang was gescheurd. Voor paar tientjes was het probleem opgelost. Maar was inmiddels al behoorlijk op kosten gejaagd. Rij nog steeds met mn oude roetfilter daar is niets mis mee. Dus ik verdiep me voortaan eerst en moet met de auto een stuk verder weg naar de 'betere' garage. Dan is slepen niet handig.. )
     
  9. ??
     
  10. niet zo een vriendelijke reactie voor iemand die probeert te helpen.....
    met uitlezen kan er vaak een storingscode te voorschijn komen die je gelijk op het juiste spoor zet.
    er zijn hier wel leden die dat voor je kunnen doen en wel voor minder dan 22 euro ;)
     
  11. Wat ik me wel afvraag.. waarom geeft ie aan, dat ik mn koppeling moet indrukken?
    Klopt, maar was niet gemeen bedoeld. Maar snap wel dat dat zo over komt. Excuus.
     
    gerardTDCI vindt dit leuk.
  12. Geeft hij die melding dan nog steeds.
    Vanaf hier is het moeilijk om precies alles goed te begrijpen. Vanuit je verhaal lees ik als dat koppeling schakelaar vv hebt, geen melding nu maar wel niet willen starten en alleen een tik hoort.
    Dat komt voor mij over als twee problemen.
    Ene is opgelost.
    Andere is zoals ik opmaak uit je omschrijving als defect startmotor.

    Er zijn vertelt meer als 1000filmpjes, filmpje vertoont meer als 1000woorden.
    Vandaar alleen onze advies en kunnen we niks garanderen dat het definitief de oplossing is.
     
    Nikkie vindt dit leuk.
  13. Ik heb exact dezelfde klachten gehad. De startmotor was versleten. Ook ik kreeg bij meerdere startpogingen de melding dat ik de koppeling in moest drukken, terwijl die ingedrukt was.
    Toen ik hem uitlas met Forscan gaf die ook aan dat de koppeling was ingedrukt, dus dat is het probleem niet.
    Nieuwe startmotor heeft alles opgelost.
     
  14. Ben heel blij met de tips tot nu. Dank daarvoor.
    De bovenstaande tips hebben helaas geen effect gehad.
    Vandaag deed mijn sleutel het niet op afstand. Kreeg als nieuwe melding dat de batterij leeg is. Deze vervangen, dezelfde melding weer. We hebben de accu even los gehad, geen enkele melding meer nu. Dus ook die van de koppeling niet. Of dit nu toeval is? Geen idee.
    Hij start in ieder geval nog steeds niet.
    Ik heb morgen al een afspraak met de garage , problemen zijn zelf niet te verhelpen.

    Wat wel opviel was een zacht piepend/zoemend geluid nadat de sleutel uit het contact word gehaald. Deze houd nog zo'n 5 min aan. We kwamen hierdoor uit op het startrelais.
    Hierover heb ik de volgende info gevonden.


    Intermitterende problemen bij het starten van het voertuig
    Als het startrelais naar behoren werkt, zal het de starter van stroom voorzien telkens wanneer hij wordt ingeschakeld. Het is echter mogelijk dat het startrelais beschadigd raakt als gevolg van overmatige hitte, vuil en puin of andere problemen die een sporadische werking van de starter kunnen veroorzaken. Als u probeert uw auto te starten en de starter niet onmiddellijk wordt geactiveerd, maar u draait het contactslot nog een keer en het werkt, dit is waarschijnlijk te wijten aan een probleem met het relais. In dit geval is het belangrijk dat u zo snel mogelijk contact opneemt met een monteur zodat deze kan bepalen waardoor het intermitterende contact wordt veroorzaakt.
    In veel gevallen is een intermitterend startprobleem gekoppeld aan een slechte draadverbinding die vies kan worden door blootstelling onder de motorkap.

    4. Klikgeluid afkomstig van de starter
    Dit symptoom komt vaak voor wanneer uw batterij bijna leeg is, maar is ook een indicator dat uw startrelais geen volledig signaal afgeeft. Het relais is een alles of niets apparaat, wat betekent dat het ofwel de volledige elektrische stroom zendt of niets naar de starter zendt. Er zijn echter enkele situaties waarin een beschadigd startrelais ervoor zorgt dat de starter een klikgeluid maakt wanneer u de sleutel omdraait.
     
  15. Oké, ik ben dus niet de enige..

    Morgen meer duidelijkheid. En benieuwd of dit het ook daadwerkelijk is.

    Mis mn auto enorm! :nocheer:

    (Er liggen net nieuwe velgen onder, van de nieuwe focus) helaas dus een dubbele dikke kostenpost. Maar het is niet anders..
     
  16. Als je probeerd te starten wat doen dan eventuele lampen als die zwak gaan branden zou het ook de accu kunnen zijn. Toevallig geprobeerd om m op te starten
     
  17. Als het aan de accu zou liggen dan krijg je verschillende foutmeldingen in het scherm, dat is mijn ervaring.
     
  18. Alles werkt gewoon, radio speelt, lampen branden. En startkabels helpen niet. Het is enkel en alleen bij contact omdraaien een 'tik geluid.
     
  19. Dank je! Toevallig heb ik precies hetzelfde filmpje eerder vanmiddag gekeken. Hierdoor leerde ik goed de werking van de startmotor te begrijpen.
     

Deel Deze Pagina