1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

olie in koelslangen - oplichtend management lampje

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door roel_focus2004, 11 nov 2019.

  1. vorige week bij d egarage geweest voor mijn apk.

    buiten afkeur op een kogel en root eplek in de dorpel (welke worden gefixed)
    gaf de monteur aan dat er olie in e koelvloeistof zat.

    dit was mij ook al opgevallen door wat witte aanslag in het koelvloeistof reservoir.

    Nu bleek dat er 2 koelslangen als dikker waren door opname van de olie.

    Dit zou kunnen door een slechte koppakking (tellerstand 260 duizend km) of kunnen er meer issues zijn.

    Als ik de cylinderdruk laten meten, geeft dit enkek uitslag over de zuigerringen, of ook over de toestand van de koppakking.
    Kan de toestand van de bougie ook iets vertellen over lekkage van olie langs de zuigerveren of koppaking?

    Tip was van de garage om het koelsysteem te laten spoelen, met een spoelmiddel en dan met schone koelvloeistof te spoelen en te vullen. Is achtergebleven water schadelijk voor de motor, of kan ik het beste met water uit de wasdroger spoelen (ivm minder aanwezige zouten ed)

    De auto verbruikt wel olie, maar hoeveel heb ik nooit bijgehouden.

    Een tip die ik gevonden heb is om de peilstof met een aansteker op te warmen, koelvloeistof gaat dan koken, en geeft aan dat er ook koelvloeistof in de olie zit.

    een ander leuk ding was dat ik gisterochtend wegreed, was iets kouder dan normaal en het oranje motormanagement lampje lichte flauwtjes op. En ging daarna weer uit.
     
  2. Ik gok dat het om een MKI op benzine gaat? Maar welke motor precies?

    Overigens olie in je koelleiding is niet zoals het hoort. Vraag me dan ook af of een reiniging zal helpen. Mocht je toch willen weten of het de koppakking is, dan zou je een druktest kunnen laten uitvoeren.
     
  3. benzine model , 1.6 motor bouwjaar 2002
     
  4. Spoelen van koelsysteem is goed te doen met water en een ontvettende zeep daarna naspoelen met gewoon water tot alle schuim eruit is. Best spoelen tegen de stroomrichting in

    Weer leeg laten lopen en vullen met koelvloeistof

    Maar zou eerst eens beginnen met het afpersen van koelsysteem ergens moet een lek zitten tussen olie en koelsysteem met een cilinder druktest komt die er niet uit.

    Bougies als die ernstig zwart verkoolt zijn dan heb je olie in de verbrandingskamers,.
     

Deel Deze Pagina