1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Wiellager

Discussie in 'Velgen, banden & ophanging' gestart door JohnnyWalker, 28 sep 2019.

  1. Goedendag.
    Ik heb een brommend geluid in de auto, een ford focus trend 1.6 16v uit 2000.
    Dacht eerst dat het geluid van de binnenkuip kwam dat tegen het airco filter kwam. Maar bij beter onderzoek, kwam ik er achter dat ik dus speling in het lager heb rechts voor.
    Nu heb ik gezien dat er veel soorten zijn, welke moet ik precies hebben, en is het goed zelf te doen. Steek van de wielen is
    4 x 108. Graag advies
     
  2. https://www.winparts.nl/upload/product_media/documents/document_453699.pdf
    staat het perfect weergegeven hoe je het moet doen.
    je moet in bezit zijn van een pers, wiellager eruit persen gaat pas beweging in komen bij 14ton.
    dan pers je hem er zo uit. nieuwe erin persen gaat met minder kracht maar is goed te doen.
    simpel bankschroef haalt geen 14ton. maar 3tot5ton maximaal.

    onderdeel is op basis van je kenteken goed te bestellen. zolang er maar staat dat het een magneetring/abs ring heeft.
    zover ik weet heeft elke dat.
    https://www.winparts.nl/onderstel-a...-bouwjaar-1998-10-2004-11/c660-606-15231.html
    alles wat daar staat zou goed moeten zijn. zolang je maar voor de vooras pakt
     
  3. Harstikke bedankt voor de info.
    Heb even gekeken. Keuze genoeg. Dus met abs ring er in. Alleen merk en prijs verschilt.
    Pers heb ik niet, dat moet ik dus uitbesteden.
    Wielnaaf zal vast nog wel goed zijn.
    Heb ik wat te doen
     
  4. Is het verstandig, om ook de naaf te vernieuwen, of is het lager al voldoende, scheelt wel een paar centen.
     
  5. Als je op de juiste manier perst en je bestaande naaf is niet krom kun je gewoon volstaan met lager.
    Naaf met slingering van 0.05mm is al voelbaar. Dus niet te zien met het blote oog.
    Heb je geen klachten met trillingen dan is lager voldoende
     
  6. Hij bromt alleen maar, verder weinig tot geen trilling in het stuur. Alleen bij zeer hoge snelheid,
    Dat doe ik dus niet, maar heb het 1 keer ervaren. Dus lager zal dan genoeg zijn
     
  7. Lager is vervangen ondertussen, maar nog steeds dezelfde speling. De brom is gelukkig weg, het lager was al wel verkleurd binnenin.
    De kogels zijn flink warm geweest. Ik heb nu dus een nieuwe fussee kogel en stuurkogel, maar weet iemand het aantrekmoment van de stuurkogel, kan hem dus niet zomaar aantrekken, de fussee zit een bout voor, die zal ook wel met een momentsleutel moeten.
    Als iemand die waardes heeft, dan ben ik al dankbaar daar voor.
     
  8. vast is vast
     
  9. Kogels vervangen vandaag. Stuurkogel was nog wel redelijk, maar fussee was er slecht aan toe, rubber helemaal gescheurd en versleten.
    Nu niks geen speling meer. Mocht er nog een afwijking inzitten, dat komt wel goed. Binnenkort nieuwe banden en uitlijnen. Maar stuurgedrag is nu al wel een verschil. Strakker ook, en in bochten stabieler.
     

Deel Deze Pagina