1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Temperatuur omhoog bij minder gas

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door Leo Niessen, 21 okt 2019.

  1. Hallo, onze focus heeft een vreemd probleem. Als de motor goed warm is staat de temp meter fijn in het midden. Als ik gas minder om afstand te creëren met een voorganger schiet de temp omhoog tot 3/4 daarna een sec of 4 in het rood en dan weer terug op 90 graden. Thermostaat en temp vielen is vervangen. Verder zeer tevreden met onze beestje. 62-pt-rj.
    Iemand een idee? De garage weet het niet en wil als volgende de aanwijzer zelf vervangen.
     
  2. Gebeurd trouwens alleen op de snelweg. Bij rijden in dorp/stad geen enkel probleem. Ook bij stationair lopen blijft temp goed.
     
  3. Ook welkom
     
    PhoenixNLx vindt dit leuk.
  4. welkom ook
     
  5. Met aanwijzer bedoel je de instrumenten paneel?
    Nee dit moet je uitlezen met uitlezer
    Je kan de servixe mode van de instrumentenpaneel gebruiken om digitaal de temperatuur te zien.
    Als dit ook omhoog schiet weet je dat er iets bij de motor niet klopt.

    Hoe je bij dat menu komt was iets van knop vasthouden en contact aanzetten. Alleen ben dat even kwijt.

    Het kan een verstopping zijn of slechte waterpomp. Die op toeren het wel red maar als je gas loslaat niet.

    Alleen je moet wel eerst weten of de digitale temperatuur verzonden door de motorcomputer idd ook oploopt.
     
  6. Ik heb ook wel eens hele rare dingen gehad met de temperatuurmeter toen mijn koppakking de geest had gegeven, Dan kun je bijvoorbeeld af en toe lucht meten i.p.v. vloeistof
     
  7. Dank je wel. Wist niks van een service mode. ( is inderdaad knopje, om km stand op 0 te zetten, ingedrukt houden bij het starten)
    De digitale temperatuur zit rond de 104 bij gewoon rijden. Bij gas minderen op de snelweg schiet hij door naar 113 tot 119 graden. Bij 104 staat de aanwijzer van instrumentenpaneel in het midden. ( normale stand) Bij 113 staat hij tussen normaal en rood. Bij 119 vooraan in het rode.
     
  8. Dat is veelste warm. 90graden zou je moet meten en onder flinke belastong berg op rijden met 4000rpm kan je tegen de 100graden oplopen.
    Dus instrumentenpaneel geeft goed aan.

    Worden je slangen allemaal wel netjes warm. Geen idee of bij de focus voorkomt maar heb meegemaakt dat de schoepen van de waterpomp kapot waren en dus kvs niet goed rondpompte.

    Echter focus mk1 die ontluchten zeer slecht. Moet je met vacuum eerst leegzuigen en dan vullen met kvs. Echter naar 400km moet een luchtbel wel losgeschoten zijn
     
  9. Wat in het testmenu wordt weergegeven is de motor (cilinderkop) temperatuur en niet de koelvloeistof temperatuur. De motor temperatuur is altijd hoger als de koelvloeistof temperatuur.

    Om te beginnen zal moeten worden vastgesteld of de motor daadwerkelijk te warm wordt of dat het een elektronisch probleem betreft. Bij de Focus 1 is het een bekend probleem dat componenten op de printplaat van de PCM na verloop van jaren verouderen waardoor deze niet meer de oorspronkelijke elektrische eigenschappen hebben. Een bekend voorbeeld hiervan is dat de PCM detecteert dat de motor te warm wordt terwijl dit in werkelijkheid niet het geval is.

    Door de motor temperatuur met een losse externe temperatuurmeter te meten kan eenvoudig worden gecontroleerd of de motor daadwerkelijk te warm word of niet.
     

Deel Deze Pagina