1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Waarschuwing motor storing

Discussie in 'Performance' gestart door Gerlof, 14 okt 2019.

  1. Beste allen,

    Gisteren kreeg ik plots een waarschuwing terwijl ik met draaiende motor wachtende na een tankstation tijdens de navigatie instellen. Dit resulteerde in een laag vermogen zonder boost waar normaal de turbo inkickt. Ik heb geen rare geluiden of rook oid waar kunnen nemen. Na de volgende keer starten was er geen waarschuwing meer en deed alles het als voorheen. Halverwege werk kreeg ik echter wederom de waarschuwing met bijbehorend vermogen gebrek. Na stoppen en herstarten was het weer verdwenen. Nu wil ik zo snel mogelijk de foutcode uit gaan lezen wanneer dit weer op treed dus die code's komen later.
    Hebben jullie met dit verhaal al tips? Dit is min of meer eerst nog een notitie dus ik verwacht de opmerking lees eerst alle andere topics over turbo's etc maar daar heb ik nog geen tijd voor gehad. Wanneer ik meer informatie heb vergaard hou ik dit topic up-to-date.
     
  2. De melding Motor storing is een heel algemene melding waarbij de motor (meestal) in noodloop gaat. Daar kunnen van allerlei oorzaken voor zijn. Zonder uitlezen kun je er weinig mee.
     
  3. Ik heb de blue driver module al in de auto geprikt wachtende om de foutmelding op heterdaad te betrappen.
     
  4. Het heeft even geduurd voor de storing weer kwam.
    De storing betrof code P2599 Turbocharger Boost Control Position Sensor "A" Performance - Stuck High.
    Nog steeds geen rare geluiden of rook wel het idee dat de turbo inhoud.
     
  5. Je rijdt in focus 2014 1.6tdci econetic. Is ook handig om te weten namelijk.
    Dat turbo niks doet is logisch. Bij noodloop ook geen turbodruk, is normaal. Geen oorzaak maar gevolg van de storing. Alles ter bescherming.

    Als het klopt heeft de turbo een sensor zitten die meet hoe de kleppen staan. Daar zit je probleem. Volgens de computer blijft hij te lang open.
    Dit kan van simpel vacuumklepje tot turbo toe zijn.
     
  6. Even een verlate update:
    De vacuum klep is vervangen tegelijkertijd met de sensor. Hierna heeft hij eenmalig een melding P0045 gegeven, zou dit kunnen omdat de sensor ontkoppeld is geweest? Verder heeft hij nog 2 keer de foutcode P2599 gegeven binnen 24 uur na vervanging van klep en sensor op 25 oktober. Sindsdien geen storing meer gekregen, het vermogen is sindsdien ook niet meer terug gevallen.
    Wanneer kan ik met enige zekerheid aannemen dat het probleem nu verholpen is?
    Is het een optie / toegevoegde waarde om een turbo reiniging uit te voeren?
     
  7. Met vacuum klep bedoel je actuator, die op je turbo gemonteerd zit? Zit met een stangetje naast de olieleiding en met drie moertjes, een vacuum slangetje en een sensor aan de onderkant?
    Weet je misschien of ze dat hebben verwisseld zonder de turbo te demonteren?

    Ik had ook problemen, met P2599, maar vond olie in de slang na de turbo, dus ik heb een nieuw binnenwerk in mijn turbo gezet. Echter de foutmelding komt terug, ik denk aan een nieuwe actuator, echter ik heb geen zin om de turbo weer los te halen, dat is veel werk. De sensor kan je niet los vervangen, en de actuator kan ook niet uit elkaar.
     
  8. Nee ik bedoel het vacuum ventiel/druk convertor/uitlaatgasregeling ding. Bij mij zag de turbo er nog super netjes uit en nergens olie gevonden waar het niet hoort. De sensor die vervangen was zat in een leiding die bijna onder de ruitenwissers door liep.
     

Deel Deze Pagina