1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Vieze bougies

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door JonathanSantana, 4 okt 2019.

  1. (Excuses voor het posten van mijn problemen zonder mij eerst voor te stellen. Verder heb ik gelimiteerde ervaring met sleutelen aan auto's.)

    Ik heb een Ford Focus 1.6, 16v Zetec-s uit 1999.

    Afgelopen zondag (29 september) wou hij niet meer starten. Hij sloeg wel over, maar niet aan. Klonk alsof hij geen vonk kon pakken. Af en toe, bij kou en regenachtig weer, wou de motor wel eens stotteren en vermogen verliezen/inhouden. Dit was alleen zo onregelmatig dat ik er niet verder of na dacht.

    Op het advies van meerdere mensen in mijn omgeving afgelopen maandag alle 4 de bougies vervangen. Ondanks dat ik het wel raar zou vinden dat ze alle 4 tegelijkertijd kapot zouden gaan. De motor wou hierna iig wel weer draaien.

    Na een week op en neer van thuis naar werk te rijden, wilt de auto vandaag weer niet starten. Nieuwe bougies eruit gehaald, en ook deze waren weer helemaal zwart van de olie (dat de olie zwart is, is denk ik ook niet echt een goeie zaak lijkt me?) Nadat ik de bougies had schoongemaakt wou hij wel weer starten. Maar goed, daarmee is het probleem nog niet opgelost. Als ik zoek op de issue van olie op de bougies, kom ik vooral tegen dat dit een lekkende kleppendekselpakking zou zijn. Dit lijkt me een redelijk simpele reparatie. Alleen lijkt het me dan ook logisch dat er olie aan de bovenkant van de bougies, en bougiekabels zou zitten. En die zijn compleet schoon. Ik hoop dus niet dat het een ernstiger probleem is.

    Het motorblok verbruikt wel redelijk wat olie btw, om de paar maanden gooi ik er een liter bij.

    Onderstaande link staat een filmpje met het startprobleem, vieze oude en nieuwe bougies
    https://imgur.com/a/ipCfzTg

    (ps, hopelijk verbreek ik met deze post geen forum regels, en staat de post op de juiste plek. Ook heb ik de zoekfunctie gebruikt, maar kwam tot nu toe geen oplossing tegen.)
     
  2. Klink als een paar versleten of vastzittende zuigerveren, waardoor er (veel) te veel olie in de cilinder komt.
    Komt er ook witte rook uit de uitlaat als de motor wel loopt?
     
  3. Dat klinkt vrij serieus! Er komt inderdaad witte rook uit de uitlaat bij gas geven als de motor loopt.
     
  4. zou idd beginnen met compressietest en cilinderlektest. kijken wat daar uit komt.
    kleppendekselpakking is meer voor probleem met uitwendige olielekkage en zo te zien heb je dat niet.
    klepseals kunnen het dan eerder zijn.

    een bougie is meestal nooit echt alle 4 defect, maar als 1 defect is, dan is het verstandigst alle 4 te gelijk vervangen.
    vooral als je geen titanium bougies hebt, die willen wel eens verslijten en de elektrode afstand is dan anders met dan met nieuwe bougies.

    bij diesel is olie al zwart als je het net erin hebt gedaan. bij benzine komt het soms voor maar vaak is de olie vrij helder.
    doe je op tijd verversen is er niks aan de hand.
     
  5. Zou dat dan betekenen ze bij alle zuigers versleten zijn? Of kan dit ook voorkomen bij een enkele versleten zuiger?

    Elders kreeg ik overigens te horen dat dit meer lijkt op een koolstof opbouw ipv olie op de top van de bougies. Wellicht door dat niet alle benzine die wordt ingespoten geheel verbrand wordt. Wat weer zou kunnen komen doordat de bougies niet juist zijn afgesteld. Oftewel de kloof te groot of te klein is.

    Ik zal morgen kijken of ik dat kan onderzoeken, en ook een compressie tester kan aanschaffen.
     
  6. Als dit het geval is zou ik eerder aan een defecte bobine denken. Alle 4 geen goede verbranding -> Aanvoer van stroom. Dus bobine of nog verder terug in de cyclus.
     
  7. Hmm. Die zou ik idd ook nog kunnen checken.

    Ik had overigens nog een naïef idee toen ik net wakker werd. Na het plaatsen van de nieuwe bougies heb ik alleen maar korte ritjes gemaakt in de stad. (5-10 minuten) Zou het ook kunnen zijn dat de oude versleten bougies hebben gezorgd voor de "carbon build up" in de zuigers, en de nieuwe bougies simpel weg nog niet warm genoeg zijn geworden om dit "recht te zetten"?
     
  8. Helaas vandaag geen tijd gehad om een compressie tester te kopen. Wel ff de bobine eruit gehaald. Deze vertoond de volgende schade: https://imgur.com/a/0mtMw3m
     
  9. #10 mario75, 7 okt 2019
    Laatst bewerkt: 7 okt 2019
    Het feit dat auto rokt, olie verbrand en moeilijk start / of niet, wijst meer naar een compressie verlies. Ik zou eerst dat checken voordat je begint met componenten vervangen / vernieuwen.
    Van wat ik van je filmpje kan horen, het lijkt niet naar een “regelmatig “ overgaan van motor als je hem probeert te starten. Deze wijst toch naar een cilinder zonder of met heel weinig compressie.
     
  10. Ben ik het niet helemaal mee eens. De eerste seconden hoor je de motor wel degelijk gelijkmatig ronddraaien. Het klinkt mij eerder alsof er maar 1 cilinder wel ontsteekt en de rest niet.
     
  11. Zo op de foto is het moeilijk te zien. Dat ontstekking niet goes is weten we. Rede kan simpel bobine zijn maar ook motorisch.
    Precies zoals je zegt dat met 4 nieuwe bougies motor in begin wel goed loopt en na week problemen geeft.

    De kleur komt omdat de bougies nooit echt warm zijn geweest, zodat het gereinigd wordt. Logisch met korte ritten.
    Alleen korte ritten zou niet de oorzaak moeten zijn dat je na een week weer problemen hebt.

    Wat je hoort op filmpje is dat na verloop can tikd 1 cilinder niet mee doet.
    Vanaf hier is het niet makkelijk om het goeie advies te geven
     

Deel Deze Pagina