1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

1.6 TDCi 90pk Vage tik

Discussie in 'Performance' gestart door focusgebruiker, 15 sep 2019.

  1. #1 focusgebruiker, 15 sep 2019
    Laatst bewerkt: 15 sep 2019
    Beste allen,

    Het volgende probleem heeft zich netjes aangeboden... het geluid van het probleem is in de video zeer duidelijk te horen. Wanneer ik de snelweg op ga en trek op in de 3de versnelling, lijkt het net alsof ik telkens een duwtje krijg van achter. Of dat ik steeds een 10de seconde wordt tegengehouden. Ook in de 4de en 5de versnelling is het probleem, echter dan merk ik het op een of andere manier minder. Ik zie ook op mijn toerenteller dat hij in het oplopen telkens een 10de seconde stilstaat, de toerenteller loopt dus niet netjes met de snelheid mee, maar staat elke 5mm een tiende seconde stil. je zou denken aan de koppeling, maar zou dat ook het getik kunnen verklaren? Dat getik lijkt mij meer weg hebben van de krukas ofzo. Hoewel het getik soms ook heel even weg is, (ook te horen op het filmpje) het geluid is het beste te horen aan de bijrijderskant. Iemand enig idee wat ik hier mee aan moet?

     
  2. Ik heb die tik eerder gehoord. Zo op het eerste moment zou ik zeggen dat het een riem is.
     
  3. en onder de motorkap kom je dan achter waar het zo ongeveer zit.
    deze motor heeft een ketting, distributieriem en een multiriem.
    alle drie kunnen de spanners kapot raken.
    vooral als je zegt rechterkant van de auto zit al deze dingen.

    echter dit verklaart niet zo direct je klacht tijdens het rijden
    met het rijden zeg je dat je telkens een duwtje in je rug voelt, en dat toerenteller niet netjes constant omhoog gaat.
    je zegt ook dat je toerenteller niet samen met de snelheid omhoog gaat. dat is tegenovergestelde van wat je net zegt (duwtjes in je rug en toerenteller loopt niet constant snelheid omhoog)
     
  4. #4 focusgebruiker, 16 sep 2019
    Laatst bewerkt: 16 sep 2019
    Nou ja.. Hij gaat in feite wel gelijk met de snelheid mee omhoog, maar hij staat steeds een tiende seconde stil, dat is ook het moment dat ik voel dat hij die 10de seconde inhoud. Dat kun je dus ook omschrijven als het gevoel van een duwtje in de rug omdat hij na de stilstand ook weer verder gaat. Ik vraag mij dus af of de tik die ik hoor aan de distributieriem kant onlosmakelijk verbonden is aan dat duwtje. Verder als ik gewoon rijdt merk ik niets van dat duwtje. Is alleen bij optrekken en hoe vaag het ook klinkt, het is begonnen nadat ik 2 nieuwe banden heb gezet op de voorwielen. Het zijn de nieuwste hankooks all seasons banden. Zou ik zoveel grip hebben dat hij afremt bij het optrekken dan? :lol:
     
  5. Het getik lijkt vanuit de EGR klep te komen. of in ieder geval iets wat daar achter zit aan die kant. hij tikt ook lang na nadat de motor uit is. Wellicht verklaart dat ook het schokkerig optrekken. Ik ga vanmiddag de EGR reinigen.
     
  6. EGR schoongemaakt. Die was eigenlijk helemaal niet zo vies. Wat er wel aan de hand was: De onderste bout van de EGR zat gewoon los! en de pakking was half naar beneden gezakt. Dus de hele EGR zat niet goed op zijn plaats. (dat verklaart dus ook dat ik af en toe uitlaatgas geur in de auto had) Echter de EGR zit er nu goed op, maar ik merk geen enkel verschil in de auto. Toch heb ik het idee dat ik vermogensverlies heb ergens. vanaf 2200RPM in de 2de versnelling lijkt het alsof er iets de auto tegen houd. ook in de 3de versnelling is dat zo en vanaf de 4 gaat het iets beter. trap ik in de 5 het gas in dan schiet het geen meter op. Wellicht dat ik hem toch naar een dieseltechniek breng om 1 en ander duidelijk te krijgen.
     

Deel Deze Pagina