Hallo, Op vakantie naar Italie stonden we een aantal keren in de file, ook bij de Gotthardtunnel en daar bleef de koppeling plotseling halverwege hangen. Na de tunnel gelijk gestopt en het pedaal handmatig weer naar boven getrokken. Bij de motorkap stonk het ook enorm. Gelukkig waren we vlakbij ons overnachtingsadres en auto dus laten afkoelen. Volgende dag konden we weer door zonder problemen, wel een paar keer gemeend weer wat te ruiken bij filerijden, veel koppelinggebruik dus. Vorig jaar in Italie ook al een stinkende koppeling meegemaakt bij files, weliswaar geen hangend pedaal toen. Het lijkt er op dat bij intensief gebruik van de koppeling iets niet helemaal goed gaat. We rijden in Nederland voornamenlijk over de snelweg en staan hier weinig in de file en merken hier geen brandgeur. Vorig jaar dit gemeld bij de garage toen bij de terugroepactie, daar is toen niks opgemerkt. Nu breng ik hem binnenkort weer naar de garage, hebben jullie tips, waar moet ik de garage op attenderen? Dit volstaat toch niet met alleen maar een laptop aansluiten? De terugroepactie van vorig jaar betreft ook de koppeling, kan er connectie zijn? Het betreft een Focus eind 2015, 1.0, 6v, 125pk. Verder geen problemen met rijden. Gr henk
Weet ik niet exact, die wordt bij onderhoud wel gecontroleerd. Wat zou dit met de koppeling te maken kunnen hebben?
Remvloeistof is de hydraulische vloeistof die gebruikt wordt voor de koppeling. https://focusclub.nl/index.php?thre...met-terug-kerend-lucht-in-het-systeem.113598/ Dit zou ook kunnen. Oude remvloeistof zou teveel vocht kunnen hebben en daardoor kan remvloeistof gaan koken. Waardoor er lucht in systeem kan komen Echter dit geld meer voor de remmen.
Precies. En aangezien je er vooral last van hebt bij files kan ik me voorstellen dat de koppeling en zo warm wordt. Met als gevolg dat je dezelfde klachten krijgt als me warme remmen. Wat ik begreep bestaat een koppeling uit dezelfde materialen als een rem.
Volgens mij wordt het getest bij de APK, groen is goed, oranje komt eraan, rood is vervangen, maar kan zijn dat het niet is gecontroleerd, zo deden dat in ieder er geval met rem olie .
Bij apk wordt vloeitof nooit getest. Zolang het maar werkt en lampje uit is. Al zit er 100% water in. Als de remvertraging goed is, is het goed. Hoe stom het ook klinkt. Bij onderhoud zou dit een verplichte test moeten zijn ipv elk 2jaar verversen.
@focuskelp geeft niks. heb het 6 jaar gedaan. maar mocht je bepaalde apk punten willen weten https://handboek.rdw.nl/personenautos/reminrichting/remvloeistofreservoir rdw heeft er een mooie site voor gemaakt. Niet alles staat erop. maar wel in het nederlands. in de apk boek staat het formeel nederlands. dat je 4x de zin leest en nog niet goed begrijpt