1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Verstuivers

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door focusgebruiker, 25 aug 2019.

  1. Goedenavond allen.

    Ja, ik blijf nog even actief op 't forum :lol:

    Mijn rechter 2 verstuivers lekken wat olie. Ik denk dus dat die pakkingen vervangen moeten worden. Hoewel ik ze ook lichtelijk hoor ratelen (vooral bij koude motor) maar dat zou ik kunnen bekijken als ze er uit zijn. Ik heb op youtube een filmpje gekeken hoe je ze er uit haald. Lijkt me allemaal niet zo heel spannend. Ik vraag me alleen af als je de brandstoftoevoer los gehad hebt, of je dan niet de zaak moet ontluchten? Of is het gewoon aansluiten en starten? Er lekt overigens geen brandstof. Het ruikt ook niet naar diesel en het is puur olie wat er onder vandaan komt.
     
  2. als hij olie lekt wil ook vaak via de tapeindjes waar de verstuiver mee vast zit. echter deze draai je niet zomaar uit de kop, willen soms afbreken.
    eruit halen en fixen stelt verder niks voor
    draai je de twee moeren los en je trekt de verstuiver zo omhoog. nieuwe brandplaatje, plastic ring, rubbere ring per verstuiver.
    na goed schoonmaak alles terug zetten leiding erop vast zetten en starten. zal beetje lucht zitten maar pomp je zo eruit. hogedrukdeel ontlucht zijn eigen.
    rubbere ring is handig om met wat vet om een dop 15 (uit mijn hoofd kan ook andere maat zijn) te douwen. die zet je boven de schacht en douw je de rubber eenvoudig naar beneden op zijn plaats.
    de rubbere ring binnenste deel moet over het ijzere deel van de schacht zitten.
     
  3. Maar die zullen toch los moeten om de verstuiver er uit te halen neem ik aan? Best wel risicovol dus. Of zou ik ze eerst inspuiten met W40 als dat helpt?
     
  4. nee de tapeindjes heeft aan de onderkant m8 zitten en bovenkant zit m6. hierop zit een moer op waar je inbus sleutel in zet.
    de moer houdt de verstuiver vast in het blok. deze moeren willen sommige monteurs bij elke beurt checken of ze niet losgetrilt zijn. want dan heb je dus lekkende verstuivers met alle rotzooi erbij op den duur. ivm ze soms willen lostrillen wil het dus ook soms wat uit het blok trillen met gevolg dat je hierdoor olielekkage krijgt

    ze moeten niet eruit. maar is wel raadzaam om eruit te halen en wat wij altijd deden is wat vloeibare pakking op de kop en dan weer vast zetten.
    Ja ik heb er een enkele met moertje erop lassen eruit moeten halen.
    vaak brak het kopje wat torx is af en dan kon je met twee moeren op tapeind de onderste verdraaien om hem er toch uit te krijgen.
    LET OP, zoals ik net zei brak soms het kopje af, en ja enkele keer viel die in de motor en mochten we met magneet net geluk of pech hebben.
    Dus zorg dat je het gat met ductape of dergelijks afdicht.

    de vloeibare pakking is hetgeen wat voor dezelfde motor wordt gebruikt voor de carterpan. is een heel dun, rood. vloeibaar als bisonkit dus beetje stroperig.


    ben je te bang ervoor geworden, sorry daarvoor maar wil niet dat je hierna problemen hebt ermee. beter waarschuwen voordat het verkeerd gaat.
    wat je anders zou kunnen doen is beetje beun werk. is tapeind laten zitten en rondom beetje met vloeibare pakking. die zwarte dikkere varaint. rondom wat dicht kitten.
    het is net welke manier je voor kiest
     
  5. verstuivers er uithalen als het blok nog warm is maakt het ook makkelijker zeker als je doorslag van een verstuiver hebt, verder is het redelijk makkelijk te doen. nog een tip met een steeksleutel de verstuiver heen en weer draaien en tegelijk omhoog trekken als deze wat vaster zit. ik was de laatste keer iets van 1,5uur bezig met vervangen van alle pakkingen/seals incl schoonmaken en terug plaatsen.
    ontluchten is niet nodig, wel zorgen dat de verstuiver wordt teruggeplaatst waar hij vandaan kwam!!
     
  6. Als het olie is en er geen druppels op de stoep liggen, zou ik er niks aan doen. Hoge carterdruk wordt als oorzaak gegeven. Is niet een ideaal ontwerp hoe het bevestigd zit. Het kan verder geen kwaad.

    Als het aangekoekte troep is moet je er wel wat aan doen.
     
  7. Bedankt voor de uitleg Werner.

    het is niet aangekoekt ofzo. Feitelijk is het brandschoon allemaal alleen ligt er na elke schoonmaakbeurt weer dagelijks een plasje olie onder het verstuiver. Dus ik dacht wellicht iets aan doen.. :lol: maar als ik dit zo hoor valt het allemaal wel mee. maar ja, desalniettemin hoor ik ook de verstuiver. Dus ik wil die op termijn gaan vervangen? of is het niet de verstuiver die ik hoor? Het is alleen aan de rechterkant en dat is ook precies de verstuiver die wat olie geeft.
     
  8. Verstuiver die lekt hoor je heel goed. Draai de inbusmoer maar iets aan en als geluid verandert lekte hij. Maar denk ik niet.
    Denk dat je iets anders hoort
     
  9. Iets waar ik niet vrolijk van wordt waarschijnlijk?
     
  10. rechterkant is altijd moeilijk om te zeggen welke kant je precies bedoelt.
    monteur kijkt altijd vanuit de stuurpositie. dus dan is het bij de distributiezijde, alleen een wilde gok denk ik dat je bakzijde bedoelt.
    je zou het geluid moeten opnemen en ff privelink op youtube zetten en dan hier de link zetten.
     
  11. Dat zal ik zo even proberen. Maar het is idd de distributiekant. Af en toe hoor ik ook een soort van gerammel in kunststof geluid zegmaar. Waarschijnlijk mijn distributie spanner.... Maar ik zal nu even kijken. en dan zien of dat filmpje lukt.
     


  12. Het klinkt nu wel stuk minder dan 's morgens.
     
  13. hoor twee dingen begin stationaair hoor je tjelp geluid zoals ik het noem.
    deze motor heeft het probleem dat de poelies van de distributieriem en riem zelf oppervlakte roest krijgen en ivm niet geheel is krijg je hierdoor extra geluid.
    dit kan nartuurlijk ook van de multiriem zijn want die heeft er ook beetje last van.
    toen ik bij peugeot werkte moesten we de krukaspoelie meevervangen met de distributieriem als de klant hier last van heeft.

    op het laatst hoor je iets trillen. de hitteschild achter de roetfilter wil wel eens defect raken. daar zitten twee bussen in en die gaan wel eens kapot. hierdoor komt hij los te zitten en wil dan wel eens gaan rammelen. hoor je het geluid even iets tegen de hitteschild douwen om te kijken of het geluid dan weg is of juist er komt
     
  14. Bij de multiriem zit idd ook een geluid. Verder heb ik voor 26 oktober een afspraak om de DB riem te vervangen. (die moet sowieso) KM stand is momenteel 308K dus lijkt me geen overbodige luxe. Zeker omdat ik geen idee heb wanneer hij vervangen is. Verder moet ik zeggen dat het meerdere ratel min of meer weg is. Ik heb nadat ik het brandstoffilter vervangen heb een cleaner in de diesel gegooid. Wellicht waren er toch een aantal verstuivers vervuilt? De motor loopt nu wel beter als voorheen. Het hitteschild zal ik morgen even testen. Tevens heb ik de olie rondom de verstuivers weggehaald en zie ook geen nieuwe olie komen. Dus dat zal wel van het kleppendeksel geweest zijn voor ik de pakking heb vervangen.
     
  15. Waterpomp kan ook aan het overlijden zijn, dat kan die jank veroorzaken, kan ook een ratel gaan geven lager in de toeren. Maar goed die vervang je met de distributie mee neem ik aan.
     
  16. Ja dat lijkt me wel. Al het losse spul waar de riem overheen gaat wordt vervangen. Ik neem daar geen risico's in
     

Deel Deze Pagina