1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Motor trilt

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door Bear, 25 aug 2019.

  1. In juni is de distributieriem en de waterpomp vervangen in mijn Focus (First Edition uit 2011), en daarnaast zijn ook de banden vervangen. De vervanging van de distributieriem ging niet helemaal vlekkeloos, maar leek uiteindelijk okay (zie hier voor meer de details https://www.focusclub.nl/index.php?...m-niet-goed-vervangen.112906/#post-1821769240 ).

    Sindsdien voel ik een lichte trilling hele auto, die daarvoor niet aanwezig was. Het voelt als een lichte bibber, en ik voel het vooral op de snelweg bij zo'n 90-100 km/h of daarboven. Ik ben al twee keer terug geweest naar de garage die de reparaties gedaan heeft. Omdat tegelijk met de distributieriem, ook de banden zijn vervangen, dacht de monteur (en ik ook) dat de wielen niet goed gebalanceerd waren. Inmiddels zijn de wielen twee keer extra gebalanceerd, de laatste maal door een extern bandenspecialist. Ook dat hielp niet, en de monteur heeft aangeraden om eens naar de uitlijning te kijken. De bandenspecialist heeft weer aangegeven dat uitlijning niet gaat helpen tegen trillingen, en dus heb ik de auto niet opnieuw laten uitlijnen. Ik merk ook geen overmatige bandenslijtage of slecht stuurgedrag, dus ik denk ook niet dat het aan de uitlijning ligt.

    Recentelijk heb ik gemerkt dat de trilling ook in stilstand aanwezig is. Bij stationair draaien voel ik het een klein beetje, en de trilling is onregelmatig variƫrend wel/niet merkbaar (als een soort "huiver"). Bij een toerental van ca. 2400-2500 rpm zijn de trilingen het meest merkbaar (en continu), en daarboven neemt het weer wat af, maar gaat niet helemaal weg. De toerental rond 2500 rpm komt overeen met ca. 90-100km/h in de 5e versnelling.

    Naast dat de trilling irritant is en een onrustig gevoel geeft bij het rijden, maakt ik me ook zorgen over de veiligheid: als de distributieriem toch niet goed gemonteerd is (te strak of te los? of iets anders - de timing is in ieder geval wel goed), of een as o.i.d. krom is geraakt, dan vraag ik me af wanneer het gaat knappen of breken. Ik ben op vakantie en heb morgen en overmorgen een rit van 1400 km voor de boeg ...

    Het gaat om een motor type: 1.6L Duratec TI-VCT/MAN (08/2010-08/2015) (123PS) - Sigma

    Is er (mogelijk) acuut gevaar? Hoe kan ik (evt. met een monteur/specialist) erachter komen waar de trilling door komt?
     
  2. Weet je zeker dat de riem helemaal op tijd staat? Als de timing niet helemaal goed staat zal de motor slechter lopen.
    Het lijkt mij niet verstandig om er heel veel mee te rijden tot je zeker weet dat de motor exact op tijd staat.
    Als je dat weet kan je verder zoeken.
     
  3. Achterbanden al eens opnieuw laten balanceren? Trillingen onder de 100 km/u worden meestal veroorzaakt door onbalans in de achterwielen, trillingen bij onbalans in de voorwielen komen meestal maar bij snelheden boven de 120 km/u naar boven.
     
  4. 1 van de motorsteunen niet helemaal fris meer?
     
  5. Als de motor stationair loop, schudt hij dan ook? Ik denk dat het wel handig is om daarvoor ook wat kennis te hebben van eenzelfde motor die wel goed loopt. Dan kun je tenminste goed vergelijken.
     
  6. Van wat ik heb begrepen (in de topic waar ik naar doorlink), als de motor niet op tijd loopt, merk je dat meteen. Qua acceleratievermogen of verbruik merk ik niet echt verschil.

    Alles is al twee keer nagebalanceerd (dus na de balancering. En belangrijker: in stilstand trilt de auto ook, dus onbalans in de wielen lijkt me minder waarschijnlijk.

    Zou kunnen. Lijkt me iets om te checken als ik weer in Nederland ben. Ik dit te verwachten bij een auto van 8 jaar? Ik zou het wel toevallig vinden dat het tegelijk is ontstaan is met de onderhoudswerkzaamheden, maar is niet onmogelijk.

    Ik zou het geen schudden noemen, maar een lichte trilling die bij stationair lopen, onregelmatig afwisselend wel en niet voelbaar is. Bij 2500 rpm is het duidelijk sterker, en continu aanwezig (ook in stilstand!). Voor de onderhoudswerkzaamheden merkte ik geen trilling, dus ik denk niet dat het normaal is.
     
  7. sommige steunen zijn oliegevuld en raken wel eens lek.
    bij mijn is er ook 1 vv toen de auto 9 jaar oud was (lekte iets maar had er nog geen last van)
    als ze je distributie vv hebben zijn ze toch met het motorblok bezig en kan me zomaar voorstellen dat er dan een steun lekt raakt door andere belasting op het blok tijdens (de) monteren.
     
  8. Ik heb even een foto gemaakt van (neem ik aan) een van de motorsteunen. Er zit een soort rubberen kapje op, wat ingedeukt is. De deuk hoort er zeker niet, maar of dat een probleem is ... ?

    [​IMG]

    Ik zal er in ieder geval naar laten kijken.
     
  9. Hoi, dat heb ik ook, vooral als je in de 2 en 3 optrekt, denkt dat het de onderste ophangrubber van de versnellingsbank naar de ophanging,als je onder de auto ligt, dan zit hij het dichts bij de linker voor draagarm, donderdag wordt hij vervangen, de draagarm rubber voor, de achterste ervan met die 2 bouten, wordt ook vervangen, die is ook stuk, kan ook een oorzaak zijn, laat het je weten als het gemaakt is en weer goed bevonden is, zo niet dan gaan ze verder kijken, succes.
    PS, wordt bij de Ford garage gedaan,heb nog 3 maanden garantie.
     
  10. Wat ik voel, is vooral toerental-afhankelijk, en niet specifiek voor een bepaalde versnelling (voel het zelfs in de vrij-stand). Maar ik ben benieuwd naar je bevindingen.

    Wat mij opvalt, is dat hierboven vooral suggesties komen over demping en ophanging, terwijl de trilling op zich veroorzaakt wordt door onbalans in roterende delen. Het kan natuurlijk zijn dat er altijd een bepaalde mate van trilling aanwezig (en normaal) is en dat goede demping dat dient te onderdrukken. Ik vraag me in dit geval af welke trilling normaal is voor een motor. Inmiddels heb ik ook onder de motorkap gekeken en de motor lijkt wat meer te trillen bij bepaalde toerentallen.
     
  11. Dit hoeft dus niet.....
    Heb een Renault Scenic 2.0i uit 2000 gehad, ik voelde stationair dat hij niet goed liep, voor de aanschaf aangekaart, ze hebben van alles gedaan,
    maar niets hielp, het antwoord lag in de onderhoudshistorie....net voor aanschaf was de distributieriem gedaan, door een BMW monteur.
    Bij de dealer nagekeken, as stond er een paar graden naast, geen foutmeldingen of verbruikstoename, gewoon nog 205km/h op de gps
    met 4 man erin......

    Is de riem door een universeelgarage vervangen, of door de dealer?
     

Deel Deze Pagina